Nobina är tydligen till salu

Startat av Lars, 13 oktober 2011, 17:48:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Nu är man nog långt uppe i det blå om man tror på någon ny storaffär, några av de 10 stora kommer säkert att sluka några mindre bolag framöver på samma sätt som skett tidigare men inget av de 4 största är någon lönsam affär och att skuldsätta sig för att köpa på sig ytterligare förlustverksamhet blir aldrig aktuellt.

Däremot kommer man nog att se en fortsatt koncentration vad gäller kontrakten, typ KR norr om Dalälven, Keolis i Storstockholm och andra storregioner, Nobina i storstäders tätortstrafik och viss landsbygd från Dalälven o söderut (stora kontrakt o områden är filosofin) Arriva o Veolia är lite mitt emellan och kan hugga på det mesta om man ser ekonomi i det hela, Nettbuss o Bergkvarabuss småskalighet men också stora tätortskontrakt liksom landsbygd o skoltrafik.

KR, Nettbuss o Bergkvarabuss kommer fortsätta att växa, de fyra övriga bland de stora sju kommer att byta marknadsandelar med varandra och även tappa till mindre åkare o samverkansbolag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 18:32:29 PM
....För att inte glömma alla kommunala bolag som nu är utkonkurrerade.

Då tycker du att konkurrensen har fungerat lyckat då ?  ???

Var har jag skrivit det? Jag har bara konstaterat att visst har det funnits mer konkurrens än den mellan Linjebuss och Swebus i början av 1990-talet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

The Boxer

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 18:32:29 PM
....För att inte glömma alla kommunala bolag som nu är utkonkurrerade.

Då tycker du att konkurrensen har fungerat lyckat då ?  ???

Lägger inga värderingar i det....   klarar man inte konkurensen så klarar man inte... 8) Luktar socialistisk planekonomi lång väg om offentliga bolag skulle särbehandlas

1896

Citat från: The Boxer skrivet 14 oktober 2011, 22:16:44 PM
Lägger inga värderingar i det....   klarar man inte konkurensen så klarar man inte... 8) Luktar socialistisk planekonomi lång väg om offentliga bolag skulle särbehandlas

Vad är det som säger att nuvarande system är det enda rätta ?  ???

Christer K

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 15:08:41 PM
I konkurransens barndom, (läs i början av -90 talet,) fanns ju bara två stora aktörer på marknaden, den ena var Statliga Swebus och den andra var privatägda Linjebuss.
Håller med och då var det roligt att köra buss, nu har jag sett scheman för personal på Nobina tredelade pass, många raster och hela dagarna är förstörda. När jag körde så körde man sina 8 - 10 tim och sedan var dagen slut.

Förstår att många inte vill vara kvar i bussyrket, börja 05.30 och sluta 18.00.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

1896

Det var inte roligt då heller, vi hade ett skift där man började 05.35, slut 19.30, rast 09.35 till kl 14.20, alltså 4.45. Ett annat skift började 06.25, slut 19.40, rast 08.45 till kl 14.45, alltså 06.00 i rast !  ::)

The Boxer

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 22:24:11 PM
Vad är det som säger att nuvarande system är det enda rätta ?  ???

Har jag aldrig påstått heller , men det kanske finns en anledning att de konkurerats ut  eller??

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 13:59:57 PM
Den här tråden är ju bakochfram, det är ju Nobina, oavsett ägare, som ska ta över Veolias Sverige del.  :D

Lilla nordiska Nobina är väl ändå ett litet bolag jämförelsevis med Veolia, som har verksamhet i hela världen.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2011, 10:09:00 AM
Konkurrensverket lär pröva en sådan fråga och det är svårt att säga vad de kommer fram till. Konkurrensen är ju i och för sig inte automatiskt satt ur spel om Veolia och Nobina går samman.

Apropå det: varför finns det bara ett konkurrensverk?  ;D

Är det inte en fråga för EU:s konkurrensenhet, hellre än det svenska konkurrensverket? Jag menar att Nobina ju är ett internationellt företag med verksamhet i hela Norden, medan t.ex Arriva, Keolis och Veolia har betydligt större verksamhetsområde, långt utanför EU.

För det är väl hela Nobina i Sverige, Danmark, Norge, Finland + Swebus Express AB som diskuteras? Dvs mer än bara den upphandlade svenska linjetrafiken under Nobina Sverige AB.

1896

Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2011, 19:34:22 PM
Lilla nordiska Nobina är väl ändå ett litet bolag jämförelsevis med Veolia, som har verksamhet i hela världen.

Och varför kan Nobina inte ta över Veolias Sverige del ? Om andra kan dra samma slutsatser som jag, så passar det sig inte att Veolia är etablerat i Sverige.