Hedemora 1950-tal

Startat av Greger Larsson, 09 oktober 2011, 20:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 oktober 2011, 09:42:47 AM
Det var intressant det här med B627(625):orna. Det är ju inget man tänkt på, men det förklarar ju utseendet på de B625/Mohlin som Postverket hade. Men, som sagt med Hägglundskaross var det en normal front. I Borås fanns t o m B625/Hägglund med dörr framför framaxeln, men då måste väl motorn ha hamnat en bit in i karossen?

Enligt mina noteringar fanns B627 75-77 och B626 78-80 samt 83-88 vid Stadsbussar i Borås. Chassinumren började dock på 625- så det är väl dessa du avser. Jo, de hade mycket riktigt motorn en bit bakom fronten. Det var så mycket att föraren kunde kliva ut framför motorn och det såg ju ganska roligt ut när han steg av att det hållet i stället för bakåt som på andra frontmotorbussar.

Det är alltså bussar av denna typ som avses (bilden har jag fått av Benga B40 och den har visats flera gånger förut):
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Det stämmer att motorn i dessa satt en bit in i vagnen så att ingången till förarplatsen var mellan vindrutan och motorhuven:




Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2011, 10:03:49 AM
Enligt mina noteringar fanns B627 75-77 och B626 78-80 samt 83-88 vid Stadsbussar i Borås. Chassinumren började dock på 625- så det är väl dessa du avser. Jo, de hade mycket riktigt motorn en bit bakom fronten. Det var så mycket att föraren kunde kliva ut framför motorn och det såg ju ganska roligt ut när han steg av att det hållet i stället för bakåt som på andra frontmotorbussar.


Chassit hette Volvo B625 och det fanns i varianterna B626 och B627, det var axelavståndet som skiljde mellan de två. Volvo B615 var däremot ett helt annat, mindre chassi. Trots det verkar man ha använt bilden på en av Borås B625:or i broschyren för B615!
Tack även till Bengt H för interiörbilderna. Förhoppningsvis finns någon fler bild på GDG:s B627 med Säfflekaross.