Studiedag = Älvsbytjänst [Bilder]

Startat av Carl Eric, 28 september 2011, 12:27:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Studiedagar är alltid trevliga, framför allt när man kan få uppleva nya saker. Idag så fick jag möjlighet att följa med Marc på första halvan av hans Älvsbytjänst. Givetvis så var kameran med så jag tog några bilder som förhoppningsvis uppskattas!

Ett par minuter över halv sju så stod jag i Hemmesta vägskäl och väntade på att bli upplockad. 07:46 så dök Marc upp i 5606, en av 8 boggivagnar som finns i Älvsby (5604-5610).

Tomkörning ut mot natursköna Sandö väntade, givetvis så blev det ett bra fotostopp!

"The Sandö bridge"

Stockholms trevligaste hållplatskur? (Norrnäs Gård)

Sedan så kom vi ut till Sandö brygga, där vi inväntade avgångstiden innan vi styrde färden mot Sandövägen.

Efter att ha lämnat över de 4 resenärerna till en B9S vid Sandvägen så påbörjade vi tomkörningen mot Hemmesta. Då det är trångt vid Hemmesta vägskäl så stannade vi istället på en parkering på vägen. Där passerade Keolis 6454 med "våra" resenärer ombord.

Väl i Hemmesta så var det dags för avgång på en av C-linjerna. Dessvärre så finns inte Cityterminalen inlagt i BussPCn, så det fick bli den vanliga tråkiga "Stockholm C".

Gott om körtid gjorde att vi blev riktigt tidiga in till Cityterminalen, men som tur var så hittade vi ett ställe att stå där vi inte var i vägen.

Sedan så var det dags för att åka till Nacka Strand, här står vi framkörda på Klarabergsgatan.

Väl framme i Nacka Strand så var det skylt som stod i vägen...

Därefter så var dags att tomma till Björknäs för tvätt och tank. Det blev inga bilder därifrån pga. ont om tid och utrymme!

Nästa bild är från Kolvik där vi löste av en annan förare och bytte buss.

Vi fick en av de fyra Scaniakortvagnar som finns i Nacka-Värmdö, 6674. Med den åkte vi till Gustavsbergs centrum. (Observera det korrekt uppskyltade omloppsnummret)

En körningen på 467 fram och tillbaka från Brunn fick avsluta första delen på denna tjänst, och väl i Gustavsberg så hoppade jag av innan Marc tommade tillbaka till garaget för rast.

Alltid trevligt att se hur det fungerar i verkligheten, tack för åkturen!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

roligare med bilder från "vardagen"....

Ersa

Ivo

:D Tack !!! Carl Erik mycket fint foto reprtage från där jag bor. Ni passerade min hållplats Södernäsvägen. Du hade Marc som förare mycket trevlig kille. Härligt med bussbilder från kända trakter. Många tack till dig Carl Erik !!

Sen har vi debatten om tom körning som jag tycker man kan ta i en annan tråd. Onödigt att tjafsa om tomkörning i en tråd som speglar en fin dag i Värmdö trafiken med en duktig förare av en duktig fotograf.
Tack Admin som redigerade tråden.  :)

Tack än en gång för ett fint foto reportage till Carl Erik & Marc
Ivo

admin

De inlägg som handlade om tomkörningar har (självklart) flyttats till en egen tråd.

Den återfinns på denna länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48291.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 10:26:35 AM
Tänk att N/V sträcker sig ända upp till Älvsbyn - Norrbottens pärla. ;)

Inte för att märka ord men heter inte garaget på Värmdö Älvsby?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2011, 11:01:37 AM
Inte för att märka ord men heter inte garaget på Värmdö Älvsby?

Jo, men jag råkade skriva Älvsbyn på två ställen... Men det är ändrat nu, ber om ursäkt om någon störde sig på det!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Jag som trodde att "studiedagar" var till för just studier... ;) Skojade bara - fina bilder, carl erik!  :)