Luleå skyddar LLT

Startat av Lasse i Bdn, 27 september 2011, 09:52:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vad ska vi ha lagar till, när man kan skriva avtal för att kriggå lagen ?  ???

Johnny

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:51:10 PM
Vad ska vi ha lagar till, när man kan skriva avtal för att kriggå lagen ?  ???

Lagen har ett undantag som medger att man gör så här.

Bussföraren

Så länge inte LLT konkurrerar utanför den egna kommunen i stil med Skellefteå finns det inte mkt att anmärka på, då är det heölt upp till kommunen om man vill bedriva trafik i egen regi på samma sätt som man väljer när det gäller hemtjänst eller sophämtning.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 september 2011, 12:51:10 PM
Vad ska vi ha lagar till, när man kan skriva avtal för att kriggå lagen ?  ???

Du gillar ju inte marknadskrafterna och dagens system med upphandlingar, så du borde ju gilla det kommunala monopolet i Luleå och Skellefteå tätorter. Samt att du borde vilja att Nobina tvingas lämna Umeå tätort till förmån för att ett gammalt hederligt kommunalt bolag (som f.d. Polarbuss) tar över trafiken istället.

Anders Noren

Norrbotten är ett av få län där kollektivtrafiken har varit strikt uppdelad mellan landstinget (regionaltrafik) och kommunerna (stadstrafik) utan samordning eller samarbete. Tills nyligen har alla aktörer haft sina egna taxe- och biljettsystem. Luleå kommun är antagligen oerhört misstänksam mot att låta landstinget få ett övergripande ansvar, trots att det är så det har funkat i nästan hela landet i många år. Till saken hör också att LLT är ett av landets mest välskötta stadsbussystem och LLT brukar toppa kundnöjdhetsundersökningarna.

Ersa

Citat från: Johnny skrivet 28 september 2011, 14:16:24 PM
Lagen har ett undantag som medger att man gör så här.

Märkligt att Umeås socialdemokratiske kommunalråd hänvisade till att det var lagkrav som ledde till att Umeå kommun var tvungna att lägga ut tätortstrafiken på entreprenad 2006. Insändare med frågor om varför denna lag i så fall inte gäller Skellefteå och Luleå besvarades inte alls från kommunens håll.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 10:21:33 AM
Märkligt att Umeås socialdemokratiske kommunalråd hänvisade till att det var lagkrav som ledde till att Umeå kommun var tvungna att lägga ut tätortstrafiken på entreprenad 2006. Insändare med frågor om varför denna lag i så fall inte gäller Skellefteå och Luleå besvarades inte alls från kommunens håll.

Hur kommer Skellefteå att göra med sin lokaltrafik egentligen nu när det snart blir en myndighet som skall ersätta Länstrafiken Västerbotten. Kommer man göra som i Luleå eller dom kanske inte ens behöver göra något för att få ha det som idag?

Har inga problem med att Umeå valde att upphandla trafiken, för kanske får man mer trafik för pengarna då fast nu har vi ju internet i lokalbussarna med, och snabbt går de! :-)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 29 september 2011, 20:56:39 PM
Hur kommer Skellefteå att göra med sin lokaltrafik egentligen nu när det snart blir en myndighet som skall ersätta Länstrafiken Västerbotten. Kommer man göra som i Luleå eller dom kanske inte ens behöver göra något för att få ha det som idag?

Jag tror inte att det finns någon majoritet i Skellefteå som vill att Skelleftebuss monopol på tätortstrafiken ska sägas upp. Alla skriverier från Umeå de senaste sex åren har nog avskräckt de flesta.

Vad gäller Skelleftebuss landsbygdstrafik för Länstrafiken samt beställningstrafiken är en helt annan sak, som jag väljer att inte kommentera alls, då det inte har något med trådens ämne att göra.

Citat från: RoggaBoy skrivet 29 september 2011, 20:56:39 PM
Har inga problem med att Umeå valde att upphandla trafiken, för kanske får man mer trafik för pengarna då fast nu har vi ju internet i lokalbussarna med, och snabbt går de! :-)

Jag har inga siffror alls att tillgå huruvida avskaffandet av Polarbuss monopol var en bra affär för Umeå kommun och bussresenärerna. Vare sig det gäller pengar, kvalitet eller turtäthet. Nätverk med internet hade UKF och Länstrafiken i samarbete kunnat stoppa in i alla tätorts- och landsbygdsbussar i kommunen oavsett om tätorten varit upphandlad eller inte.

Ersa

Krille

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:07:55 PM
Jag har inga siffror alls att tillgå huruvida avskaffandet av Polarbuss monopol var en bra affär för Umeå kommun och bussresenärerna. Vare sig det gäller pengar, kvalitet eller turtäthet. Nätverk med internet hade UKF och Länstrafiken i samarbete kunnat stoppa in i alla tätorts- och landsbygdsbussar i kommunen oavsett om tätorten varit upphandlad eller inte.

Turutbudet har väl förbättrats markant i Umeå under senare år? Att det skulle gnällas i början var väl föga förvånande.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 29 september 2011, 22:04:39 PM
Turutbudet har väl förbättrats markant i Umeå under senare år? Att det skulle gnällas i början var väl föga förvånande.

I början var det inte så mycket gnäll på Veolia. Däremot knäckte Länstrafiken förtroendet med folket två år senare i och med trafikstarten med vikariebussar i ett halvår. (Bara tre månader från tilldelning till trafikstart bl.a pga slarv med sekretessen). Det var då man som förare fick ta emot dagliga arga kommentarer. Men om vi lämnar dåtiden är väl frågan idag snarare varför det nu 2011 börjar ramla in fler och fler klagomål på bussarnas nuvarande skick. Jag har inte varit "hem" på länge nu, så själv kan jag inte få en egen bild av läget. Jag har heller inte frågat någon av vännerna där uppe.

Om det är dagens städning och service det gäller kan jag förstå att vilken privat åkare som helst har svårt att lägga ner samma summa tid, energi och pengar som Polarbuss gjorde på att hålla bussarna rena. Dyr busstrafik kanske det var, men med hela och rena gamla bussar.

mushkot

Vad jag kommer ihåg från min tid som busspendlare (till och från min gymnasieskola) i Luleå, så var det att det fungerade. Visserligen var inte alla bussar de nyaste, men de var hela och rena och gick enligt tidtabell sommar som vinter, vilket ju är det viktigaste.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 22:54:02 PM
I början var det inte så mycket gnäll på Veolia. Däremot knäckte Länstrafiken förtroendet med folket två år senare i och med trafikstarten med vikariebussar i ett halvår. (Bara tre månader från tilldelning till trafikstart bl.a pga slarv med sekretessen). Det var då man som förare fick ta emot dagliga arga kommentarer. Men om vi lämnar dåtiden är väl frågan idag snarare varför det nu 2011 börjar ramla in fler och fler klagomål på bussarnas nuvarande skick. Jag har inte varit "hem" på länge nu, så själv kan jag inte få en egen bild av läget. Jag har heller inte frågat någon av vännerna där uppe.

Om det är dagens städning och service det gäller kan jag förstå att vilken privat åkare som helst har svårt att lägga ner samma summa tid, energi och pengar som Polarbuss gjorde på att hålla bussarna rena. Dyr busstrafik kanske det var, men med hela och rena gamla bussar.
Javisst var det en del smågnabb i början när Veolia tog över trafiken. Skillnaden mellan Veolia och Nobina är
att det gick att föra en dialog med Veolia. Det var ett givande och tagande från bägge sidor och de flesta
förare var ganska nöjda med Veolia när de tackade för sig.
Nobina däremot de körde sitt race som de uttryckte sig i början med alla vikarierande platschefer.
Nobina har ännu inte lyckats skapa ett förtroende mellan förare och övriga. Så lär det antagligen förbli.

RoggaBoy

Citat från: Krille skrivet 29 september 2011, 22:04:39 PM

/K

Absolut, de har det och from nu på Måndag den 3/10 så får linje 1 (Umedalen - Östra Ersboda) och Linje 8 (Tomtebo - Östra Ersboda) mellan kl. 7-18 på vardagar en tur var 10:e minut, jämfört med de tidigare två vintrarna då¨det morgon (6-9?) och 15-18 var en buss var 7:e minut ungefär.

Nu efter att Nobina tappat all sin regiontrafik i Västerbotten så kan man finna lite nya och ovana förare för att köra lokalbussar, som tidigare körde godsbuss längs Blå vägen blad annat.