GDG 1655

Startat av Peter Öden, 27 september 2011, 07:35:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Denna gång en bild tagen på 70-talet ifrån Sandviken på GDG buss 1655.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Blank och fin. På den tiden fanns det resurser att hålla vagnparken snygg o fräsch.

bilomnibussen

Hej! Sådär blanka var nog inte GDG-bussarna i allmänhet. Den här synes ha blivit lackerad nedtill alldeles nyligen. Det är en äldre 1966 års modell. GDG invnr nånstans mellan 1665 och 1669 och framåt fick karosser i nytt utförande med lykthusen fram uppflyttade samt det nya akterpartiet med taket utskjutande ovanför bakrutorna och andra hörnrutor bak.

F ö går det att hålla bussar blanka och fina även i dag vilket också görs på många håll.
Mvh Jan G

1896

Är det Sandvikens dåvarande garage i bakgrunden ? Låg detta på samma plats som det nyare som byggdes ?

j-a

GDG 1655 hamnade sedan i Malung :)

1896

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2011, 23:12:00 PM
Här syns skillnaden på bakstammen:

Gamla: www.wasatrafik.se/gdg/gdg4151.jpg

Nya: www.wasatrafik.se/gdg/gdg4162.jpg

I Borås fanns denna skillnad på bakstammen på de Volvo Säffle som levererades ungefär samtidigt inför högertrafiken så att B755-orna (130-144) hade den gamla medan B58-orna (145-164) hade den nya.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

En trevlig bild på ett bussbolag jag gillar.
Var det vanligt med takfönster på den tiden, jag har sett flera bussar med det?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 15 oktober 2011, 12:19:08 PM
Hej

En trevlig bild på ett bussbolag jag gillar.
Var det vanligt med takfönster på den tiden, jag har sett flera bussar med det?

mvh Stefan P

Har för mig att GDG ville ha takfönster för att få in mera ljus i bussen. Annars rätt ovanligt med vanliga linjevagnar med takfönster, det var ju mest förbehållet turist- och långfärdsvagnar.