De blå Carrusbussarna tursätts fortfarande i Norrtäljetrafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 16 september 2011, 16:29:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Enligt uppgift ska ju de blå Carrusbussarna inte längre vara utlånade från Keolis till Nobina Norrtälje. Men i eftermiddags dök två upp i Norrtälje. 5747 trafikerade linje 621 som i och för sig delas mellan Nobina Norrtälje och Keolis Norrort/Täby, så det kan handla om en av Keolis turer på linjen.

Men Keolis trafikerar knappast skolbusslinje 641E, så denna vagn bör i alla fall fortfarande vara lånevagn hos Nobina Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

virtual1

Citat från: MrX skrivet 16 september 2011, 17:12:20 PM
De används dagligen i brist på annat. Tyvärr.

Och då kan man ju fortfarande undra hur f:n man tänkte då man flyttade iväg 15-talet vagnar till Uppsala?!?!?!

Ersa

Enligt vilka uppgifter? Jag har ju för nån vecka sedan skrivit att minst två än idag rullar konstant i Roslagstrafiken.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 17:47:12 PM
Enligt vilka uppgifter? Jag har ju för nån vecka sedan skrivit att minst två än idag rullar konstant i Roslagstrafiken.

Jag hittar inte citatet från Bussnack nu, men någon skrev att Keolis inte längre lånar ut sina Carrusvagnar till Nobina Norrtälje längre. Det var det sista inlägget i frågan jag läst. Dessutom fick jag samma info från en Keolis-förare (Täby) för två dagar sedan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2011, 18:10:02 PM
Jag hittar inte citatet från Bussnack nu, men någon skrev att Keolis inte längre lånar ut sina Carrusvagnar till Nobina Norrtälje längre. Det var det sista inlägget i frågan jag läst. Dessutom fick jag samma info från en Keolis-förare (Täby) för två dagar sedan.

Jag skrev det mot bättre vetande. 5 bussar hyrs fortfarande, vågar mig inte på något nytt slutdatum.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 16 september 2011, 20:03:32 PM
Jag skrev det mot bättre vetande. 5 bussar hyrs fortfarande, vågar mig inte på något nytt slutdatum.

/Ted

Ok, minns inte vem som skrev det. Men det fanns som sagt även fler källor som hävdade samma sak. Nåväl, då vet vi att det handlar om fem vagnar tillsvidare.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Dörrbroms

Ersa

Citat från: Dörrbroms skrivet 16 september 2011, 20:28:39 PM
Hur mycket är böterna för att köra med fel färg?

Förhoppningsvis lågt med tanke på att Vegorna, trots sin ålder och sitt milantal, fortfarande har högre invändig standard än en genomsnittlig (av SL godkänd) röd buss. Röd lack och inre upprustning av 5-10 st Vegor som kunde stanna i Norrtälje vore helt klart välkommet.

Oskar A

Såg en på linje 677 imorse. Kan inte svära på det men vill ha det till att det var 5739.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

igel

Såg i torsdags och (fredags) en av Keolis Norrorts blå vegor på 178:an.

Ulf Berlin

Citat från: igel skrivet 17 september 2011, 12:39:24 PM
Såg i torsdags och (fredags) en av Keolis Norrorts blå vegor på 178:an.

...och dom går"stadigt"på 670 varje dag./Ulf

Dörrbroms

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:53:59 PM
Förhoppningsvis lågt med tanke på att Vegorna, trots sin ålder och sitt milantal, fortfarande har högre invändig standard än en genomsnittlig (av SL godkänd) röd buss.

Men då faller ju poängen med separat färg på stomlinjerna. Förvisso är det viktigare på ställen med många olika bussar samtligt men ändå. Tillsammans med omflytten av hållplatslägena på NOBS så borde åtminstone nån pax ha hoppat ombord på fel buss.

(jag hade förresten en tant i våras som åkte med min blåa 677 istf den blåa 676 som gick samtidigt. hon upptäckte det i Finsta. :)

Dessutom är det lite roligt att se blåa Carrus på 620 samtidigt som det går röda 676.

Ersa

Citat från: Dörrbroms skrivet 19 september 2011, 15:29:02 PM
Men då faller ju poängen med separat färg på stomlinjerna. Förvisso är det viktigare på ställen med många olika bussar samtligt men ändå. Tillsammans med omflytten av hållplatslägena på NOBS så borde åtminstone nån pax ha hoppat ombord på fel buss.

(jag hade förresten en tant i våras som åkte med min blåa 677 istf den blåa 676 som gick samtidigt. hon upptäckte det i Finsta. :)

Dessutom är det lite roligt att se blåa Carrus på 620 samtidigt som det går röda 676.

Om jag fick bestämma så hade den blå färgen varit borta från ytterområdena för flera år sedan. Den krånglar bara till det genom att binda upp bussar på vissa linjer. Nej, låt allt vara rött och inför istället krav på en speciell märkning på alla bussar som har regionalstandard (AC, gardiner, läslampor och sånt). En nytt mönster modell "hockeyklubba" eller något liknande. Sen kan man ha regionalstandard som fordonskrav på 670, 676, 677 och 639 utan att behöva krångla på med en massa blåfärg.

Linje 1-4 i innerstan kan landstingspolitikerna fortsätta leka blåbuss med om de vill, men låt oss slippa detta ute på landsbygden där det är bättre att kunna samordna bussarna effektivare.

Dörrbroms

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2011, 15:34:55 PM

Sant. Fast poängen med blåfärgen på stomlinjer, vad jag förstått, är att folk ska veta att det är speciella regler för den (inte komfortregler dock). Men jag håller med om att det inte spelar nån direkt roll härute.

Dock hade jag trott att Nobina Norrtäljes bussbrist hade varit över vid det här laget, flera veckor efter övertagandet i söder.