Huvudmeny

Keolis-Busslink Angered

Startat av Calle, 15 september 2011, 21:09:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Om jag har förstått upphandlingsresultatet rätt så kommer Keolis-Busslink att ta över trafiken i Angered fr.o.m. 2012, alltså nästa år.

Är det klart med vilka fordonstyper som man kommer att köra med?

Ted Selander

Det blir boggi- och ledbussar, ca hälften av dem gas- resp. biodieseldrivna.

/Ted

Bussmicke

Läs Omnilink boggi och MAN ledvagn. Ungefär som Nacka-Värmdö Gissar jag, skulle bli förvånad om annat..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Calle

Tack för svaret, det ska bli spännande att se flottan nästa år!

Bussmicke

Jag sa inte att så bli men skulle bli förvånad om så inte sker.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Calle

Jag tror att det lutar åt Volvo B12BLE 8500 boggie och Scania Omnilink-leder... men det är bara en spontan reaktion - men tanke på vad Keolis-Busslink kör med i Göteborg just nu...så, ja kanske...

Jonas Gustafsson

Citat från: Calle skrivet 15 september 2011, 22:33:30 PM
Jag tror att det lutar åt Volvo B12BLE 8500 boggie och Scania Omnilink-leder... men det är bara en spontan reaktion - men tanke på vad Keolis-Busslink kör med i Göteborg just nu...så, ja kanske...

Blir det Volvoboggi blir det väl snarare B7RLE 8900 boggi än en utgången modell... ;)
(Ja ja, det var en petimeterkommentar)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

danneh

Tror det blir MAN när det gäller ledbussarnana, Men hoppas på 7700or. Men med boggibussarna blir det ju antingen Scania eller Volvo för boggibussarna, om det ska drivas med diesel. Om det är med gas, blir det MAN då tro?

Calle

Jag tror spontant inte att Keolis väljer MAN, med tanke på de dåliga "MÄN" som f.n. finns i Angered. Kan tänka mig att det blir CNG 7700:or...

Carl Eric

Citat från: Calle skrivet 18 september 2011, 21:57:37 PM
Jag tror spontant inte att Keolis väljer MAN, med tanke på de dåliga "MÄN" som f.n. finns i Angered. Kan tänka mig att det blir CNG 7700:or...

Är inte helt insatt om vilken modell av MAN som ni har i Göteborg, men här i Sthlm så har Keolis precis köpt in ca 100 (osäker på antalet) nya MAN och hittils så har ingen klagat. De förare och resenärer som jag har pratat med gillar dem!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Många om budet är det, faktum är att referenser finns hos såväl Busslink/Keolis som Västtrafik.

/Ted

Rikard

Står så här på Keolis hemsida ang. Angeredstrafiken.  "Vi avser att köra helt nya Solarisbussar i Angered: 22 ledbussar och 22 boggibussar.  Samtliga ledbussar och åtta av boggibussarna har DAF-motorer och drivs med RME.  Övriga bussar har Cuminsmotorer och drivs med biogas. "
Vad gällande vilka bussar som skall användas.
Rikard.

källa  www.keolis.se  under personalinformation uppstart Angered

danneh

De va inte väntat med Solaris! Men det blir kul med Solaris ledbussar i GBG!

Calle

Solaris gillar jag, gott motorljud  ;D

kurre

Citat från: Ted S skrivet 15 september 2011, 21:29:01 PM
Det blir boggi- och ledbussar, ca hälften av dem gas- resp. biodieseldrivna.

/Ted

Hur blir det bussarna på linje 57, vad skall ni köra med där och blir det Keolis eller Sandarna?