Definitioner på »Kortvagn«

Startat av Nico, 28 augusti 2011, 13:03:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Den här tråden har delats av från tråden "Gårdagens 792" då inläggen här kommit att behandla ett helt annat ämne. Originaltråden återfinns på länken nedan.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47596.0

Citat från: Jim skrivet 28 augusti 2011, 12:48:21 PM
Japp. Finns inga MAN kortvagnar i sydväst :) 

Keolis har väl inga kortvagnar av fabrikat MAN alls, i alla fall inte i Stockholmsområdet. Däremot har Keolis en och annan MAN normalvagn här och var.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Nico skrivet 28 augusti 2011, 13:03:48 PM
Keolis har väl ingar kortvagnar av fabrikat MAN alls, i alla fall inte i Stocholmsområdet. Däremot har Keolis en och annan MAN normalvagn här och var.  ;D

Nu börjas det igen :D. Busslink/SL har alltid haft begreppet, Kortvagn vs Ledvagn. Boggivagn är ju något nytt. Det där med Kortvagn och Normalvagn var det ju någon i forumet som kom på att dra upp det hela.

Mats Karlsson

Citat från: Jim skrivet 29 augusti 2011, 13:31:08 PM
Nu börjas det igen :D. Busslink/SL har alltid haft begreppet, Kortvagn vs Ledvagn. Boggivagn är ju något nytt. Det där med Kortvagn och Normalvagn var det ju någon i forumet som kom på att dra upp det hela.
Kom på? Jag fattade inte vad som menades när man pratade om korta vagnar som enligt bilderna inte var korta. Verkade knepigt och jag förstår det ännu inte, men detta med korta vagnar förklarades som jargong här på forumet. Enligt Wikipedia är jargong ett internt språkbruk som ofta är svårbegripligt för utomstående. Därför begrep jag inte uttrycket, utan ifrågasatte detta, trots att jag har hållt på med bussintresset sedan ca 1965 och absolut inte räknar mig som någon utomstående.

Cero

Hur definieras kortvagn? Var går gränsen mellan kortvagn och normalvagn? Och hur lång får en normalvagn vara och vad kallas den när gränsen för hur lång en normalvagn får vara om den inte är en boggie?  ???

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 29 augusti 2011, 16:31:41 PM
Hur definieras kortvagn? Var går gränsen mellan kortvagn och normalvagn? Och hur lång får en normalvagn vara och vad kallas den när gränsen för hur lång en normalvagn får vara om den inte är en boggie?  ???

Kan inte låta bli att bidra med några rader, som omväxling till alla budgetsiffror.

Vi kan väl vara överens om att kortvagn är jargong, uppstådd och använd på den idylliska tid när bussar antingen var ca 12 m och 2-axliga eller ca 18 m och ledade.
Var man då van vid att en viss linje eller tur (omlopp/kurs/tåg etc.) gick med ledvagn, var det naturligt att markera en avvikelse från mönstret. Avvikelsen bestod i att (den ersättande) vagnen var kortare, alltså var det naturligt att tala om just kortvagn.

Var normaltillståndet vanliga 2-axliga bussar, och det plötsligt stod långa 18-metersbussar på gården, var den dominerande avvikelsen att den långa bussen gick att vika på mitten, alltså en ledvagn. Inte en långvagn.

Försök inte krångla till det. Normalbuss och kortvagn har inte varit parallella och samtidiga begrepp.

/Ted

för alla

Citat från: Cero skrivet 29 augusti 2011, 16:31:41 PM
skulle nog säga att betraktaren själv kan nog avgöra det o sätta sin egen etikett
men som en liten tanke e ju det vi såg som stort t ex en Volvo 140 när det begavs sig så känns ju inte den så stor idag så gränserna rör på sig
Men jag peronligen kan nog fortfarande kalla en 12 meters buss för normalvagn om vi pratar buss avsedd för stadstrafik kan även kalla den kortvagn oxå om man har lite längre bussar runt omkring i närområdet  men som sagt snart kanske jag bara börja kalla den kortvagn pga bussar har växt så mycket både på längden höjden o ibland även bredden

Nico

Grejen är att det finns en mängd korta vagnar, dvs. kortare än normala 12 m. De enda Keolis har i SL-området f.n. är väl de som ska rulla i Björknäs, men annars finns det ju äkta kortvagnar hos t.ex. FAC samt hos de bolag som kör t.ex. närtrafiken på 900-linjerna.

Sen är inte heller boggi något nytt inom SL-trafiken även om det kanske är det för de som mest varit vana vid Hornsnberg och Söderort. Visst används begreppet 'kortvagn' som synonym i vissa fall, men både rent praktiskt och tekniskt så blir det fel. Även om man kan hänvisa till inarbetad jargong så är det nog bättre för alla parter att använda korrekt terminologi för att enklare hålla isär olika vagntyper så långt det är möjligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Jag som är uppväxt med stads- och förortstrafik, har sällan haft att göra med mindre 2-axliga bussar än normalbussar. Ett par Hino i Hammarby och några Renault Master i servicelinje- senare närtrafik i Söderort/Norrort/Lidingö. Men dessa udda fåglar var/är småbussar, minibussar etc. Bussen Buster var möjligen en rolig mini- eller midibuss, men aldrig har jag hört ordet kortvagn i något av de sammanhangen, utan endast i kontrast till ledvagn, som jag tidigare redovisat.

Jag har i en tidigare tråd redovisat nutida begrepp, som är lätt definierade och koncisa.

/Ted

Nico

Nej, kortvagn är väl som sagt inget allmänt begrepp i sig utan har som sagt blivit jargong på de garage/depåer där man bara har normalvagnar och ledvagnar. Ju flera vagnar man har att hålla rätt på, desto viktigare blir ju terminologin så att det inte uppstår onödiga missar. Sen kan det som sagt skilja mellan områdena och jag har i alla fall jag då hört benämningen 'kortvagn' användas inom andra sammanhang.

Primärt har det då använts just för att särskilja vanliga bussar som varit kortare än  12  meter från just 12-metersvagnarna. T.ex. då kring vagnar som är i samma utförande som de MAN som Traveller använder i närtrafiken och som väl även Bergkvara tillsammans med några Neoplaner har i bl.a. Hässelholm. I början av 2000-talet fanns, om jag minns rätt, även på prov en kortare MAN hos Linjebuss i Råsta för utvärdering.

Alfred E. Neuman

Robert Brink

CitatI början av 2000-talet fanns, om jag minns rätt, även på prov en kortare MAN hos Linjebuss i Råsta för utvärdering.

Nu har väl tråden glidit iväg från bilden! Men när det gäller Råsta, så har man bla haft en liten Neoplan, samt en något större Mercedes "kortvagn"! Dessa rullade oftast på servicelinjen i Sundbyberg. Men Mercedesen som för övrigt kom från Östergötland till Råsta, rullade även på 503, och man kunde få köra den på sena kvällar ute i Sollentuna oxå på den tiden det inte var avlösningar. Jag fick bla soppatorsk med den i Helenelund... :o !
Mercan var mycket trevlig att köra vill jag minnas oxå.

//R

Nico

Vill minnas att det fanns även en kort MAN som tillfälligt stod på C1 under en viss tid. Kommer nämligen ihåg att vissa klagade på förarplatsen, men jag kan inte minnas att jag hade några direkta problem. Å andra sidan körde jag den bara några gånger, bl.a. kvällstid på 505.

Alfred E. Neuman

Robert T

För mig är kortvagn en buss med två axlar.

Nico

Tja, med den uträkningen bör ju en ledvagn och boggivagn vara samma sak, dvs. en buss med tre axlar.  ;)

Skämt åsido, visst är annars ditt sätt att definiera det hela ett sätt att göra det på... men hur skiljer du på en 9,7 meters MAN Lions City M A35 och en 12 meters Scania CN94UB om du enkelt måste definiera vagntyperna för tredje part och utan att man kan se dem?

Alfred E. Neuman

Jens Widén

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2011, 21:29:40 PM
men hur skiljer du på en 9,7 meters MAN Lions City M A35 och en 12 meters Scania CN94UB om du enkelt måste definiera vagntyperna för tredje part och utan att man kan se dem?
Här på andra sidan riksgränsen används ofta "Midibuss" om bussar som är ca mitt mellan minibussar och 'vanliga' bussar.

(My $.02: Mini->Midi->Normal->Boogie->Led)

Nico

Den beteckningen finns oxå här, men då är man nog mera nere på bussar byggda av t.ex. Kutsenits på bas från bl.a. Mercedes Vario eller olika VW eller Iveco-modeller. Alltså bussar som är storleken mindre än vanliga bussar. MAN-vagnen som jag refererade till ovan är däremot i allt väsentligt en normalstor buss utom just på längden.

Alfred E. Neuman