Eftermiddag vid Ålstäket, 24 augusti, del 2

Startat av Peter Erret, 25 augusti 2011, 19:36:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersP

Citat från: Omnilasse skrivet 27 augusti 2011, 10:22:43 AM
I många länder sätter man ju vanligtvis prefixet före linjenumret. Och även om förstås inte Keolis kan göra något åt detta själva, undrar man om det inte vore bättre att kalla och skylta linjen C 435?
Precis, ett prefix som sitter efter något inget prefix, utan ett suffix. I 435C är C ett suffix.

C435 skulle jag tolka som att det fanns någon C-serie av linjer och att detta är nummer 435 i serien. D.v.s. att C är överordnat 435. Jag skulle snarare säga att nuvarande ordning är helt korrekt då det rör sig om linje 435, linjevariant C.

Omnilasse

Citat från: Andy skrivet 27 augusti 2011, 10:50:03 AM
Precis, ett prefix som sitter efter något inget prefix, utan ett suffix. I 435C är C ett suffix.

C435 skulle jag tolka som att det fanns någon C-serie av linjer och att detta är nummer 435 i serien. D.v.s. att C är överordnat 435. Jag skulle snarare säga att nuvarande ordning är helt korrekt då det rör sig om linje 435, linjevariant C.

Tack för rättelserna, givetvis "pre" är ju latin och betyder "före", så rent lördagsmorgonsslarv.

Men i det här fallet signalerar ju C.et att det är en särskild form av linjer, som går direkt in till stan. Fast du kan ha rätt. Kanske man bara skulle se till att ha större avstånd mellan linjenummer, suffixet och destinationen....

Peter Erret

Citat från: Omnilasse skrivet 27 augusti 2011, 10:22:43 AM
Trevliga bilder, men det här såg inte så snyggt ut (avser inte bilden, utan destinationsskyltningen). Tanken med att ha något slags nummerprefix efter linjenumret var nog en god idé innan man började ha destinationsskyltar. Nu ser det faktiskt lite konstigt ut - delvis pågrund av att avståndet är för kort och att man ändå försökt göra det lite tydligare genom att låta C:et vara något mindre i storlek.

I många länder sätter man ju vanligtvis prefixet före linjenumret. Och även om förstås inte Keolis kan göra något åt detta själva, undrar man om det inte vore bättre att kalla och skylta linjen C 435?
Huvudmannen - SL - bestämmer.  8)

Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 27 augusti 2011, 10:54:51 AM
Tack för rättelserna, givetvis "pre" är ju latin och betyder "före", så rent lördagsmorgonsslarv.

Men i det här fallet signalerar ju C.et att det är en särskild form av linjer, som går direkt in till stan. Fast du kan ha rätt. Kanske man bara skulle se till att ha större avstånd mellan linjenummer, suffixet och destinationen....

Men just i detta fall så spelar det ju ingen större roll, eftersom att när passagerarna kliver på i Cityterminalen så ser de att de står Hemmesta vilket är vart de ska. Samma sak vid alla andra hållplatser längst på vägen.

På morgonen så ser resenärerna att det antigen står "Slussen" eller "Cityterminalen" (Eller är det kanske Stockholm C?) och då väljer de buss efter det...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!