Upphandling Lycksele tätort

Startat av RoggaBoy, 23 augusti 2011, 19:21:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2011, 14:02:30 PM
Jag tog bara detta synsätt som motvikt till det synsätt som verkar göra gällande att det "bara" är Nobina som har "rätt" till all trafik här i landet.

Jag förstår till fullo det hypotetiska upplägget.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2011, 14:18:09 PM
Jag har ingenting emot små privata företag så länge dom håller sig på sin kant

Men som Mats Karlsson skrev, att om vi ska följa din logik så har ju Postens efterföljare inget att hämta på många ställen i norra Sverige. Du verkar helt bortse från alla privata smååkare som körde trafik innan staten kom och tvångsinlöste deras företag in i Postens diligenstrafik. Och då dessa privata smååkare var där först, är det ju Nobina som ska backa och "hålla sig på sin kant" - Om vi nu ska följa ditt enda argument vill säga.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2011, 14:18:09 PM
men jag tycker att det är fel, när stora privata företag ska sko sig på sådant som vanligt folk är beroende av att det finns och fungerar. Och ja, jag vet att Nobina är privatägt numera, men det är ändå det mest korrekta, dessutom får dom ju inte vara sämre än att dom kan ändra sig. Det är ju tragiskt att huvudmannareformen har lett till att snart sagt all offentligägd busstrafik har blivit privat, men det var väl det man var ute efter när man tog beslutet -78.

Vidare (enligt din logik) borde väl det privata företaget Nobina helt kastas ut från Västerbotten, och ersättas med Polarbuss i söder och Skelleftebuss i norr? Så du borde ju egentligen sitta och hoppas på att Umeå kommun återtar sin trafik i kommunal regi och fråntar Nobina sin trafik. Eller? ::)

Jan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 20:11:55 PM
Ö-vik ska väl ut på anbud 2013 enligt den info jag har, är ju också tappad mark för Nobina.
Ska Övik ut 2013 så är väl det dags för hela Västernorrland utom Nobinas del i Härnösand.
I branschen i 40 år

1896

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 16:24:49 PM

Men som Mats Karlsson skrev, att om vi ska följa din logik så har ju Postens efterföljare inget att hämta på många ställen i norra Sverige. Du verkar helt bortse från alla privata smååkare som körde trafik innan staten kom och tvångsinlöste deras företag in i Postens diligenstrafik. Och då dessa privata smååkare var där först, är det ju Nobina som ska backa och "hålla sig på sin kant" - Om vi nu ska följa ditt enda argument vill säga.

Vidare (enligt din logik) borde väl det privata företaget Nobina helt kastas ut från Västerbotten, och ersättas med Polarbuss i söder och Skelleftebuss i norr? Så du borde ju egentligen sitta och hoppas på att Umeå kommun återtar sin trafik i kommunal regi och fråntar Nobina sin trafik. Eller? ::)

Har jag någonsin sagt att jag tycker att det är fel att tvångsförstatliga ?  ???

Ska det bli helt rätt ska ju Nobina förstatligas igen, och som jag skrev i nån annan tråd för länge sedan, för att storleken på bolaget ska bli likvärdig, ska Veolias Sverige del införlivas med Nobina. Men ska det vara någon vits med det, måste vi ju först få slut på pajaserierna med upphandlingar.