Chockhöjning av årskortsavgifter

Startat av RoggaBoy, 22 augusti 2011, 12:55:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Vad man inte tänker på är ju att man får betala för trafiken oavsett vad den kostar för de som använder den

Bjarne-W

Först - det är underbart roligt - emellanåt oerhört intressant - att läsa kommentarerna här på Bussnytt. Den samlade kunskapen är mäktig...
Så ber en lantis från Vingåker att "fundera" varför handlar det så ofta om att det ska "vara billigast"? Nog finns det väl också andra värden att fundera kring? Som bekvämlighet, slippa tidspassningar och annat som gör att en resa med bilen blir - inte billigaste måhända - men klart mer prisvärd än en resa med kollektivtrafiken. Jag reserverar mig en aning för dem som bor i någon av våra största städer med tät busstrafik där det möjligen kan vara en aning "besvärligt" att ta bilen genom trafikköer och parkeringsproblem.
Men - underligt nog - det bor folk på så märkliga ställen i landet som t ex Vingåker. Där kan det vara glest mellan bussarna...
Ska jag ta mig till Katrineholm, som är närmaste större stad, erbjuder länstrafiken bussavgångar med ca 90-minuterstrafik - om man åker utanför "rusningstrafiken". Vem förutom en hängiven miljökämpe eller en självplågare (ofta samma sak) väljer då busstrafiken i st för den egna bilen?
Man kan ju fråga sig: Är livet till för att avnjutas eller för att uthärdas?
Personligen föredrar jag det första alternativet.
Hoppla - det är bäst att lägger till "Jag utnyttjar ytterst sällan kollektivtrafiken men jag betalar mycket gärna min "solidariska del" för den så att andra kan njuta av den..."