Bussar i Örebro i september 1991, del 3 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 augusti 2011, 11:57:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord


Mats Karlsson

Detta var en härlig tid att få åka normalgolvade bussar och slippa låggolvshysterin. Då satt man kungligt med vidunderlig utsikt och tog gärna en sightseeingtur då och då. Nu sittar man och skakar nere vid asfalten och åker kollektivt bara om man absolut måste.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 12:05:08 PM
Detta var en härlig tid att få åka normalgolvade bussar och slippa låggolvshysterin. Då satt man kungligt med vidunderlig utsikt och tog gärna en sightseeingtur då och då. Nu sittar man och skakar nere vid asfalten och åker kollektivt bara om man absolut måste.

Även om jag håller med dig i grunden så förstår jag kraven med låggolv för de som inte kan hantera normalgolv...

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 22 augusti 2011, 13:51:01 PM
Även om jag håller med dig i grunden så förstår jag kraven med låggolv för de som inte kan hantera normalgolv...
De allra flesta rullator-användarna tar sig upp i en normalgolvad buss. Det hade räckt med enstaka låggolvsbussar på vissa turer. På de normalgolvade bussarna kunde man i stället ha ett rullatorställ vid utgångsdörren för hopfällda rullatorer. Ja, det var bara en idé för att få billigare och bekvämare kollektivtrafik.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 14:12:54 PM
De allra flesta rullator-användarna tar sig upp i en normalgolvad buss. Det hade räckt med enstaka låggolvsbussar på vissa turer. På de normalgolvade bussarna kunde man i stället ha ett rullatorställ vid utgångsdörren för hopfällda rullatorer. Ja, det var bara en idé för att få billigare och bekvämare kollektivtrafik.

Rullatorer ja, men du har även rullstolar, de klarar inte det, och många rörelsehindrade rent allmänt tycker det är jobbigt med normalgolvade. Annars håller jag med dig om rullatorställ

De som kom till Karlskoga till exempel var ju ett misslyckande när det gäller för rörelsehindrade

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 22 augusti 2011, 14:32:44 PM
De som kom till Karlskoga till exempel var ju ett misslyckande när det gäller för rörelsehindrade

När rullatorerna i stället kunde få tas in genom mittdörren slutade rullatorfolket klaga. Sedan har det gått riktigt bra. Folket vänjer sig väldigt snabbt.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 14:51:52 PM
När rullatorerna i stället kunde få tas in genom mittdörren slutade rullatorfolket klaga. Sedan har det gått riktigt bra. Folket vänjer sig väldigt snabbt.

Vad skönt, jag har ju inte bott i Karlskoga på ett år nu så jag har inte riktigt haft koll efter det...annars gillade jag de bussarna

Bussmicke

Låggolvshysterin är en mani, fan aldrig nån rullstol eller dyl. ute..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M67:an

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2011, 23:52:56 PM
Låggolvshysterin är en mani, fan aldrig nån rullstol eller dyl. ute..

Jag håller med dig. Antalet resenärer som är i behov av låggolv är begränsat. Varför det räcker med några enstaka turer som kan erbjuda låggolv.

admin

Denna tavla skall handla om bussar som är 15-30 år gamla. Debatt om låggolv eller inte förs regelbundet under tavlan Busstrafik, där det hör hemma, och den behöver inte föras här också.
/admin

Mats Karlsson

Ja, men nu drömde vi oss ju tillbaka ca 20 år och ställde den tidens normalgolvsbussar i realtion till dagens låggolvsbussar som vi nog kan anse vara överdrivna på en hel del linjer.  Ämnena går liksom ihop ibland. Att vara så strikt att man inte kan få nämna något angränsande ämne tycker jag är synd, för det tar till slut död på lusten att göra inlägg här. Jag vädjar därför till administratörerna att inte vara så "pekpinnevilliga".

yngrot

Håller med Mats här och de första låggolv dök ju upp för rätt många är sen så de klarar ju tidspannet 15- 30år
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Resenären

Bilden på vagn 219 är tagen på Storgatan - inte Drottninggatan. förmodligen på väg att tjänstgöra som förstärkning på 16 från Risbergska skolan.

bisquit

Nu börjar jag nästan fälla en tår! Tänk att det fanns sådana vackra bussar. Som rullade i Örebro! Nu är det inte lika roligt längre.. :'(