Laguppställning Keolis Nacka-Värmdö 22 augusti

Startat av Peter Erret, 19 augusti 2011, 19:10:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Tyckte mig se två blå B9S av Keolis vagnar (tillhör väl Täby), som hastigast imorse vid Slussen. 6614-15.

/Peter

homer

Mats Karlsson

Citat från: F.Å skrivet 19 augusti 2011, 23:18:02 PM
Nu hittar jag just inte det exemplet FDR, men min enkla uttydning blir F-typ= Fordonstyp
LDR = Ledvagn, Diesel, Regionalstandard
ND = Normalvagn, Diesel
BER = Boggivagn, Etanol, Regionalstandard
G för gas och R för RME etc...
Intressant att uttrycket "Normalvagn" används och inte "Kortvagn". När jag tog upp detta spörsmål tidigare fick jag intrycket att uttrycket "Normalvagn" inte hade existerat de senaste ca 25 åren. Kan det trots allt vara så att "Normalvagn" är det officella uttrycket för en 12-metersbuss, medan "Kortvagn" bara är ett muntigt "slanguttryck"?

the0fiskis

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 12:35:58 PM
Intressant att uttrycket "Normalvagn" används och inte "Kortvagn". När jag tog upp detta spörsmål tidigare fick jag intrycket att uttrycket "Normalvagn" inte hade existerat de senaste ca 25 åren. Kan det trots allt vara så att "Normalvagn" är det officella uttrycket för en 12-metersbuss, medan "Kortvagn" bara är ett muntigt "slanguttryck"?
jag annser att det inte finns nogot normalvang utan antligen är det kort eller ledbuss

Peter Erret

Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2011, 12:22:03 PM
Tyckte mig se två blå B9S av Keolis vagnar (tillhör väl Täby), som hastigast imorse vid Slussen. 6614-15.

/Peter
Dessa vagnar tillhör Nacka-Värmdö.

Bussmicke

Citat från: the0fiskis skrivet 22 augusti 2011, 14:14:04 PM
jag annser att det inte finns nogot normalvang utan antligen är det kort eller ledbuss

I SL-trafiken snackas det sen långt tillbaka om Kortvagn  och Ledvagn.
Bobbibussar vet jag inte nå´t SL-begrepp för.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2011, 14:26:38 PM
sorry mitt fel mennade så klart ledvang

Omnilasse

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2011, 12:35:58 PM
Det formella är nog snarare "normalbuss". "Vagn" är ju i sig ett slags slang. Normalbuss är ju det som används i exvis trafikeringsplanerna. Den skriftliga formen brukar ju dock kunna leva sig eget liv, så om någon i realiteten säger "normalbuss" ute på "fältet" är ju en annan fråga...

Mats Karlsson

Citat från: Omnilasse skrivet 22 augusti 2011, 14:50:56 PM
Det formella är nog snarare "normalbuss". "Vagn" är ju i sig ett slags slang. Normalbuss är ju det som används i exvis trafikeringsplanerna. Den skriftliga formen brukar ju dock kunna leva sig eget liv, så om någon i realiteten säger "normalbuss" ute på "fältet" är ju en annan fråga...

OK, normalbuss är nog ett mer korrekt uttryck, men normalvagn är riktigare än kortvagn, om vi säger så. 

Nico

Uttrycket 'kortvagn' är lite av en allmän förslappning eller jargong om man så vill. Själv försöker jag att använda mig av uttrycket 'normalvagn' om ordinära 12 meter långa bussar... för vi har faktiskt bussar som är kortare än så även om de inte är så många utan i SL-land mest återfinns hos t.ex. de entreprenörer som kör bl.a. närtrafik och servicelinjer. Det innebär då att man på de större garagen s.a.s. fuskar lite genom att dela upp vagnparken (troligen då det är lättare och direkt står klart vad som är vad) i ledvagnar och kortvagnar. Det senare blir då egentligen snarare då allt som inte är ledat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

Carl Eric

Citat från: the0fiskis skrivet 22 augusti 2011, 15:09:22 PM
är 7397 inhyrd till keolis?

Nej den tillhör Nobina Norrtälje som kör några avgångar på 401.

Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2011, 12:12:57 PM
Keolis 1235 är en Volvo 8700

Det är en Scania led, jag har bildbevis! ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 22 augusti 2011, 14:50:56 PM

Menar inte att märka ord, men jag skulle vilja kalla det mera för yrkesjargong än slang. :)

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 22 augusti 2011, 14:26:38 PM

Kortvagn (för tvåaxlingar), boogivagn, och ledvagn är de tre uttryck som används där jag arbetar idag.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 22 augusti 2011, 15:44:09 PM
Kortvagn (för tvåaxlingar), boogivagn, och ledvagn är de tre uttryck som används där jag arbetar idag.

Vi använder för närvarande normal- boggi- och ledbuss. I höst har vi fått lära oss skilja mellan olika boggibussar, och begreppen kortboggi resp. långboggi har börjat användas. Den ena är ju t.ex. inte tillåten hursomhelst i Stockholms stad.
Kortvagn används också flitigt för ca 12-meters, speciellt där alternativet bara är led.

Man må betänka de olika områdenas skilda historik och seglivade "kulturellla" skillnader. I Gubbängen ska nu förare kommandes från Nobina och Keolisförare samsas om ett sätt att hantera strömbrytarnycklar...

/Ted