Huvudmeny

Välkommen till Gävle

Startat av Susanne, 09 augusti 2011, 17:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

För att avsluta upp med slutdestinationen för dessa vagnar i tråden som tidigare skrevs "http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46256.0"

Var i Gävle och fotade de gamla pendeltågsvagnarna där de nu ska fixas till.







Staffan Sävenfjord

Citat från: Susanne skrivet 09 augusti 2011, 17:43:16 PM

Var i Gävle och fotade de gamla pendeltågsvagnarna där de nu ska fixas till.


En av dessa båda X1-or skall behållas av Sveriges Järnvägsmuseum. Den andra tjänar som reservdelsförråd. Vilken som skall bevaras är vad jag vet inte avgjort ännu. Den vagn som bevaras kommer naturligtvis att klo**ersaneras men sedan diskuteras fortfarande hur den skall se ut. Det finns de som vill ha den i leveransskick. Troligtvis blir den väl i det skick den hade när den senast kom ut från storrevision.



HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2011, 18:32:48 PM
En av dessa båda X1-or skall behållas av Sveriges Järnvägsmuseum. Den andra tjänar som reservdelsförråd. Vilken som skall bevaras är vad jag vet inte avgjort ännu. Den vagn som bevaras kommer naturligtvis att klo**ersaneras men sedan diskuteras fortfarande hur den skall se ut. Det finns de som vill ha den i leveransskick. Troligtvis blir den väl i det skick den hade när den senast kom ut från storrevision.
****
Det är X1 3019 som bevaras http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=86385

Jag tror också att det blir ett senare bevarandeskick, än leveransskick. Att återställa enheten till leveransskick, innebär byte av frontrutor, demontering av handräcken, byte (nytillverkning) av säten m.m. Det tror jag blir för omfattande och kostsamt.

HJP