Busstation och Resecentrum

Startat av Stefan P, 09 augusti 2011, 14:15:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Örebro klarar merparten av de kraven. Då både Länstrafiken och Sj, Har bemannad biljettförsäljning. Samt att det finns två väntsalar. Sen så finns Pressbyrån med försäljning av lite ätbart och dryck. Samt så finns det en cafékiosk i södra änden av resecentrum. Å är man inte nöjd med utbudet av mat. Så är det bara att gå på andra sidan gatan. För att hitta närmaste restaurang. Samt även hållplats för en del charterbussar.  8)

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 augusti 2011, 17:12:17 PM
Borlänge Resecentrum, vet inte när pressbyrån stänger, (där kan man kanske köpa Swebus biljetter), men det torde inte vara långt efter SJ, SJ biljett försäljning stänger kl 18, och på helgerna när folk reser, då är det helt stängt. Man undrar ju vad det är för Service egentligen.

Expressbiljetter köper du väl hos Dalatrafiks Kundservice???
SJ har ju biljettförsäljning via automat. Övrig upplysning får man leta efter...

1896

Citat från: Wetjo skrivet 09 augusti 2011, 18:14:07 PM
Expressbiljetter köper du väl hos Dalatrafiks Kundservice???
SJ har ju biljettförsäljning via automat. Övrig upplysning får man leta efter...

Jag tillhör den gamla skolan, som vill ha personlig service, det känns mer korrekt att tala med en vanlig människa när jag köper biljett.

Dalatrafiks kundcenter stänger väl också kl 18 ? Men där har man iaf öppet ett par timmar på Lördagar och Söndagar. Men nog borde det vara bemannat så länge det finns avgångar.

Ersa

Bemanning kanske är att kräva för mycket av Sverige idag. Men ett "Resecentrum" måste helt klart vara öppet för all kollektivtrafik på järn- och gummihjul, upphandlad som privat. Samt ha en öppen väntsal och bra tillgång till taxi.

rengmark

Tyvärr missbrukas begreppen. Exempelvis heter det Sollefteå resecentrum trots att tågtrafik saknas. Busstation hade passat bättre.
Sedan heter det Docksta busstation trots att bussen stannar på gatan vid en vanlig hållplatsstolpe.

Lusan

Resecentrum i Kristianstad har ingen tågstation och det är knappast gångavstånd i heller. Däremot passerar alla Skånetrafikens bussar resecentrum men Swebus Express har vad jag kan minnas järnvägsstationen som hållplats. Så frågan återstår alltså. Vad är ett Resecentrum?

Lars

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 14:42:07 PM
Vi börjar väl med en lista.

- Lokalbussar.
- Landsbygdsbussar.
- Full tillgång för alla privata expressbussföretag.
- Järnväg med lokal- och fjärrtåg.
- Lokaler med väntsal öppna så länge trafiken rullar.
- Bemannad upplysning/biljettförsäljning större delen av dygnet. Inte enbart biljettautomater.
- Helt handikappanpassat, eller resevärdar/ledsagare som hjälpa till så länge trafiken rullar.
En jättebra lista över ett komplett resecentrum.
Det som saknas i listan är plats för turistbussar att lasta sina passage.

Nu går jag in på detta med privata expressbussföretag vs. resecentrum, nämligen viljan från berörda bolag att betala för angörandet inne på de rececentrum som finns idag. Jag vet att detta är ett problem för de är inte beredda att betala stora kostnader för detta med de pressade priser som råder i konkuransen.
Förutsättningarna är också helt olika på nästan alla orter med ägarskap och liknande av de olika rececentumena
I vissa län ingår även resor inom länstrafiken i expressbussarna och där är det nog enklare, sedan så finns det ju lokala beslut som tvingar in expressbussarna på rececentrum i vissa orter medan andra erbjuder en "gratis" hållplats på en gata i närheten av ett rececentrum.
I Karlstad går ju expressbussarna in på busstationen sedan gammalt då GDG en gång i tiden ägde busstationen men numera är det VTAB som står för fiolerna och även om avgifterna där är småsummor så valde Säfflebussen på sin tid att stå utanför på Drottningatan.
Betydligt högre kostnader för att angöra en terminal är det på Bussterminalen i Oslo och Gardermoen ska vi inte prata om, men här finns det inga alternativ att stå utanför för då får man inga passagerare.

Sedan kommer vi till turistbussarna som på många orter inte har nån vettig plats vid terminalerna att lasta på, men på många ställen "smyger" de in och ockuperar någon vanlig hållplats för lokaltrafiken och ofta skapar irritation hos många förare men man håller oftast god min som kollegor emellan.

lil-sis

Citat från: Lars skrivet 12 augusti 2011, 15:59:39 PM
Sedan kommer vi till turistbussarna som på många orter inte har nån vettig plats vid terminalerna att lasta på, men på många ställen "smyger" de in och ockuperar någon vanlig hållplats för lokaltrafiken och ofta skapar irritation hos många förare men man håller oftast god min som kollegor emellan.

Jag tycker det är OK att "låna" hållplatser men då kan man väl iaf ställa sig längst fram el möjligen längst bak (eh alltså bak = där hållplatsen börjar, solklar logik!) nu är det vanligt att det står en buss "på mitten" = tar onödigt mkt plats.

Bussmicke

Resecentrum är bara ett töntigt begrepp som nå´t pucko kom på en gång..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 14:42:07 PM
Vi börjar väl med en lista.

- Lokalbussar.
- Landsbygdsbussar.
- Full tillgång för alla privata expressbussföretag.
- Järnväg med lokal- och fjärrtåg.
- Lokaler med väntsal öppna så länge trafiken rullar.
- Bemannad upplysning/biljettförsäljning större delen av dygnet. Inte enbart biljettautomater.
- Helt handikappanpassat, eller resevärdar/ledsagare som hjälpa till så länge trafiken rullar.

Bra lista!

Resecentrum skall vara det nav som gör att resenären enkelt skall kunna fullfölja en resa från start till mål med byte mellan olika trafikslag och mellan lokal, regional och fjärrtrafik.

Vad som inte alltid funkar på ett resecentrum är den information som resenären behöver för att hitta från det fordon de kommer in med till det fordon de skall fortsätta med. Samtidigt missar resenärerna ofta anslutningar beroende på att förseningar inte meddelas vidare så att fordon kan invänta resenärer under några extra minuter.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 09 augusti 2011, 17:32:56 PM
Örebro klarar merparten av de kraven. Då både Länstrafiken och Sj, Har bemannad biljettförsäljning. Samt att det finns två väntsalar. Sen så finns Pressbyrån med försäljning av lite ätbart och dryck. Samt så finns det en cafékiosk i södra änden av resecentrum. Å är man inte nöjd med utbudet av mat. Så är det bara att gå på andra sidan gatan. För att hitta närmaste restaurang. Samt även hållplats för en del charterbussar.  8)

Här måste jag nog hålla med. Även om jag är på ett lite grinigt och kritiskt humör har jag inget att anmärka på Örebro resecentrum förutom småsaker som snöröjning och bristfällig skyltning, vilket är lätt att åtgärda. Därför var det lite kul när jag och en kollega på Swebus blev intervjuade av lokaltidningen som letade kritiska människor inför ett negativt reportage om Örebro resecentrum. Det gick inte så bra för dem, då vi helt klart var positiva och nöjda med Örebro men istället kritiserade Uppsala och andra städers försök till resecentum. 8)

Personligen gillar jag den nya kiosken med toaletter som kommit upp på andra änden av planen, som även uppskattas stort av Swebusresenärerna vid de 15 minuterna som 801 och 888 står stilla invid varandra.