En liten utflykt utanför Balkans turiststråk.

Startat av Nico, 26 juli 2011, 23:18:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Det är ju aldrig fel att komma en aning hemifrån och jag har rötter i och omkring staden Kraljevo i Serbien. Inte för att jag är här så ofta numera, men ibland behöver man lite avbrott och här lite söderöver i Europa finns det kvar lite udda fordon som kryddar tillvaron lite. Däremot så tar det ett tag att få fart på saker och ting ibland. Brorsan har en gammal Fiat Punto avställd här, men som vi ställer på när vi kommer hit. Här får man dock omregistrera en bil om man inte besiktigat i tid osv. Nya skyltar gällde även numera då det verkar ha blivit något slags inofficiell Europastandard bland alla länder som vill in i EU att skaffa likande reg.skyltar. Beklagar bildkvaliteten, men jag hade bara nallen till hands för några snabba höftskott.

Kan dock säga att detta är ett ruskigt ståhej då reg.skylten inte följer fordonet utan vid ägarbyte, missad besiktning osv. så måste alltså sedan en omregistrering till stånd innan man kan rulla. Då alla kommuner dessutom har sin egen registreringsmyndighet och byråkratin inte är någen barnlek så blir man snabbr ruskigt less. Kafka och hans process var en barnlek i jämförelse. Det tog nu större delen av en dag att fixa allt, betala typ tio olika räkningar och stå och köa vid fem olika avdelningar (samtliga med bara en lucka öppen) på kommunens huvudpolisstation för att få allt stämplat och klart och ut med nya plåtar att montera på. Det enda som var enkelt var att vi hade nära till allt. 

En roligare sak är att man numera dock äntligen börjar fixa till vägarna och att man samtidigt får dit nya skyltar som använder bägge alfabeten. Själv har jag någorlunda häng även på det kyrilliska alfabetet, men de som tidigare bara kunde det latinska alfabetets bokstäver (t.ex. lastbils- och bussförare i transittrafik) hade vissa problem ibland. Däremot är trafikbeteendet fortfarande uppåt väggarna ibland och en omkörning handlar ofta om att gasa så mycket man kan, trots möte, och tryck dig in i sista minuten. Att köra bil här är således inte alltid någon hit och att köra tunga fordon är bökigt.

I vissa lägen dyker det upp en del intressanta fordon som på hemmakanten skulle ha varit rena veteranfordonen, men som här fortfarande gör en god daglig tjänst som nyttofordon. Däremot kan man nog undra i hur bra skick de är. Nedanstående är en FAP (Fabrika Automobila Priboj) av okänd modell, men en bra gissning är nog tidigt 70-tal då det rör sig om ett licensbygge på Saurer. Dessa vart sedermera övertagna av Daimler-Benz och FAP byggde efter det istället licensbyggen på Mercedes bussar och lastbilar.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Byråkrati är väl alltid kul ;)

Det kommer nog att förändras med tiden när de blir mer EU anpassade.

Ha en trevlig ledighet.

/Lennart