Det går bättre för Concordia Bus

Startat av Knallhatt, 30 september 2007, 08:30:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

Det går bättre för Concordia Bus, som ju bland annat äger Swebus.

Enligt ett pressmeddelande, 2007-09-27, uppger dem:

"Stark resultatförbättring i Concordia Bus 
Concordia Bus koncernen, där bland annat dotterbolaget Swebus ingår, rekonstruerades 2005 och har nu lyckats vända utvecklingen från ett negativt till positivt rörelseresultat."

Läs mer på>>> http://www.concordiabus.com/press_releases.htm



M224


Nicklas Vasa


Milan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 17:10:18 PM
Ja, det jobbas ju hårt på det.....


Motivera! Så man får höra ännu mer saker du är onöjd över!

//M

julle

Har man hört den förr...... Att nu har Concordia löst alla sina problem....

Läs i Concordias kvartalsrapport på sidan 8, där finns ett obligationslån på dryga miljarden. Detta lån är taget 2004 och förfaller 2009. 59  miljoner vinst första halvåret i år räcker inte långt när Concordia om knappt 2 år ska lösa sitt obligationslån.... Men, när den dagen kommer, då kommer väl en ny pressrelease om att koncernen har "löst" alla sina problem.

Förresten "surrar" ryktena om att Concordia är ute på försäljningsturné igen, kanske hela eller delar av Swebus är till salu?

Nicklas Vasa

Enda felet med Swebus och Concordia är väl att Ragnar Norbäck är koncernchef, han kommer ju från Linjebuss.....
Det är ju möjligt att han är duktig, men det känns inget vidare....

Det vore ju kul om det gick att koppla ihop Swebus och Swebus express ägarskap med Greyhound buses i Nord Amerika, Canadensiska Laidlaw äger Greyhound, och Engelska First bus äger Laidlaw, i så fall om First bus köper Concordia....        men jag vet inte om Swebus har någon glädje av det,
First bus kanske är kapital starka.....?

En av grundarna till Greyhound, Eric Wickman, var från Våmhus utanför Mora....

Själv kan jag bara skryta med att farfar var i USA och byggde järnvägar....

Jag kan imponeras av en man som Brian Souter/Stagecoach, som på så kort tid byggt upp något så stort, samtidigt som man kan ha åsikter om att privata intressen skor sig på sånt som Svensson är beroende av att det fungerar....

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 30 september 2007, 20:48:01 PM
Har man hört den förr...... Att nu har Concordia löst alla sina problem....

Förresten "surrar" ryktena om att Concordia är ute på försäljningsturné igen, kanske hela eller delar av Swebus är till salu?


Det har gått mer eller mindre ihärdiga rykten att det är Swebus Express som skall säljas. Concordia vill nämligen bara satsa på den olönsam..., nä vad skriver jag. Jag menar den upphandlade trafiken.

Nicklas Vasa


Marcus Li

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2007, 11:23:28 AM
Försäljningen av Swebus Express är ju lite svårare än Interbus, det senare var ett välkänt varumärke som inte direkt förknippades med Swebus, köparen betalade i princip bara för varumärket, några större tillgångar fanns inte i bolaget, de flesta bussar ägdes av finansinstitut.
Detsamma gäller för Swebus Express, men här är det ju svårare för en köpare att fortsätta med varumärket, och utan det är man ju som vilken helt ny aktör som helst, det man betalar för är varumärket och bokningssystem, inget annat eftersom det inte finns några större tillgångar i bolaget.

Annars kunde man ju byta namn på Swebus till Concordia och i samma veva sälja Swebus Express...

Nicklas Vasa

Jag gillade GDG:s koncept: "-Ett företag i tjänster."

Ersa

Citat från: Marcus Li skrivet 02 oktober 2007, 12:20:09 PM
Annars kunde man ju byta namn på Swebus till Concordia och i samma veva sälja Swebus Express...

Concordia, Keolis och Veolia. Det skulle se ut det.  :(

Nicklas Vasa

Då blev ju bussförar yrket tryggare....

Jonas Gustafsson

Citat från: Verspieder skrivet 02 oktober 2007, 12:38:45 PM
Concordia, Keolis och Veolia. Det skulle se ut det.  :(

Tja, vi ska nog inte bli förvånade om Swebusnamnet försvinner.
Schöyens Bilcentraler i Norge, som också ingick i Concordiakoncernen, heter numera Concordia Bus Norge...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Och vips skulle Busslink vara rätt ensamma om att inte ha ändrat till ett utländskt ägarnamn.
Namnet "Swebus" är ju egentligen statens namn på sin samlade verksamhet efter c:a 1991 (SJ, GDG, Diligenstrafiken, Wasatrafik m.fl). Efter att Swebus sålts ut till utländska ägare något decennium senare kändes ju namnet rätt missvisande.

Marcus Li

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2007, 11:23:28 AM
Försäljningen av Swebus Express är ju lite svårare än Interbus, det senare var ett välkänt varumärke som inte direkt förknippades med Swebus, köparen betalade i princip bara för varumärket, några större tillgångar fanns inte i bolaget, de flesta bussar ägdes av finansinstitut.
Detsamma gäller för Swebus Express, men här är det ju svårare för en köpare att fortsätta med varumärket, och utan det är man ju som vilken helt ny aktör som helst, det man betalar för är varumärket och bokningssystem, inget annat eftersom det inte finns några större tillgångar i bolaget.

När man tänker på saken fungerar väl Volvo på det sättet. Volvo Pv och Lv har numera inget med varandra att göra förutom möjligen ett mindre samägt bolag för varumärkesvården...