Huvudmeny

Ford.

Startat av Möllers, 23 juli 2011, 22:44:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Drängen

Härliga bilder, Mattias!. Mustang Fastback från sent 60-tal är verkliga skönheter. Steve McQueens insats med en sån i "Bullit" höjde kultstatusen åtskilligt.

Möllers

yngrot

Trevligt min kusin haden en Mustang jisses vad den gick men det var inte så mkt plats i kupen..  Ford Cortina hade vi en vit och en grön men ser att på bilden här står det Consul den var väl egentligen för England??   Ford 15M hade vi oxå en brun kombi den ville inte alltid starta ofta krångel med den V-4 motorn var väl samma i Saab V ?? -
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mölle-Mats

Citat från: yngrot skrivet 30 juli 2011, 12:09:41 PM
Trevligt min kusin haden en Mustang jisses vad den gick men det var inte så mkt plats i kupen..  Ford Cortina hade vi en vit och en grön men ser att på bilden här står det Consul den var väl egentligen för England??   Ford 15M hade vi oxå en brun kombi den ville inte alltid starta ofta krångel med den V-4 motorn var väl samma i Saab V ?? -
Den fullständiga modellbeteckningen var Ford Consul Cortina, och de var engelska. Consul var ju ett namn som hängde med i många år hos brittiska Ford - de första jag kan påminna mig var från första halvan av 50-talet och hade samma grundkaross men var lite förenklade och fyrcylindiga "småsystrar" till de lite lyxigare sexcylindiga Zephyr-modellerna. Sedan så fanns det en Consul 315 på tidigt 60-tal, som var en "mellanstor" modell med samma "5-dagarsvecko"-bakruta som den samtida Anglian.

Därefter kom så Consul Cortina Mk I (63-66), som följdes av den fyrkantiga Mk II Cortinan (jag är osäker på om den också gette Consul) 67-70 och till sist så kom Cortina Mk III (som väl egentligen var en lätt modifierad Taunus 1600) i början av 70-talet - försvann nog efter bara ett par-tre år för kring -75 så fanns det engelskbyggda Fårrddar med modellnamnet Taunus (en polare hade en sådan).

Men apropå Cortinor och att du nämnde en vit och en grön - det fanns en variant som var vit med ett grönt fält längs sidan som var riktigt vass - den hade en rejält uppskrämd Twin Cam-motor under huven som hade utvecklats av Lotus och hae förstås modellbeteckningen "Lotus Cortina". De här började bli rätt värdefulla redan i början av 70-talet och betingade redan då uppemot 10 "loppor" (vilket var fulständigt oöverkomligt för en gymnasist med färsk "svänglapp"), samtidigt som man kunde få en "vanlig" Cortina MK I de Luxe för cirka en tiondel av den summan ...

Consul-namnet dök sedan upp igen -72, men nu på en lite "nedbantad" fyrcylindrig version av den ganska stora och svulstiga bilmodell som vi mest känner under namnet Ford Granada. Hängde nog bara med något år eller möjligen ett par, för även här så poppade det upp 4-cylindriga bilar med modellnamnet Granada rätt snart.

Ford Taunus 15 m (en lite "uppskalad" version av den framhjulsdrivna 12 m som presenterades kring 1963) producerades väl ungefär under andra halvan av 60-talet om jag mins rätt - och det var mycket riktigt just V4-motorn på knappa 1500 cc från den modellen som hamnade under huven på SAAB 95/96 V-4. Notera dock att vissa USA-modeller av SAAB:en samt -75 års 1700S (en specialmodell som nog inte producerades i så många exemplar för den svenska marknaden) hade en 1700 cc V-4 motor som hämtades från den större Taunus 17m.

yngrot

Mölle mats tack för lite trevlig info min minnesbild är ungerfär som din . Men stod det verkligen Consul på de svensksålda Cortina??   När jag var ca 7 köptes den första Cortinan och jag minns än idag att jag tyckte bakljuen var så häftiga på Cortina  :D  Lotus Cortina var ju på sin tid en häftig modell .. finns väl knappt nån kvar idag??   

Ang  Granada och Consul läste jag för inte så länge sen om en som hade en kombi Consul som var i mkt gott skick tyvärr rosta ju dessa modeller bort för fort..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mölle-Mats

Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2011, 07:58:23 AM
Mölle mats tack för lite trevlig info min minnesbild är ungerfär som din . Men stod det verkligen Consul på de svensksålda Cortina??   När jag var ca 7 köptes den första Cortinan och jag minns än idag att jag tyckte bakljuen var så häftiga på Cortina  :D  Lotus Cortina var ju på sin tid en häftig modell .. finns väl knappt nån kvar idag??   
Jodå, åtminstone de tidiga årsmodellerna hade ett emblem på motorhuven som det stod "CONSUL" på, se bilden nedan som är ett utsnitt på en -64 som jag fotade på Sofiero Classic för ett par år sedan (och notera den blå klisterdekalen i grillen!  :) ):

Samma bil i sin helhet snett bakifrån, håller helt med om att Cortina Mk I hade urläckra bakljus!

Några Lotus-Cortinor finns bevarade (både Mk I och Mk II), jag umgicks mycket med ett "Cortina-freak" för dryga dussinet år sedan och fotade då en del sådana när vi var ute på veteranbils- och historic racing-evenemang. De bilderna har dock inte digitaliserats än, så jag kan inte bjuda på några i nuläget.

Sedan så förtjänar det förstås också att omnämnas att det fanns en "mellan-modell", Cortina GT. De var rätt vanliga och hade förutom en lite vassare motor än standardmodellen även lite mer kromutsmyckning utvändigt men framför allt en väldigt häftig instrumentering med en radda små mätare uppepå instrumentbrädan - en klar "kioskvältare" för nyblivna körkortsinnehavare i början av 70-talet då de var relativt överkomliga i pris (i synnerhet jämfört med Lotus-varianten) och förstås kördes hårt och merparten skrotades väl ut rätt snabbt. Men man ser ett och annat ex även av dem idag.

COO500

Härliga bilder på fina bilar.  ;D

yngrot

Mölle-Mats tack för dina bilder dock får jag erkänna agtt vad gäller Consul på huven minns jag inte något av kanske jag gjorde som i en skoluppsats "drack en sockerdricka sen minns jag inget mer "  ;D     kul med den blå dekalen oxå  ;D

Mölle-Mats

Citat från: yngrot] skrivet 31 juli 2011, 12:05:57 PM
Mölle-Mats tack för dina bilder dock får jag erkänna agtt vad gäller Consul på huven minns jag inte något av kanske jag gjorde som i en skoluppsats "drack en sockerdricka sen minns jag inget mer "  ;D     kul med den blå dekalen oxå  ;D
Ja jag avhöll mig från sockerdricka (drack nog mest Pommac i min barn- och ungdom) och har därför ett närmast löljigt gott minne för sk-tdetaljer på gamla bilar från fr a 60- och 70-talen +/- något halvdecennium ungefär (kolla t ex mitt utlåtande om den gula norskreggade SAAB:en på  http://www.stinsensforum.se/en-saab-t4432-440.html ...  ::) )

När jag nu kollar igenom alla Mattias fina bilder på Fordarna från Thulin-träffen så fastnar jag lite extra på den fina mörkgrå och vita 1955 års Ford Fairlanen. Jag är själv uppvuxen i baksätet på en lite enklare version av den bilen, dvs en 1955 års Ford Customline som mina föräldrar hade från den var ny fram till november 1965. Här en bild på undertecknad och min pappa när vi tvättar den sommaren 1957: