Chaufförerna visste bäst

Startat av Buss-Anders, 19 juli 2011, 21:22:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Förarna har länge framfört att det fuskas med sjukresebiljetterna. Med kallelsen till sjukvårdsinrättningen medföljer en biljett på ett vanligt A4 papper, en fri sjukresa helt enkelt.
För den som ville var det bara att lägga i kopiatorn och sedan trycka så många biljetter som helst. Ingen datum på biljetten. Själv har jag expierat sjukresebiljett där resenären stigit av vid ett av våra köpcentra där det inte finns någon vårdinrättning av något slag. Eller från en plats utan vårdinrättning där resenären stigit av där sådan saknas med.Nu har det blivit skärpta rutiner och bra är det . Till slut lyssnade man på chaufförernas berättelser. 

Ska bli spännade att se om det kommer någon uppföljning  och redovisning om kostnaderna för resorna ändras. https://fia.nobina.com/ArticleFiles/conc_file_12664.pdf

Mvh
Buss-Anders

Jonas

Varför inte införa att passagerarna måste visa sin kallelse till sjukhuset etc. för att styrka att det är en sjukresa, precis som hos oss?

Wetjo

I Dalarna är det kallelse till Landstingets vårdinrättningar som gäller för fria resor. Det hindrar inte att folk åker till Coop eller annat ställe efter läkarbesöket och sedan vill åka hem på samma biljett...
Jag brukar nobba, men vissa av mina kollegor gör det inte.
Påtalat detta för sjukvårdslandstingsrådet, men fick inget stort gehör.

Mittlinje

Jag kvittterade alltid sjukresebiljjeterna med linjenummer tdatum tid och signatur

Kaxen

KLT:s biljetter hade datum från början. Tyvärr togs det bort av någon, för mig, okänd anledning efter en tid. Att visa upp kallelsen är ingen bra idé. Kronoberg har (hade?) det systemet och det är inte bra. Finns så många olika kallelser och det förekom väldigt många med ändrade datum och andra hemgjorda varianter för några år sedan när jag körde där. KLT:s modell är bra, men det ska vara ett datum på dem. Sen om resenären åker till en sjukvårdsinrättning eller inte ska inte föraren lägga sig i. Han ska bara se till att de har ett giltigt färdbevis.

Wetjo

I Dalarna står klinikens namn och datum namn och personnummer på kallelsen som gäller för biljett.

Jag tycker det är en kränkning av patienten att vara så detaljerad.
Jag kanske inte vill tala om för en främmande bussförare att jag ska till cancerbehandling, eller kvinnorna inte vill visa att dom ska till gynekolog osv...

Varför inte ge patienten ett presentkort för resan? Så löser man det automatiskt....