Ersättningstrafik för tunnelbanan... (bilder)

Startat av M224, 29 september 2007, 20:31:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: M224 skrivet 29 september 2007, 23:01:55 PM
Absolut!

Nåja, skyll dig själv då ;-) - inte helt nöjd som sagt över hur kameran reagerade i alla situationer under dagen, får väl se nedanstående bilder som 'vardagsdokumentation' fast på en lördag då :-D

Den här bussen hade just rullat på linje 710 från Sörskogen o fick rycka in som ersättningsbuss istället...

5677:an verkar vara en van ersättare, syntes i somras då Hagsätragrenen hade problem med...

Lustigt hur fokus hamnade från bussen o på kvinnfolk istället nedan *skrattar* - sjätte sinne i kameran? ;-)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 september 2007, 20:49:31 PMSamtliga spårbundentrafiks linjer finns inlagda i BussPC, samma linjenummer förutom att man lägger 9a framför, så 13 blir 913. Men alla mellanstationer finns inte med (te.x. 922 har bara Sickla Udde och Alvik), men det där är inget svårt, bara välja grundlinje (922 te.x.) och sen klicka på extratur och ta en linje som går till Liljeholmen. Fast det blir förstås problem när det finns inga "vanlig" busslinjer som har den hållplats som slutstation, som idag, Axelsberg.

Nu vet jag inte hur det är på andra garage, men i Hornsberg har inga förare fått denna information, så därför skyltar de fortforande det "gamla vanliga", te.x. "Ersätter Tunnelbanan". Så till SL och entreprenörerna, det räcker inte med att SL har lagt in linjerna, utan förare måste också bli informerad om det.  :o

Tror inte att denna information är spridd bland de vanliga förarna överlag utan det verkar vara information som återfinns lite högre upp, t.ex. hos trafikledningarna mm. Själv råkade jag snappa upp det i samband med en pendelersättning och det har även använts ett tag i samband med annan liknande trafik, t.ex. ersättningen på Roslagsbanan. Ett annat aber är att många bussförare inte är så särdeles intresserade av kollektivtrafik i sig och därmed (även om de råkat höra detta med en 9:a framför) så har många ingen aning om vilket linjenummer som går var inom den spårburna trafiken... eller rättare sagt så har nog de allra flesta inte ens en aning om att det existerar linjenummer på det viset. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MGA

Om man som jag kör för Swebus kör linje 13 och knappar in 913
så funkar skyltningen och så jättebra.
Men gör jag anrop till Trafikledningen så hamnar jag i Hornsberg hos Busslink.

Med tanke på att jag gärna vill prata med Botkyrka helst.

Är nog något för SL att kanske få till något som gör att man kommer till
sin egen trafikledning oavsett vilken typ av ersättning man kör.
///
MGA

kristoffer

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 30 september 2007, 00:20:35 AM
Tror inte att denna information är spridd bland de vanliga förarna överlag utan det verkar vara information som återfinns lite högre upp, t.ex. hos trafikledningarna mm. Själv råkade jag snappa upp det i samband med en pendelersättning och det har även använts ett tag i samband med annan liknande trafik, t.ex. ersättningen på Roslagsbanan. Ett annat aber är att många bussförare inte är så särdeles intresserade av kollektivtrafik i sig och därmed (även om de råkat höra detta med en 9:a framför) så har många ingen aning om vilket linjenummer som går var inom den spårburna trafiken... eller rättare sagt så har nog de allra flesta inte ens en aning om att det existerar linjenummer på det viset. 

har inte hört det eller snappat upp det..
som du säger kanske det finns vetskap om det som delas vid behov.
satt ju "fast" på mitt vanliga schema sist blå linjen stannade.

Nico

Citat från: MGA skrivet 30 september 2007, 03:33:43 AMOm man som jag kör för Swebus kör linje 13 och knappar in 913 så funkar skyltningen och så jättebra.
Men gör jag anrop till Trafikledningen så hamnar jag i Hornsberg hos Busslink.

Med tanke på att jag gärna vill prata med Botkyrka helst.

Är nog något för SL att kanske få till något som gör att man kommer till sin egen trafikledning oavsett vilken typ av ersättning man kör.

Utav någon orsak verkar mycket ligga fel, antagligen för att ingen centralt placerad ansvarig brytt sig om att kolla upp just det här. Troligen då det mera har karaktären av något tillfälligt och behovet av korrigering ses som lågt. Själv hamnade jag senast istället hos Swebus Kallhäll när jag ropade på med 928 inknappat (vilket tydligen berodde på någon miss som gjorts i samband med monteringen av plattformarna för SL Access) och hos Swebus Botkyrka när jag hade 936 intryckt. Sedan verkar det även finnas en tanke om att man ska hamna hos den trafikledning som har huvudansvaret för ersättningen och det kan även vara sådant som påverkat för en och samma linje torde ju inte kunna ligga hos samliga trafikledningar.

Det ska annars finnas en möjlighet i BussPC (under radiomenyn) att välja extern trafikledning, men det verkar inte fungera som tänkt. I alla fall inte vid de tillfällen jag har försökt. Kort kan det sägas att det verkar som om man programmerat in funktionen, men inte lagt in några nummer för när man provar att kontakta t.ex. Bromma dagtid så får man bara upp en felkod. Att saker även i övrigt nog behöver uppdateras märkts på Råstavagnarna där vi under telefonfunktionen fortfarande har kvar Connex/Veolias tfn.nr till enheterna istället för de nya Busslinknumren.

Citat från: Magnus_J skrivet 30 september 2007, 12:02:59 PM...har inte hört det eller snappat upp det..
som du säger kanske det finns vetskap om det som delas vid behov.

Beror nog även lite på traditioner mm. På Råsta har vi ju inte haft så mycket av ersättningstrafik på det viset och de som kört sådant mera frekvent är oftast enbart en mindre grupp förare. Sedan är det tyvärr inte heller det lättaste att försöka förmedla information utan på Råsta finns det en hel del förare som är totalt immuna mot att ta in ny kunskap alternativt inte förstår vad man säger. Har stött på förare som behövt instruktioner i såväl tomkörningsvägar såväl som hur man slår in en extratur i BussPC så... tja!?

Det var även troligen lite därför många Råstaförare under Connex/Veolia-tiden t.ex. inte informerats om hur man gjorde för att kontakta vagnar från Busslink eller Swebus via BussPC:n, dvs. detta med prefixen 101, 201 och 301 för inv.nr. Sedan finns det nog även i vissa fall kunskap som inte heller alla inom driftsledningen visste om. I alla fall verkar det ha varit så under Connex/Veolia-tiden och just det här med att sätta en 9:a framför t.ex. 10 eller 11 tror jag knappt att någon av drift/trafikledarna hade helkoll på innan Busslink tog över.

Alla företag/entreprenörer har sina starka och svaga sidor och Busslink verkar t.ex. vara starka på bl.a. detta med interninformation. Under den dryga månad som gått på Råsta sedan övertagandet så tror jag nästan att jag fått mer interninfo än vad jag sammanlagt fick av Connex/Veolia under de senaste fem åren.  ::)  :P  :-X  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman