GDG 1860

Startat av j-a, 18 juli 2011, 23:17:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Har fått en bild skickad till mig med önskemål om att få visad,med fotografens medgivande

GDG 1860/Swebus 0467 platsen är för mig okänd
Foto Peter Öden

Lars

Lever den än?

Levererades ny till Säffle och kom sedan till Arvika

j-a

Citat från: Lars skrivet 18 juli 2011, 23:49:08 PM
Lever den än?

Levererades ny till Säffle och kom sedan till Arvika
Hade GDG bussar placerade i Säffle?

Lars

Japp GDG hade bussar i Säffle ca 5st och ett garage stod tidigare på den plats som hållplatserna ligger på idag. Det fanns även trafikkontor och resebutik i huset. Sist att stänga var godsexpedetionen som låg i SJ godsmagasin.
Det dröjde länge innan Säffle fick ta del av de nya Alpusarna eftersom garageportarna var så smala, jag har för mig att 1860 parkerades utanför med månlandare när den levererades till Säffle.

j-a

Citat från: Lars skrivet 19 juli 2011, 00:16:34 AM
Japp GDG hade bussar i Säffle ca 5st och ett garage stod tidigare på den plats som hållplatserna ligger på idag. Det fanns även trafikkontor och resebutik i huset. Sist att stänga var godsexpedetionen som låg i SJ godsmagasin.
Det dröjde länge innan Säffle fick ta del av de nya Alpusarna eftersom garageportarna var så smala, jag har för mig att 1860 parkerades utanför med månlandare när den levererades till Säffle.
Minns du vilka bussar som var placerade där?

Lars

Tyvärr så lade jag inte så mycket av just det på minnet vid den tiden. De flesta bussarna var ju av Alpus första generation byggda på Volvo B58.
Runt 1985 när jag började på GDG i Karlstad så parkerade man en av de gamla i Säfflegaraget på kvällen och sedan promenerade till GDGs lägenhet för att köra en tur till Åmål på morgonen och sedan till Karlstad.
Senare när jag började i Arvika körde man också mycket till Säffle.
Jag minns 1860 som vi senare fick i Arvika och fick även GDG 1981 som ny.

Här kommer en bild på Busstationsskylten från gamla garaget i Säffle, den sitter numera i mitt garage.

1896

Bilden är tagen vid M.A.N Lindvreten, enl mejl.

Bussen är trafikskolebuss i Huddinge.