91an i Rautas...(Bilder)

Startat av Patrik, 16 juli 2011, 22:20:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nylackad buss på väg till Narvik på linje 91 som numera körs av Kiruna Trafik, här i Rautas eller Rávttas om man så vill.

I Rautas finns denna fint placerade busskur, en av två busskurer längs hela E10 norr om Kiruna.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussmicke

Mysigt. kan inte vara kul att stå vid andra hållplatser i snöstorm där uppe..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

scaniaolsson

En fråga till dig Patrik, misstänker att du har koll på detta.
Hur är det med "flygbussen" i Kiruna, väntar den in ett eventuellt försenat flyg från Stockholm ?
Under tecknad ska upp dit om några veckor och ska då ankomma Kiruna en Lördag 13.15 med SAS från Arlanda.
Flygbussen skulle enligt tidtabell gå ganska snart efter planets landning därav undran.

Hur är det för övrigt med att lösa biljett, kan man göra det på bussarna uppe i Norrbotten ?
Nu är det ingen akut fara om man missar bussen, ska bara in till Kiruna Centrum.

Var ligger förresten busstationen inne i staden ?

Många frågor, tack på förhand.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Patrik

Citat från: scaniaolsson skrivet 17 juli 2011, 19:00:16 PM
En fråga till dig Patrik, misstänker att du har koll på detta.
Hur är det med "flygbussen" i Kiruna, väntar den in ett eventuellt försenat flyg från Stockholm ?
Under tecknad ska upp dit om några veckor och ska då ankomma Kiruna en Lördag 13.15 med SAS från Arlanda.
Flygbussen skulle enligt tidtabell gå ganska snart efter planets landning därav undran.

Hur är det för övrigt med att lösa biljett, kan man göra det på bussarna uppe i Norrbotten ?
Nu är det ingen akut fara om man missar bussen, ska bara in till Kiruna Centrum.

Var ligger förresten busstationen inne i staden ?

Många frågor, tack på förhand.

Scaniaolsson

Det finns två "flygbussar", dels denna på bilden som går till Narvik (linje 91) vilken jag inte tror inväntar flyget, kanske ett par minuter eftersom den ska hela vägen till Norge.
Den andra är flygbussen som bara går till Kiruna C, tidtabellen finns här: http://www.kirunatrafik.se/wp-content/uploads/2011/06/Flygbyss-tidtabell-kirunatrafik-ab-13-6-2011.pdf och den inväntar flyget.

Lösa biljett kontant direkt på bussen är i princip det enda man kan göra, man kan förköpa på busstationer om man vill också (ej flygbuss). Men det är kontant betalning på alla bussar som gäller.
Jag är inte säker men jag tror att linje 91 mot Narvik bara kostar 20kr för vuxen om man ska till centrum medan den andra flygbussen kostar 50kr för vuxen eftersom den inte går efter samma "biljettsystem".

Busstationen ligger vid korsningen Gruvvägen/Hjalmar Lundbohmsvägen.

scaniaolsson

Kanon Patrik !

Då blir det nog Kiruna Trafik:s flygbuss, som om jag förstår det hela rätt slutar vid Folkets Hus.
Passar bra då övernattningen blir på Scandic Hotell, som verkar var vägg i vägg med "folkan"

Det blir nog bra det här.

Scaniaolsson

Patrik

Citat från: scaniaolsson skrivet 17 juli 2011, 19:36:19 PM
Kanon Patrik !

Då blir det nog Kiruna Trafik:s flygbuss, som om jag förstår det hela rätt slutar vid Folkets Hus.
Passar bra då övernattningen blir på Scandic Hotell, som verkar var vägg i vägg med "folkan"

Det blir nog bra det här.

Scaniaolsson

Det stämmer mycket bra det.
Vissa (om inte alla) turer körs med Kiruna Trafik 36, en riktigt gammal buss.

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 17 juli 2011, 19:38:57 PM

De gånger jag såg flygbussen nu när jag var uppe så var det antingen nr 51 eller 52 man körde med...  >:(

Patrik

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 juli 2011, 19:46:28 PM
De gånger jag såg flygbussen nu när jag var uppe så var det antingen nr 51 eller 52 man körde med...  >:(

Ja precis. Sen såg jag 36an hos Wist för några veckor sen och nu verkar den vara i trafik hela tiden.

scaniaolsson

Hittade "36:an" på din sida Patrik en riktigt härlig pjäs !
Kan nog bli en upplevelse om det är den. misstänker att vissa äldre delar av det övriga resesällskapet kommer att "digga" den.

Scaniaolsson

Bussmicke

Kan man säga att dagens Kiruna Trafik är samma sak som Kiruna Trafik innan Linjebuss?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 17 juli 2011, 19:38:57 PM

Jag behöver inte fota den igen..  :)

//Bussmicke.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2011, 00:57:06 AM
Jag behöver inte fota den igen..  :)

Men redigera texten kan man göra, det där är Folkets hus/Vänortstorget  ;)

Bussmicke

Det var Busstation då. Minns ej om det var tillfälligt eller om det var gamla.
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juli 2011, 23:47:45 PM
Kan man säga att dagens Kiruna Trafik är samma sak som Kiruna Trafik innan Linjebuss?

Namnet har samma bakgrund. Familjen Persson, som var tidigare ägare till Kiruna Trafik AB, sålde verksamheten till Linjebuss. Dagens Kiruna Trafik AB har inget med tidigare ägare att göra men de nuvarande ägarna inspirerades av det tidigare namnet och lyckades köpa ut det.

Bussmicke

Då är det alltså två olika företag alltså
//Bussmicke.