Uppsala Centralstation Maj 1965...

Startat av Leif Spångberg, 14 juli 2011, 20:51:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

...gjorde jag och kamraten en heldagsutflykt till Uppsala för att leta efter spårvagnsrester.

Jag tror iallafall att det var syftet med resan, men minnet är ju skört, vid mina år   ;D

Hursomhellst, här är vi.

Jacob

Trevligt. Lite skillnad mot idag va? ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Mycket trevligt. Jag bodde i Uppsala 1964-1970 och minns mycket väl dessa Volvo-bussar med SKV Boxer-kaross från runt 1950. Särskilt populära bland förarna var de inte med sin helt osynkade växellåda och avsaknad av servo. De fick dock hänga med ända fram till 3 september 1967 då högertrafiken infördes. Jag tror till och med att ett par av dem överlevde högertrafiken.

Det inofficiella rekordet för en sådan buss lär vara 110 passagerare. Men då gick det trögt uppför Carolinabacken.

Ersa

Nog skulle man kunna ta en idag-bild om man backar upp en av Spårvägssällskapets Uppsalabussar på samma ställe. :)
Denna är ju mest lik.
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=15

De andra två:
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=16
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=114

Peter Öden

Hej !

Bl.a. var det väl C 154 Vlo B 513 SKV Boxer som fick en högerdörr, ev. var det ytterligare en av samma typ som också fick högerdörr.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 15 juli 2011, 08:13:43 AM
Hej !

Bl.a. var det väl C 154 Vlo B 513 SKV Boxer som fick en högerdörr, ev. var det ytterligare en av samma typ som också fick högerdörr.

Mvh Peter Ö

Överlevde inte också C113, den ena Boxer som fram till 1967 kunde användas som konduktörsvagn även om den normalt gick enmansbemannad. De övriga hade konduktörsplatsen borttagen eller spärrad.

Det finns en berättelse om att C113 gick en förstärkningstur med många skolelever. En av dessa satte sig på konduktörsplatsen och lyckades pilla  upp det lilla plåtskyddet för konduktörens dörrknappar och plingsignal till föraren. Där satt han och skötte spakar och plingade klart till föraren när resandeutbytet var avklarat så bra att föraren inte anade oråd. Det var så mycket folk att föraren inte kunde se vem som fanns på konduktörsplatsen men när alla eleverna stigit av gick han ned i bussen för att hälsa på konduktören. Denne var då helt försvunnen och när föraren återkom till Stora torget och pratade med trafikförman fick han klart för sig att konduktören inte var beordrad.

Janne Rickman

C114, C117 har jag uppgifter på att det var ombyggda. Jag har inga uppgifter på att C154 skulle varit ombyggd. De skulle inte vara omöjligt att den var ombyggd eftersom den såldes först i september 1968.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 17 juli 2011, 08:41:57 AM
C114, C117 har jag uppgifter på att det var ombyggda. Jag har inga uppgifter på att C154 skulle varit ombyggd. De skulle inte vara omöjligt att den var ombyggd eftersom den såldes först i september 1968.

Då hade jag nästan rätt. C117 var också utrustad för att kunna användas som konduktörsvagn in i det sista. C113 var alltså inte den enda som jag råkade skriva förut.