Huvudmeny

Backspegelplacering

Startat av Robert T, 14 juli 2011, 11:53:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ja det är inte lätt med spegelplacering . Men hur funkar den varianten där spegel sitter dikt an mot sidan som det gör på Mercedes exvis??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Bra sikt i spegeln... men var kom nu denna bil från?

(Ja, bilden är arrangerad och bussens parkeringsbroms var åtdragen)

Blue

Kör man högbyggda bussar är sällan backspegel placeringen ett problem för sikten, man tittar under spegeln vid normal körning.
Lägre bussar lider av problemen som redan tagits upp i tråden men jag föredrar nog att ha spegeln monterad som på turistbussar, dvs. "framför" bussen då det blir luft runt spegeln och man kan titta förbi spegeln med minimala rörelser.

Jag körde hds under ganska lång tid och där sityter man ju lägre än i någon annan buss jag vet så där kunde bakspeglarna ställa till lite problem med både sikt och framkomlighet. Den hds:en jag hade senast hade vänster spegel monterad i nederkanten av sidofönstret och det fungerade mycket bra. Men så hade ju den bussen inga extra balkar och skenor för fönstret.

Här är en buss med samma backspegel placering som jag hade.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?id=32045
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Lars

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2011, 00:56:00 AM

Bra sikt i spegeln... men var kom nu denna bil från?

(Ja, bilden är arrangerad och bussens parkeringsbroms var åtdragen)
Det ser ut som att vara en Carrus Star 502
Typ denna som Staffan fotade i Lässerud när han åkte med mej en tur, den köptes ny av Helldins buss och är därför utrustad med hornspeglar och signalhorn
Nobina 6774

Trier

Citat från: Blue skrivet 21 juli 2011, 01:46:19 AM
Kör man högbyggda bussar är sällan backspegel placeringen ett problem för sikten, man tittar under spegeln vid normal körning.
Lägre bussar lider av problemen som redan tagits upp i tråden men jag föredrar nog att ha spegeln monterad som på turistbussar, dvs. "framför" bussen då det blir luft runt spegeln och man kan titta förbi spegeln med minimala rörelser.

Jag körde hds under ganska lång tid och där sityter man ju lägre än i någon annan buss jag vet så där kunde bakspeglarna ställa till lite problem med både sikt och framkomlighet. Den hds:en jag hade senast hade vänster spegel monterad i nederkanten av sidofönstret och det fungerade mycket bra. Men så hade ju den bussen inga extra balkar och skenor för fönstret.

Här är en buss med samma backspegel placering som jag hade.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?id=32045

Var det denna buss du menade? Scrolla ner en bit. (Rolig iaktagelse med namnet fö ;))

http://www.stallard-engineering.co.uk/stories/Bikes/Japanese/NORWAY.htm

Leja hade en HDS (MLW...), som jag körde ganska mycket, med exakt samma spegelplacering och det fungerade kanon. Fö en av de trevligaste bussarna jag kört (trots manuell låda). På Neoplans Space hade väl de flesta liknande placering. Varför slutade de tillverka så bra bussar? =)

MVH

//Mr T

Blue

Visst är det rätt buss (CLH764)
Jag saknar också HDS modellen, slaglåda och hela 360hästar under luckan där bak skiljer agnarna från vetet i Norge. 450-599 hästar och automatiskt allt är liksom ingen sport även om det är bekvämt...

Det är otroligt mycket engelskspråkiga människor som fotograferar våra bussar, roligast är det när man faktiskt är i England eller Skottland oftast blir man omkörd för att sen få köra om samma bil när dom saktar in för att fotografera.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)