City ska hjälpa N/V och Sydväst med några linjer

Startat av Optimal, 10 juli 2011, 14:56:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2011, 08:16:25 AM
Kan man tycka, men problemet med 403 är väl den dåliga turtätheten. Jämför med Ekerö där man ofta lät Bromma köra turerna på 323 exempelvis (när Nobina hade Ekerö),

I fall man har ett optimerat upplägg, innebär ju en linje som 403 som går varannan timme och inte är kopplad direkt med några andra linjer en risk att man någonstans får en tomkörning till/från Björknäs. Dessutom tar det ju bara 4-minuter från Slussen att tomköra till/från Söderhallen. Möjligen någon morgontur, men annars skulle jag nog se en effektivitetsvinst med att man kör dagtid och kanske sista kvällsturen och helt på helgerna. I högtrafik däremot är det ju ändå så många tomkörningar till/från N/V och så många omlopp ute (och även hög turtäthet på 403) att det nog inte genererar någon effektivitetsvinst att blanda in City.

Konstigare då att man ska köra turer på 410. Torde ju kräva ledbuss i regel och då måste man ju nästan flytta några omnilinkar från Frihamnen till Söderhallarna, men det tycks ju något överdrivet. Troligen handlar det väl då om något enstaka helgomlopp när det är bussbyte vid Ektorp. Kan kanske kopplas ihop med några omlopp på 403, eller varför inte 74:an?

Det blir svårt, då vi inte har några Omnilink ledvagnar kvar. Alla har flyttats till Täby nu under sommaren. Men det kommner nog bli boggi på alla linjer söderhallen ska köra i nuläget

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2011, 08:16:25 AM

Konstigare då att man ska köra turer på 410. Torde ju kräva ledbuss i regel och då måste man ju nästan flytta några omnilinkar från Frihamnen till Söderhallarna, men det tycks ju något överdrivet. Troligen handlar det väl då om något enstaka helgomlopp när det är bussbyte vid Ektorp. Kan kanske kopplas ihop med några omlopp på 403, eller varför inte 74:an?

jo de är lite märkligt, men med MAN boggie kanske man kan förstärka på morgonen från Ektorp till Slussen, dock lite märkligt som du säger med tanke på att de ska komma lite drygt 25 nya bussar utöver vad Nobina har idag, vad ska alla dem göra om Söder ska köra så mycket i Nacka??

Bussföraren

Citat från: homer skrivet 11 juli 2011, 00:20:52 AM
vad kommer N-V få i utbyte mot att man "stjäl" några (eller alla) 403:or?

kan de möjligen röra sig om någon ensaka morgontur som tommar till Östervägen? annars tycker jag de verkar märkligt att man ska tomköra innerstadsbussar till Slussenterminalen när de redan vimlar av N-V bussar där

Alla 401:or försvinner ju också och det lär göra ett större avbräck och fler delade turer om inte N/V folket ska köra i stan dagtid.

Carl Eric

Turerna kommer att köras med MAN-boggi nr. 7501-7508. Dessa bussar kommer att få alkolås!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.