Göteborg: När försvinner Den Oudsten för gott?

Startat av Calle, 08 juli 2011, 19:31:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Har noterat att Terminal G har ett par "ostar", samt att det även körs skolbusstrafik med en kort "ost". När är hela detta släktet utrotat från Göteborg?

Jonas Gustafsson

Terminal G har faktiskt hela 8 stycken, varav väl alla kan ses i spårvagnsersättningstrafiken till Hisingen inom i alla fall några dagars observationer av densamma.

101-fd GS 322
102-fd GS 323
103-fd GS 326
104-fd GS 338

201-fd GS 512
202-fd GS 511
203-fd GS 536
204-fd GS 539

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

mushkot

Bussmicke

Citat från: Calle skrivet 08 juli 2011, 19:31:28 PM
Har noterat att Terminal G har ett par "ostar", samt att det även körs skolbusstrafik med en kort "ost". När är hela detta släktet utrotat från Göteborg?

Det var då ett himla Gnällande på dig om bussar i Götet, flytta därifrån vettja..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2011, 00:57:16 AM
Det var då ett himla Gnällande på dig om bussar i Götet, flytta därifrån vettja..
Ja "Ostarna" var faktiskt riktigt trevliga att köra om man bortser från dom gasdrivna.

/M

Calle

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2011, 00:57:16 AM

Det är inte att gnälla, utan det handlar om en busstyp som är det värsta som jag upplevt bland bussarna här i Götet.

M

Citat från: Calle skrivet 09 juli 2011, 10:35:06 AM
Det är inte att gnälla, utan det handlar om en busstyp som är det värsta som jag upplevt bland bussarna här i Götet.
Solaris menar du?

Calle

Citat från: M skrivet 09 juli 2011, 10:51:07 AM
Solaris menar du?

Nää du, inte alls... Solaris är underbara bussar att åka med. Anledningen att jag inte gillar Den Oudsten är flera, och det skulle ta för lång tid att räkna upp allting här. Bara och hoppas att dom försvinner fortast möjligt.

M

Citat från: Calle skrivet 09 juli 2011, 10:58:52 AM
Nää du, inte alls... Solaris är underbara bussar att åka med. Anledningen att jag inte gillar Den Oudsten är flera, och det skulle ta för lång tid att räkna upp allting här. Bara och hoppas att dom försvinner fortast möjligt.
Du jag jobbade på GS i 12 år och Dieselostarna var helt perfekta att köra. Volvo B10MA ledbussar var förvisso snäppet bättre .
Gas Ostarna var ju därimot inget roligt. Totalslö MAN motor i dem.'

Kronobergarn

Många kollegor både i Gbg och Mölndal har pratat väl om Den Oudsten... nästen lite ångest att man aldrig körde dem.

Och dom gånger man åkte dem så var det faktiskt helt smärtfritt.

Calle

För att ändå ge min syn på saken som resenär, och utan att kritisera Er förare, så anser jag följande om Den Oudsten:

Bullernivå som är olidligt hög på utsidan.

Bastu inne i bussen, det finns ingen buss som blir så varm som en "ost".

Bolmar svart rök, gäller även gas-"ostarna".

Sen är dom ju allmänt fula och se på, men jag kan hålla med att man hört från förare att dom var underbara att köra.

Erling.L

Diesel ostarna e nog dom bästa bussarna jag både kört o åkt i
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

forthemoment

I vintras körde jag en kort Den Oudsten diesel som Veolia hade hyrt från Terminal G upp för Gråberget i värsta snöstormen!! Den gick som en fyrhjulsdriven bra bil upp för den backen. Solaris och Volvo kom inte upp.... Jag gillade dom. Dock inte gas bussarna dom var inte alltid så roliga.

Rikard

Citat från: forthemoment skrivet 09 juli 2011, 15:38:25 PM
I vintras körde jag en kort Den Oudsten diesel som Veolia hade hyrt från Terminal G upp för Gråberget i värsta snöstormen!! Den gick som en fyrhjulsdriven bra bil upp för den backen. Solaris och Volvo kom inte upp.... Jag gillade dom.

Det var detta som gjorde dem så bra för trafiken i Mölndal med alla backarna och i Ale där vägarna kunde vara lite dåligt plogade liksom vissa grusvägar. Min åsikgt e nog att de hör till de bästa bussarna jag kört o jag har kört en del fordon på mina 23 år. Men visst de var varma på sommaren o de rök svart om man inte justerat spridare o pump ordentligt, men de gjorde de flesta dieselbussarna på den tiden dessa var nya. De var oxå ganska tysta på förarplatsen jämfört med mittmotor fordonen som vi oxå hade i Ale när jag jobbade där. T.ex Vägen upp till Getås började inte saltas förrän häromåret så där var alltid vita vägar på vintern med ett o annat gruskorn på som oftast blåste bort, bra glid med andra ord ;-)
Rikard.

Calle

Gas-"ostarna" levererades vad jag vet år 2001, och är tillverkade av det holländska bussföretaget Den Oudsten Bussen B.V., och utrustade med MAN-motor.