SJ 3168

Startat av Erik Tannerbring, 27 juni 2011, 22:17:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Tannerbring

Gul ska den bli efter som den ska återställas.
Det hoppas jag alla kan förstå att den inte blir 100% klar under detta året.

Greger Larsson

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 23:04:11 PM

Det blir säkert jättebra. Lycka till med renoveringen!

Bussföraren

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 23:04:11 PM

Nej, du har väl 3-4 bussar/lastbilar till som behöver uppmärksamhet.

Erik Tannerbring

Det finns att göra, viktigast nu att den blir klar mekaniskt.
Sen har man vinterns mörka tid räddad i verkstaden med slipning och åter slipning.

bilomnibussen

Hej! Den femsiffriga nummerskylt du fick med till bussen torde ha tillhört en personbil. Bussar ute i landet hade i allmänhet tresiffriga regnummer efter ca 1942. I storstadslänen förekom femsiffriga på grund av det större antalet bussar där.
Mvh Jan G

Erik Tannerbring

Hej! Så kan det vara, är inte säker om den andra skylten är till bussen heller eftersom det finns bara en av varje.. Skruvhålen stämmer inte heller. Har kontaktat länsarkivet för att få gamla papper.
Mvh Erik

bilomnibussen

Hej! Som framgår av det som skrivits tidigare är det enda aktuella gamla regnumret på denna buss L 423, sedan blev det nytt nr FTK 072. Handlingar på L-numret finns på aktuellt landsarkiv (i Skåne?) medan du hittar uppgifter rörande det nya numret på bilregistret i Örebro dit någon handgången man kan gå och skaffa kopior.
Mvh Jan G

Bussföraren

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 juli 2011, 09:16:01 AM
Hej! Som framgår av det som skrivits tidigare är det enda aktuella gamla regnumret på denna buss L 423, sedan blev det nytt nr FTK 072. Handlingar på L-numret finns på aktuellt landsarkiv (i Skåne?) medan du hittar uppgifter rörande det nya numret på bilregistret i Örebro dit någon handgången man kan gå och skaffa kopior.
Mvh Jan G

Uppgifterna i CBR finns idag här:

http://www.svar.ra.se/

Välj "Fordon" i vänstra spalten, finns en hel hop med dokument på aktuellt reg nr

Sedan ang plåten R 794 så har den suttit på en annan buss, en -57 Volvo B7**  ch 725488 enligt vad jag fått fram

Bussföraren

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juli 2011, 22:56:16 PM
Nu vet ju inte jag vilka resurser Erik T besitter, men en seriös ommålning av en 50 år gammal buss, inbegripet rostlagning, övrigt plåtjobb, plastjobb, slipning, slipning osv är väl knappt något som ens en profesionell verkstad skulle klara på ett par månader.. Sen behöver det inte vara fel att behålla nuvarande färger heller då den funnits längre tid hos Hagelqvist/Floby än hos SJ.

Bussen gick väl i trafik i 11 år hos SJ och knappt 10 år i privat regi (den togs ur trafik till sommaren 1982) och var sommaravställd alla somrar från 1974 o framåt till avvecklingen, gick väl som skolbuss kan man anta

Erik Tannerbring

Hagelqvist köpte två bussar av Sj samtidigt, den andra är troligen husbuss nu och sågs för en ca 10 år sedan på vägen av ägaren till Hagelqvist buss.
Om dom har kvar reg nummer i sina gamla papper så ska jag få det efter semestern. Skulle vara kul att se om den är i livet.

Men det kanske är någon här som känner till den bussen?

Mvh Erik