Hangarterminaler / gatesystem

Startat av Cero, 21 juni 2011, 09:18:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Hur som helst kan man inte ha en lokal trafikföreskrift om hastighet i en bussterminal utan att märka ut den. Har man det, så är den inte straffrättsligt användbar mot föraren, såvida inte "bristerna i utmärkningen är utan betydelse för trafikantens förståelse av trafikregleringen" - vilket de knappast kan sägas vara om skyltning saknas helt. Ett gränsfall är väl om det sitter EN bucklig och skitig 20-skylt lite snett på en stolpe och har gjort så i femton år, då kan man möjligen tycka att folk borde ha sett den vid det laget...

Nico

Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg ordentligt. Jag håller helt och fullt med dig om att allt ska vara ut-/uppmärkt, ävenså företeelser som styrs av lokala trafikföreskrifter. Däremot verkar du totalt missa att det jag talar om är att teori och praktik inte alltid stämmer överens.

Tyvärr är det ofta så att ansvarig väghållare (efter någon form av ändring) ofta inte har brytt sig om att återställa skyltningen som den ska vara och det är det jag trycker på, dvs. att trots behov/krav så saknas ofta skyltar om just hastighetsbegränsning. Sedan faller ditt argument om ev. okunnighet i denna sak då jag påpekat att det oftast bara är skylten om ev. hastighetsbegränsning som saknas. I och med att en bilist som passerat en skylt som visar att endast fordon i linjetrafik har tillträde till området så bör även vederbörande räkna med att nedsatt hastighet kan råda som en följd av den första skylten. Alltså eventuella övriga brister är inte så omfattande att bilisten kan sägas vara helt okunnig om att h*n kan komma att bryta mot vissa lokala föreskrifter.

Nu kommer jag sedan inte rak arm på var, men det finns rättsfall på området även om just trafikrelaterade åtal troligen är sällsyntare än abborrfötter. I de fall där något händer så brukar det oftast vara försäkringsbolagen som är inblandade. Rent praktiskt så finns det per se heller ingen uttalad skrivning om vad man förväntas känna till om lagen. Om man däremot blir åtalad för något så kan man dock inte hävda att man inte visste att det man blivit åtalad för stred mot lagen. Det benämns då oftast för straffrättsvillfarelse och regleras i brottsbalken, 24 kap, 9 §. Där framgår att om villfarelse föreligger så innebär det att man slipper det straff man annars skulle ha fått för brottet. Kraven för en tillämpning av bestämmelsen är dock mycket stränga och det ska mycket till för att man ska få igenom det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Trafikförordningen är mycket detaljerad angående vad som behöver märkas ut och inte, samt i vilka fall ansvar inträder. Principen är enkel: en medelsvensson som är ute och kör personbil ska kunna köra som skyltarna, eller frånvaron av skyltar, visar utan att begå något brott mot lokala trafikföreskrifter eller andra specialregler. Däremot förutsätts man känna till den generella trafiklagstiftningen utan några skyltar om saken.

I den mer allmänna frågan, varför folk kör omkring i bussterminaler där de inte ska vara, så håller jag givetvis med om att det säkert sker med flit i många fall. När jag skrev om folk som kör fel tänkte jag mest på vissa ställen där det faktiskt är lite krångligt gjort, som när det är en jättestor plan yta där den tillåtna bilkörbanan går en onaturlig väg vid sidan av (Danderyds sjukhus kanske kan vara ett exempel) eller som vid Odenplan, där man nog lätt kan bli lite stressad om man inte hittar och det inte går att köra åt sidan.

Cero

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 09:40:13 AM
Det är inte så mycket felkörningar som att man faktiskt ska hämta och lämna osv. Vissa åker t.o.m. in och ställer upp sin bil just enbart för att vänta in någon......Det är dock inte sällan som dessa bilister även ställer till vissa problem för bussarna och det hela skapar onödiga konflikter (och ibland även fordonsskador pga väjningar) bara för att några vill utnyttja klassikern... ja ,men jag ska bara...!

Men om man inte blinkade när man svängde in så har man ju aldrig svängt in. Inte medvetet i alla fall. Eller....? ;) Man kan ju inte lastas för något man inte gjort, eller som medpassageraren bett en göra eller GPS:en uppmanat en att göra.. ???

Ursäkterna kan vara många.

the0fiskis

borde inte det inte vara rätt lätt att hindra vanliga trafikanter inne på terminalerna om man bara ville
det finns ju flera lössningar ex bommar som öppnas för busstrafik eller pellare som komme upp ur marken iofs kostar allt pengar

Nico

Förutom kostnaden så har fysiska hinder den nackdelen att allt sådant tar tid då bussarna måste vänta medan hindret öppnas/stängs... och sedan kräver lösningar av den typen underhåll. Även om det sedan ändå underhålls så brukar sedan bommar, grindar, pollare mm. inte tyvärr fungera så där jättebra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert T

Citat från: the0fiskis skrivet 26 juni 2011, 16:50:06 PM
borde inte det inte vara rätt lätt att hindra vanliga trafikanter inne på terminalerna om man bara ville
det finns ju flera lössningar ex bommar som öppnas för busstrafik eller pellare som komme upp ur marken iofs kostar allt pengar

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 16:55:17 PM
Förutom kostnaden så har fysiska hinder den nackdelen att allt sådant tar tid då bussarna måste vänta medan hindret öppnas/stängs... och sedan kräver lösningar av den typen underhåll. Även om det sedan ändå underhålls så brukar sedan bommar, grindar, pollare mm. inte tyvärr fungera så där jättebra.

På Arlanda funkar ju bommarna hyggligt, dom är rätt snabba och man stannar inte. Många bussar är ju redan utrustade med taggar för att öppna dom, så varför inte fortsätta på samma system?

Det är ju plastbommar som inte skadar något om man kör igenom dem, vilket är risken om dom inte öppnar.

Nico

Visst, men det är ändå en skillnad på hur många bussar per timme vi talar om i de olika fallen. På många av de större terminalerna handlar det inte sällan om mindre än en minut mellan bussarna under högtrafik. På Arlanda finns även personal från Svedavia som vid behov kan öppna bommarna vilket inte skulle vara fallet i stan.

Sedan är inte heller transpondrar för bommarna helt billiga, men det är iofs en mindre kostnad i sammanhanget. Däremot skulle nog utbyggnad och underhåll av ett likartat system för SL:s terminaler kosta en del. På Arlanda finansieras detta via bomavgifter, men frågan är i så fall hur SL skulle göra?

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 26 juni 2011, 16:50:06 PM

Ja markpelare är effektiva: http://www.youtube.com/watch?v=UwqdfxTCPwc  ;D

Det sitter visst någon typ av sensorer i bussar och postbilar som gör att dessa sjunker ner i marken när de närmar sig.

Omnilasse

Tror dock inte alltid man behöver så långtgående lösningar. Min uppfattning är att bilar kommer in i terminaler främst där det är lite för dåligt avgränsat helt enkelt. Tror man kan göra rätt mycket genom att bara markera tydligare och bygga infarterna på sådant sätt att det framgår att bilar inte har något där att göra. På några av de ställen som tagits upp här - är ju avgränsningen till terminalen mycket otydlig och det är inte ens säkert att det finns förbud att stanna vid terminalen för bilar.

Dessutom är ett problem på flera ställen att man inte gjort någon bra plats för bilar att stanna på. Vid Brommaplan är det exempelvis nästan aldrig något problem - dels finns en bilväg/parkering som passar bra för att släppa på/av folk vid, dels är avgränsningen till terminalen mycket tydlig. Visst, man löser inte allt med sådana lösningar, men jag tror ändå man löser problemet tillräckligt väl för att kunna hantera de enstaka som ändå bryter mot lagen.

Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 26 juni 2011, 18:38:54 PMTror dock inte alltid man behöver så långtgående lösningar. Min uppfattning är att bilar kommer in i terminaler främst där det är lite för dåligt avgränsat helt enkelt. Tror man kan göra rätt mycket genom att bara markera tydligare och bygga infarterna på sådant sätt att det framgår att bilar inte har något där att göra.

Visst, man löser inte allt med sådana lösningar, men jag tror ändå man löser problemet tillräckligt väl för att kunna hantera de enstaka som ändå bryter mot lagen.

Ligger mycket i det du säger, dvs. tydligare utformning och avgränsningar. Ett krux är som sagt att det inte spelar något roll hur tydligt man än gör något om folk sedan vet att de ändå inte åker fast. Skulle polisen händelsvis ta någon någon enstaka gång så skulle det troligen räcka för att folk skulle få lite mera medvetenhet om att man kan åka dit... för tyvärr är inte terminalbesöken så sällsynta.

Förra onsdagsmorgonen så befann jag mig vid Gullmarsplansterminalens södra sida och mellan 07:00 till 07:30 så räknade jag till inalles 18 st. privatbilar som var inne på ena eller andra kanten. Hade en del annat för mig så det kan nog ha varit ytterligare några där som jag inte ens såg. Värt att nämna är att de inte bekymrade sig så mycket om vare sig körriktning eller annat heller tyvärr.

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 18:52:11 PM
Förra onsdagsmorgonen så befann jag mig vid Gullmarsplansterminalens södra sida och mellan 07:00 till 07:30 så räknade jag till inalles 18 st. privatbilar som var inne på ena eller andra kanten. Hade en del annat för mig så det kan nog ha varit ytterligare några där som jag inte ens såg. Värt att nämna är att de inte bekymrade sig så mycket om vare sig körriktning eller annat heller tyvärr.

Nej, det är väl inte så lätt att begripa hur terminalen är tänkt (?) att användas, så när man väl har bestämt sig för att köra där så tar man gärna [vad som verkar som] enklaste vägen mellan två punkter. Men i ärlighetens namn tycker jag också att Gullmarsplan är lite felbyggt genom att det inte finns några särskilt bra ställen att bli avsläppt/hämtad på om man t ex får skjuts in till stan söderifrån och sedan tar tunnelbanan eller omvänt. Torget på norra sidan är ju bra i teorin, men i praktiken undviker man att köra in där. Själv springer jag hellre tvärs över Huddingevägen (givetvis inte över något övergångsställe utan vinkelrätt över gatan kortaste vägen till tunnelbanan) eller från Arenavägen tvärs genom terminalen men det verkar folk inte vilja göra, vilket jag förstår som den platsen ser ut.

The Boxer

På bussterminalen i Oslo (galleriet) har infartsbommen en fotocell som sitter 2,50-3 meter upp så att den inte reagerar på personbilar  nästan aldrig några p-bilar inne (och är det någon enstaka som lyckats så är det en bmw med "våra nya landsmän" :o) enkel och funktionsduglig lösning