Tre gröna vardagsgubbar

Startat av Mikey, 21 juni 2011, 12:27:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Då förmiddagen tillbringades i en för mig nästan helt okänd stad så gjorde jag vad vilken förvirrad 17-åring som helst skulle göra. Jaga bussar!  ;)
Jag traskade runt lite helt utan planering och kom tillslut fram till något ställe som till synes hade rätt okej busstrafik. Tre bilder blev det som jag delar med mig av, sedan tröttnade jag då jag lyckades missa ungefär exakt alla intressanta bussar hela tiden.

Och så ett par frågor:
1. Hur många Neoplan kortvaganr finns det i trafik idag? De verkade inte direkt vara vanliga...
2. Finns det några Neoplan ledvagnar kvar alls?
3. När jag läste en tidtabell smög en gammal CN113 förbi bakom ryggen på mig (>:(). Hur många sådana finns kvar i trafik?

Niclas Rosenius

Trevliga bilder.

Svar på dina frågor:

1: Vi har 24 st kvar varav 2 är skrot (178 o 184) sedan är flera avställda under sommaren.

2: 15 st Neoplan-led finns i vagnparken. Endast 101-104 rullar under sommaren.

3: Det är 548 rullar som övningsbuss.

Sedan plats för bilderna. Bild 1 är på Thunbergsvägen med Botaniska Trädgården på vänster sida och Engelska Parken på höger.

Bild 2 o 3är tagna vid korsningen Thunbergsgatan och Dag Hammarskölds Väg.

//Niclas

Jacob

Nä Niclas, 24st har vi inte! Vi har 46st i Uppsala. 48st om man räknar med 178 och 184.

140-161 och 370-393 (178 & 184)

Gött med bilder från Uppsala! Ser att du fick med en riktig buss i början ;D (OBS! Min åsikt ;) )

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Tack till er båda för uppgifterna!  :)

Jacob: Din åsikt stämmer inte riktigt ihop med min. ;) Neoplan tillsammans med MAN NG262 och MB O405 är de snyggaste låggolvarna jämfört med t.ex gamla Scania Omni och Volvo B7/B10, men en riktig buss tycker jag måste ha normalgolv! Ungefär som Scania CN113.