Spritbussar i Göteborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 juni 2011, 11:01:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2011, 00:19:35 AM
Något för GP att skriva en artikel i samma serie om?

Ja, det skall komma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 20 juni 2011, 23:56:13 PM
Ska man vara riktigt konspiratorisk så sysslar ju faktiskt DSV Road och Bussgods sverige med organiserad spritsmuggling också för att kringå regelverket.

Så det är många bussar som transporterar sprit som hämtas o betalas ute i landet

Det ursäktar ju ingenting. Men här rör det sig i alla fall om paket som skickas och som innehåller alkohol. Inte direkt försäljning vid bussen. Dessutom är det inte smuggling eftersom det är affärer som sker öppet.



yngrot

Är ju bara att hoppas polisen gör något nu då som de säger i G-P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2011, 08:16:47 AM
Det ursäktar ju ingenting. Men här rör det sig i alla fall om paket som skickas och som innehåller alkohol. Inte direkt försäljning vid bussen. Dessutom är det inte smuggling eftersom det är affärer som sker öppet.


Enligt artiklar i Pressen anser tullverket att detta likväl är fråga om olaga införsel eftersom kunden inte själv för in varorna.

Det var bara några veckor sedan som Tullen i en razzia stoppade en sådan här transport i Bussgods regi och tog lasten i beslag.

Hagri

Detta är en av de avarter som smutsar ner branschen.
Det handlar inte om att köpa biljett per person utan "biljett" för hur många kilo som passageraren vill ha med på återresan hem, att bussarna går med släpkärra och skidbox är behövligt. Förutom att man kan lasta 500 kg ? i skidboxen är den fördelaktig för framaxeltrycket. Kolla bussarna i Trafikverkets register. Jag skulle tro att det finns en del bolag som höjt last och totalvik på sina fordon beroende på trafikens beskaffenhet.
Staffan har en poäng i hur bussarnas skick är. Om inte annat skulle det vara värdefullt för andra trafikanters säkerhet på våra vägar om polisen både vägde och gjorde lite flygande besiktningar på fordonen.
Givet vis kan inte frekventa resenär på dessa turer enbart handla för eget behov, även om de låg dyngraka alla årets övriga dagar skulle de inte själva kunna dricka upp allt de handlar, utan det handlar för de allra flesta om att det finns andra köpare hemma i Sverige.
Som tidigare nämnt i inlägg verkar bussgods vara en av de vägar som finns för att sända ölburkarna vidare i Sverige. Snyggt inslagna flak efter flak.
Sedan får vi inte glömma att procenten också är viktig för bolagen som kör, alltså den de får som bonus av butikerna som säljer spriten och som utbetalas kontant eller i varor.