Ett par H2:or

Startat av Hasse L, 15 juni 2011, 11:46:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

1981 levererades dessa båda Volvo B10M-60 / Säffle till SL:s bussgarage i Hornsberg.

ENF 715, SL 5715

DCB 761, SL 5731

Stefan P

Hej

Det var tider det, med ordentliga halvljus fram och värme i bussen.
Tack för bilden.

mvh Stefan P

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 juni 2011, 11:46:32 AM

ENF 715, SL 5715

Du måste vara en av få som har tagit en vagn på denna linje
(och det tackar man för)./Ulf

bjorn_k

Fick jag önska så hade jag en sån...  ;D

Lars

Citat från: Stefan P skrivet 15 juni 2011, 16:13:38 PM
Hej

Tack för bilden.

mvh Stefan P
Ja det var tider det, jag fick vagnsutbildning på 5727 innan den hade gjort sin första tur i trafik med 70 mil på mätaren!
Men oj vad varma de var på förarplatsen på förarplatsen på sommaren.

Ovanligt med H2 på linje 62 vid denna tiden då linjen trafikerades med H50

JDS

Det var väl inte bara förarplatsen som var varm utan hela bussen var ofta som en kokande kastrull. I gengäld var det svalt i dem på vintrarna så att man slapp ta av sig kläderna, praktiskt vid korta resor  ;D

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 15 juni 2011, 16:13:38 PM
Hej

Tack för bilden.

mvh Stefan P
Värme? Du skojar! Säffle-bussar har väl aldrig haft någon värme? Jag frös mig igenom vintrarna på väg till jobbet de år då Säffle-bussar användes i Karlskoga tätort.

yngrot

Nej på den tiden var Säffle lika med frysa på vintern... usch vilken skit dessa var ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Vad yrar ni om? H2 och dess systrar är bland alla de förare som körde dem kända för sin utomordentligt bra värme vintertid. Många anser att de inte var bra stadsbussar, bullrade något enormt, men värme fanns det gott om. B58 Säffle däremot, var det väl lite värre med.

Mats Karlsson

Citat från: Karsten skrivet 12 augusti 2011, 08:50:36 AM
Vad yrar ni om? H2 och dess systrar är bland alla de förare som körde dem kända för sin utomordentligt bra värme vintertid. Många anser att de inte var bra stadsbussar, bullrade något enormt, men värme fanns det gott om. B58 Säffle däremot, var det väl lite värre med.
Nej, vi yrar inte. Volvo B58, B59 och B10R med Säffle-karosser fram till ca 1990 var ekvivalent med frysboxar. De var så kalla att det frös till is på golvet invändigt!! 

JDS

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 augusti 2011, 08:56:08 AM
Nej, vi yrar inte. Volvo B58, B59 och B10R med Säffle-karosser fram till ca 1990 var ekvivalent med frysboxar. De var så kalla att det frös till is på golvet invändigt!!  

Men H2 är B10M, och de hade nog bättre värme men som jag minns det var de ändå påtagligt kalla ibland, åtminstone på morgonen?

Lars

H2 var betydligt varmare på förarplatsen på vintern än H50 där värmen fram till föraren skulle transporteras drygt 10 meter från värmekällan, detta medförde oftast kall luft i defrostern.
Däremot var H50 svalare fram i bussen på sommaren men oj så varmt det var i bakersta soffan.
H2 var däremot olidligt varm sommartid på förarplatsen med sin kylare under värmepaketet som resulterade i varm luft i defrostern. De sista exemplaren med defrosterluftintag i taket och kanaler runt förarplatsen var lite bättre.
Sedan hade ju H2 problem med att luftventilerna till dörrarna frös vintertid, detta problem löstes med att luckorna över dörrarna kördes i öppet läge så att det kom värme till dem. Det var många kommentarer från passagerearna varför man körde med luckorna öppna.

yngrot

iaf med B58 var de kalla som bara den, möjligen lite bättre med B10M men då hade vi bytt till Wiima för att slippa frysa ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina