Huvudmeny

Dessa j***a cyklister

Startat av Henrik Palmqvist, 13 juni 2011, 11:46:14 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Wetjo

Det jag tycker är värst är de cyklister som inte insett att högertrafiken infördes i september 1967.
Jag möter många på "min sida" av vägen i Borlänge.  >:(
Ska jag tuta eller hötta med näven?

Hans Fredriksson

Varför det språkbruket "Dessa j***a cyklister " och intolerans?
Trafiken består av trafikanter som är barn, åldringar, imbicilla som genier och outbildade som utbildade.
Och jag måste tillstå att det fungerar bra och jag har inga problem med vare sig det ena som det andra. Inte heller brukar sinnet rinna över och övergå till förbannelser.
Sedan är det, om jag nu inte är ute och cyklar, att cyklist under träning och tävling har rätt att inte använda cykelbanan.
Så tagga ned, ilskan  kanske beror på brist på bildning och utbildning.

Stefan Lindberg

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 juni 2011, 19:29:12 PM
Varför det språkbruket "Dessa j***a cyklister " och intolerans?
Trafiken består av trafikanter som är barn, åldringar, imbicilla som genier och outbildade som utbildade.
Och jag måste tillstå att det fungerar bra och jag har inga problem med vare sig det ena som det andra. Inte heller brukar sinnet rinna över och övergå till förbannelser.
Sedan är det, om jag nu inte är ute och cyklar, att cyklist under träning och tävling har rätt att inte använda cykelbanan.
Så tagga ned, ilskan  kanske beror på brist på bildning och utbildning.

Kör gärna i centrala Göteborg valfri vardag och se dessa dödsföraktande cyklister susa fram.
De flesta vuxna människor utan handikapp eller mentala problem förutom att man enbart bryr sig om att komma fram snarast möjligt.
Rödljus nonchaleras, man korsar vilt mellan körfält, cykelbana och trottoar och sick sackar mellan bilar.

Nico

Kruxet med cyklisternas framfart är väl just att det gått till överdrift och i vissa lägen nästan gränsar till anarki. Detta då pga att det sällan eller aldrig är någon kontroll av cyklisternas beteende överlag samtidigt som många av dem (oavsett deras bakgrund) verkar anse sig som rättsligt immuna. Visst är det en å annan som händelsevis åker dit, men inte tillnärmelsevis i samma antal som fordonsförare skulle åka dit om de betedde sig på liknande vis. Blir de stoppade så beter de sig ofta även som om de skulle vara utsatta för någon form av kränkning.

Visst kan man förenkla för cyklisterna, men det kräver i så fall en ganska omfattande kontrollapparat och inte ens i nuläget förmår polisen att göra speciellt mycket alls. Betänker man hur många konstigheter man ser från just cyklister så kan man bara anta att dagens polisinsatser mot cyklismens avarter nog kan räknas i promille snarare än i procent. Med tanke på hur ofta man ser hur övriga trafikanter påverkas (fordon får tvärnita och fotgängare kasta sig undan) negativt så har jag en ganska stor förståelse för att många vädrar ganska fula tankar om just cyklister. Visst måste vi samspela i trafiken, men det gäller i så fall alla parter... och där måste jag nog säga att i nio fall av tio så missar cyklisterna på den punkten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hans Fredriksson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 14 juni 2011, 19:45:53 PM
Kör gärna i centrala Göteborg valfri vardag och se dessa dödsföraktande cyklister susa fram.

Göteborg? Hade du sagt Köpenhamn hade jag hållit med dig.

Hans Fredriksson

Citat från: Nico skrivet 14 juni 2011, 20:01:05 PM
Visst måste vi samspela i trafiken, men det gäller i så fall alla parter... och där måste jag nog säga att i nio fall av tio så missar cyklisterna på den punkten.

Va fasen menar du? Ropar du på polisinsatser och kontrollapparat om en 4-åring på 3-hjulig cykel inte vill samspela med dig i trafiken?

Nico

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 juni 2011, 20:28:27 PMVa fasen menar du? Ropar du på polisinsatser och kontrollapparat om en 4-åring på 3-hjulig cykel inte vill samspela med dig i trafiken?

Nu var det ju ovanstående knappast det som diskuterades här, men visst... ser jag en fyraåring på på en trehjuling ute i trafiken så hoppas jag defintivit att polisen ingriper mot den stackars ungens föräldrar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 juni 2011, 20:28:27 PM
Va fasen menar du? Ropar du på polisinsatser och kontrollapparat om en 4-åring på 3-hjulig cykel inte vill samspela med dig i trafiken?

Min gissning är att Nico krasst sett konstaterade en anarki just pga att kontroller sällen eller aldrig inträffar. INte helt omöjligt är det att cyklisterna chansar och eftersom poliserna då sällan syns till i riktade insatser lär sig cyklisterna att de kan bryta mot lagar och förordningar.
"Ser du noen politi?"
"Ikke"
"Kjempefint, da kjører vi"
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Martin Maltkvist

Undertecknad ser inte alltid med blida ögon på cyklister och funderar på om de ibland lever sin sista dag i jordelivet eller rentav har en väldigt bra livförsäkring.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Ja jisses så många beter sig på en cykel. Hade jag kört lika med min buss had jag snabbt blivit av med både jobb och körkort. Nej upp ,med cyklar på cykelbana när sådan finns men många kör på gatan trots cykelbana men när den tar slut kör många upp på trottoaren !!!  I mörker kör många utan ljus oxh reflexer  kör man på en sån borde man få bonus .. är ju på ren svenska för jävligt köra helt mörkklädd och utan ljus.. Mest underligt är väl ändå att de festa har körkort men när de sitter på cykel upphör alla regler att gälla.. Nej ut med poliser som som sätter stopp för både cykeldårar och andra trafikanter som inte kan sköta sig
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 juni 2011, 22:39:27 PMMin gissning är att Nico krasst sett konstaterade en anarki just pga att kontroller sällen eller aldrig inträffar. INte helt omöjligt är det att cyklisterna chansar och eftersom poliserna då sällan syns till i riktade insatser lär sig cyklisterna att de kan bryta mot lagar och förordningar.

"Ser du noen politi?"
"Ikke"
"Kjempefint, da kjører vi"

Helt rätt Martin, det var precis det jag avsåg. Alltså att cyklisterna tar sig enorma friheter redan nu pga att polisen sällan eller aldrig har tid, lust eller resurser att göra något ordentligt åt det. Istället kanske man tar någon enstaka riktigt überjäklig, men det hör till sällsyntheterna.

Att det i många fall blir riktigt vidrigt vet t.ex. många innerstadsförare, räcker med att nämna ställen som korsningen Kungsträdgårdsgatan med Arsenalsgatan osv. där cyklisterna kommer i svärmar från alla möjliga håll och byter riktning hit och dit. Även fotgängarna får som sagt får kasta sig undan då det helt ogenerat byts från gata till trottoar till cykelbana tillbaka till gata igen. Sedan finns det ställen, både innanför som utanför tullarna som är ännu värre.

Alfred E. Neuman

swedebear

Citat från: yngrot skrivet 15 juni 2011, 02:59:27 AM
Ja jisses så många beter sig på en cykel. Hade jag kört lika med min buss had jag snabbt blivit av med både jobb och körkort. Nej upp ,med cyklar på cykelbana när sådan finns men många kör på gatan trots cykelbana men när den tar slut kör många upp på trottoaren !!!  I mörker kör många utan ljus oxh reflexer  kör man på en sån borde man få bonus .. är ju på ren svenska för jävligt köra helt mörkklädd och utan ljus.. Mest underligt är väl ändå att de festa har körkort men när de sitter på cykel upphör alla regler att gälla.. Nej ut med poliser som som sätter stopp för både cykeldårar och andra trafikanter som inte kan sköta sig

Det där med reflexer och framför allt reflexväst är någon som även gångare borde använda mer (Jag tror aldrig jag har sett så många med reflexväst som i Övik)

Jonas Gustafsson

Jag har lite svårt att känna igen mig i de smått koleriska generaliseringar av cyklisters beteende som en del skribenter gör i denna tråd. Är det någon av er som nyttjar cykel själva någon gång? Det är inte helt lätt att vara cyklist i storstaden. Själv kör jag såväl bil som cykel. Ja, det finns idiotiska cyklister. Men jag måste säga att när jag sitter bakom ratten på min bil är verkligen inte cyklisterna de medtrafikanter som jag retar mig mest på...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jacob

det känns som att många bilister (och de som kör andra fordon också) inte ser cykeln som ett fordon utan mer som någon långsam irriterande sak som bara är ivägen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Martin Maltkvist

Citat från: Jacob A skrivet 19 juni 2011, 01:57:02 AM
det känns som att många bilister (och de som kör andra fordon också) inte ser cykeln som ett fordon utan mer som någon långsam irriterande sak som bara är ivägen.

//Jacob
Cykeln är naturligtvis ett fordon oavsett vart det än framförs men på Stockholms gator gör dess förare att cyklisterna mer eller mindre bara blir ivägen(Naturligtvis finns det undantag).

Hälsningar
/Martin