Tre snart historiska åldringar i Rimbo

Startat av DEB, 12 juni 2011, 22:49:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Idag bar det av tillsammans med Mikey upp till Rimbo för att fota de tre gamla bussarna som fraktas bort till skrot i nästa vecka. Här kommer lite bilder som är historia väldigt snart. (Oredigerade, fotoprogrammet krånglar)

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Nerplockade och sparade är rullbanden med roliga Skelleftetexter, skolskyltarna och extraljusen. Framöver ska ATR-utrustningen i 4403 samt alkolåstekniken i EHN096 tas omhand innan sista resan österut över havet.

Synd att jag inte kunde möta upp, men det fanns tyvärr mer akuta saker i Knutby att göra idag.

KG

Först nu jag ser att alla tre är olika i fronten.  :)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

yngrot

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Krille

Har man försökt sälja dessa österut?

/K

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 22:56:06 PM
Nerplockade och sparade är rullbanden med roliga Skelleftetexter, skolskyltarna och extraljusen. Framöver ska ATR-utrustningen i 4403 samt alkolåstekniken i EHN096 tas omhand innan sista resan österut över havet.

Synd att jag inte kunde möta upp, men det fanns tyvärr mer akuta saker i Knutby att göra idag.

Roliga Skelleftetexter, vad skulle det nu vara?!

Påminner om när en nolaskogsare(Ö-vikare) för några år sedan påstod att:
-Ni har då rakt rolige namn på byer här uppe, ja säg bara Hjoggböle..
Varpå undertecknad påminde om att i Ö-viks kommun finns ju både Skrike och Könsa, t ex..
Ö-vikaren:
-Ja, när du säg e så, dem tänkte jag då rakt inte på

För övrigt var det väl bara 109:an(EHN) som fick den "långa" rullen, medan det i 115(NPT) bara satt en kort väv med några få destinationer?
Den bruna inredningen i NPT börjar kännas lite daterad, EHN hade ju lite moderna färger, mer 90- än 80-tal.

/GL

Ersa

"Sjungande Dalen" var då alltid populär hos skolbarnen. Och "Burträsk via Skråmträsk" låter nog en aning exotiskt för de flesta söder om Daläven. Visst stämmer det att ena rullen är kort och den andra lång. Men bäst att spara båda ändå. Med ram, elmotor och allt. :)

yngrot

Du får gärna ta några bilder på texter och visa här :D

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2011, 22:17:34 PM
"Sjungande Dalen" var då alltid populär hos skolbarnen. Och "Burträsk via Skråmträsk" låter nog en aning exotiskt för de flesta söder om Daläven. Visst stämmer det att ena rullen är kort och den andra lång. Men bäst att spara båda ändå. Med ram, elmotor och allt. :)

Haha, exotiskt för dom söder om Dalälven kan jag hålla md om, själv tycker jag inte något av de är så exotiskt fast kanske för att man passerar Burträsk och Sjungande Dalen varje vecka med.

Jacob

Är de kvar fortfarande? jag funderar på att ta mig en tur dit idag.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 15 juni 2011, 02:37:41 AM
Du får gärna ta några bilder på texter och visa här :D

Enklare så här då:

Mjödvattnet väl ju helt okej? :)
Synd bara att byn Varmvattnet ligger ända nere i Tavelsjö, och därför saknas på denna rulle.

yngrot

Kul  ser att det är som på de rullar vi hade i Borås vissa dest återkommer för att slippa veva genom hela rullen  :D

Krille

Ersa! Missade du min fråga? Hade hoppats på svar, om det är så att det inte längre går sälja dylika "veteraner" till det gamla östblocket?

Citat från: Krille skrivet 14 juni 2011, 16:13:41 PM
Har man försökt sälja dessa österut?

/K