Huvudmeny

SL Sjövägen

Startat av Marc, 12 juni 2011, 18:23:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

En hemlig linje som går mellan Ropsten och den nya bryggan på Frihamnspiren!
http://www.sjovagen.nu/web/page.aspx?refid=31

Carl Eric

Tydligen Lidingö som kör... Varför kunde man inte låta Frihamnen köra denna bussen? Tomkörningsträckan blir ju minimal!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Citat från: calken skrivet 12 juni 2011, 18:55:22 PM
Tydligen Lidingö som kör... Varför kunde man inte låta Frihamnen köra denna bussen? Tomkörningsträckan blir ju minimal!

Eftersom turerna börjar i Ropsten är det naturligt att Lidingötrafiken kör  ;)

Peter Erret

Ingen "Padda" hurra.  ;D :-X

Carl Eric

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 19:15:07 PM
Eftersom turerna börjar i Ropsten är det naturligt att Lidingötrafiken kör  ;)

Läste visst lite snabbt! ;)

Men Ropsten ligger fortfarande 2 km närmare Frihamnen än AGA! :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Citat från: calken skrivet 12 juni 2011, 20:29:39 PM
Läste visst lite snabbt! ;)

Men Ropsten ligger fortfarande 2 km närmare Frihamnen än AGA! :D

Man tomkör knappast bussar från Aga, man använder vändande bussar i Ropsten.

På liknande sätt som när man körde 60 o 60E

Carl Eric

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 20:42:45 PM
Man tomkör knappast bussar från Aga, man använder vändande bussar i Ropsten.

På liknande sätt som när man körde 60 o 60E

60 & 60E har jag aldrig upplevt men det låter smart!

Tack för denna information! :)

Bussmicke

det var inte många turer och kunde man väl skyltat Sjövägen istf. lösskyltar...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2011, 00:43:49 AM
det var inte många turer och kunde man väl skyltat Sjövägen istf. lösskyltar...

Det hade man säkert om det hade funnits i BussPC'n sörru  ;)
Detta är ju bara en provperiod, skulle den bli permanentad så blir det troligen annorlunda.

Hasse L

SJÖVÄGEN  fanns på Björknäsbussarnas rullar fram till 1971.
Ja, jag vet, det är utanför ämnet.

/ H.

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 juni 2011, 12:38:24 PM
SJÖVÄGEN  fanns på Björknäsbussarnas rullar fram till 1971...

/ H.

Var låg den?
Annat namn på något nuvarande?Talludden??/Ulf

at1981

Hejsan!

Jag är ganska övertygad om att hpl. "Sjövägen" låg vid nuvarande ställe, nämligen i Torsby strax efter Hemmesta i riktning mot Siggesta.
"Sjövägen" blev slutstation för vissa turer på linje 15 i slutet av 1940-talet :).

Linje 15 hade många olika slutstationer då :)
Gustavsberg, Viks central, Hemmesta, SJövägen, Värmdö kyrka och när den gick som längst gick den till Kalvsvik.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Hasse L

Citat från: at1981 skrivet 13 juni 2011, 22:37:28 PM
Hejsan![/b

Jag är ganska övertygad om att hpl. "Sjövägen" låg vid nuvarande ställe, nämligen i Torsby strax efter Hemmesta i riktning mot Siggesta.
"Sjövägen" blev slutstation för vissa turer på linje 15 i slutet av 1940-talet :).

Gustavsberg, Viks central, Hemmesta, SJövägen, Värmdö kyrka och när den gick som längst gick den till Kalvsvik.
Bra sammanfattat! Kan tillägga att äldre skyltning var Hemmesta / Sjövägen (på två rader), medan bara Sjövägen förekom på nyare rullar.

Mvh /Hasse

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 14 juni 2011, 12:20:18 PM
Bra sammanfattat! Kan tillägga att äldre skyltning var Hemmesta / Sjövägen (på två rader), medan bara Sjövägen förekom på nyare rullar.

Mvh /Hasse

Ahaa.
Vid det som numera heter"Torsby Sjöväg"alltså?/Ulf

1896

Citat från: at1981 skrivet 13 juni 2011, 22:37:28 PM
Hejsan!

Intressant info, inte kan man tro att bussen har vänt där en gång i tiden, vägarna i Torby, utom huvudvägen 274, är ju smala kostigar, undermåligt skötta, å andra sidan fanns knappast pizzerian då, så där kan ju ha funnits en vändplan.