Scania CR 111 M söker ny ägare

Startat av Mattias, 12 juni 2011, 01:13:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Kylfläktarna känns ju som minsta problemet. Som jag sa tidigare så går det ju i värsta fall att dra ny matning direkt från fläkt till t.ex. plus på startmotorn.

Lådan däremot är ju värre, men med kylning tar sig bussen framåt så man kan ju faktiskt köra hem den på ettan. Det tar dock minst 8 timmar.  ;D

Där har ju Björn tipsat om 5-56 vid kontakterna till boxen. Kanske även går att öppna boxen för att okulärbesikta? Ofta ställer dåliga lödningar till det, vilket brukar vara lätt att se.

Ersa

Finns det inga strömbrytare vid fläktens reläer? Ett läge för att stänga av dem, ett för att köra via termostaten, samt ett läge för att tvångsköra dem hela tiden. En sådan trelägesbrytare har kompisen på sin Scania Ajokki -75:a, alldeles ovanför kylaren.

Om inte skulle du kunna eftermontera en sådan (längre framöver), helst ända vid förarplatsen. Samt nya reläer där bak.

Bussföraren

Att ta ström från en belysningspunkt gör nog att du bränner säkringarna, isf får du säkra upp

Fläktarna har väl minst 30 ah säkring
Är det inte bara termokontakten som spökar?

Färg på oljan?

Och har den funkat innan utan problem?
Låna en box av SSS eller SVOF och testa med, annars är dessa lådor väldigt skottsäkra så felet ligger nog nånannanstans.

Men kör inte från Örebro på 1:an :-) då är det enklare att plocka drivaxlarna och dra den med en annan buss eller lastbil med stång.
Annars överhettar lådan

Robert T

Citat från: Bussföraren skrivet 27 oktober 2011, 21:59:03 PM
Men kör inte från Örebro på 1:an :-) då är det enklare att plocka drivaxlarna och dra den med en annan buss eller lastbil med stång.
Annars överhettar lådan

Aj då, är det så pass illa?

Björn Forslund

#79
Citat från: Robert T skrivet 27 oktober 2011, 22:04:14 PM
Aj då, är det så pass illa?


Om det funkat med växlingen tidigare bör det vara ett elfel. Boxen är känslig och går troligen sönder om någon t ex polar batterierna fel. Det finns två komparatorkretsar i den som pajar. Iofs inga problem att fixa om man tar bort boxen och kan löda elektronik.
Som jag skrev tidigare funkade inte växlingen efter att bussen stått på tomgång en stund. Men när man började köra så hoppade 2:an i efter en stund. Detta råkade vi ut för när vi körde Trollhättebussen från Göteborg och lät den stå på tomgång medan vi åt.

bjorn_k

Brytaren finns, men enl uppgift så är termokontakterna förbikopplade sen innan transporten från Uddevalla. Brytaren är dessutom "stum" i läge manuell (dvs fläktar hela tiden).

Boxens kontakter samt dvs andra kontaktpunkter är 5-56ade men utan framgång... Dock är det ju ett lätt sätt att eliminera fel på boxen om man har en som man VET fungerar... Nästa gång vi åker dit ska det först fixas med fläktarna så att man kan ta en lite längre provtur runt Kumlatrakten utan att oroa sig för kokning...

Nåja hörni, nu är det faktiskt sovdags!

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 27 oktober 2011, 22:24:35 PM
Brytaren finns, men enl uppgift så är termokontakterna förbikopplade sen innan transporten från Uddevalla. Brytaren är dessutom "stum" i läge manuell (dvs fläktar hela tiden).

Boxens kontakter samt dvs andra kontaktpunkter är 5-56ade men utan framgång... Dock är det ju ett lätt sätt att eliminera fel på boxen om man har en som man VET fungerar... Nästa gång vi åker dit ska det först fixas med fläktarna så att man kan ta en lite längre provtur runt Kumlatrakten utan att oroa sig för kokning...

Nåja hörni, nu är det faktiskt sovdags!

Kylfläktar, ström, kablage och ny brytare kan vi fixa framöver, när du fått "hem" den! Koppla kablar är kul, och gott om just denna Scania finns det ju gott om kunskap här i Nollberga socken där vi bor! :) Växellådsproblem kan jag dock inte bistå med.

Robert T

Ingen som har en lastbil och bogserstång då? Så slipper man ju fundera så mycket mer och kan ta problemen på hemmaplan.

Sambons far är ju åkare, men jag tror inte han är överdrivet road av att jag skulle låna en av timmerbilarna. Ser helst att jag slipper fråga. Men är det på liv eller bussdöd...

Åka efter stång är inget problem, det har jag gjort flera gånger i Uppsalas centrala delar. Dock kan våra trånga rondeller va lite jävliga med vissa busstyper man behöver ett spett för att orka styra.  ;D

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 27 oktober 2011, 23:11:24 PM
Ingen som har en lastbil och bogserstång då? Så slipper man ju fundera så mycket mer och kan ta problemen på hemmaplan.

Sambons far är ju åkare, men jag tror inte han är överdrivet road av att jag skulle låna en av timmerbilarna. Ser helst att jag slipper fråga. Men är det på liv eller bussdöd...

Åka efter stång är inget problem, det har jag gjort flera gånger i Uppsalas centrala delar. Dock kan våra trånga rondeller va lite jävliga med vissa busstyper man behöver ett spett för att orka styra.  ;D

Om motorn funkar (och kylningen) är det ju bara att låta den gå under bogseringen så finns det både servo och lyse, samt tryck. Stångbogsering behövs bara när motorn inte går att ha igång.
Fast å andra sidan går det ju inte så mycket fortare vid bogsering om det ska vara lagligt. Vi körde en CR111 ca 5 mil på ettans växel utan problem.

1896

Ja, men herregud, är man korrupt för att man vill bevara ett kommunalt bolags historia ? Denna buss har ju både ett samhälls intresse och ett kultur intresse, så det kommunala bolaget som ägde bussen borde ju ha ett intresse av att ställa upp på detta.

Var definitift inte min avsikt att avbryta tråden på något sätt, ville bara tala om hur jag tycker att det borde gå till.  :P


yngrot

Instämmer i föregående inlägg dvs Stinsen 

hoppas det går vägen rädda denna buss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 oktober 2011, 18:22:15 PM
Ja, men herregud, är man korrupt för att man vill bevara ett kommunalt bolags historia ? Denna buss har ju både ett samhälls intresse och ett kultur intresse, så det kommunala bolaget som ägde bussen borde ju ha ett intresse av att ställa upp på detta.

Var definitift inte min avsikt att avbryta tråden på något sätt, ville bara tala om hur jag tycker att det borde gå till.  :P



Uddevalla Omnibus har sålt den här bussen en gång i tiden och har därmed givetvis inget fortsatt ansvar för den eller dess bevarande. Det vore ju som om du ägde en bil som du sålde för femton år sedan och nu vill den nya ägaren att du skall stå för en del av kostnaden för att bevara den för framtiden.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Utan att förta ert intresse.

Det finns idag 5 sparade CR 111 förutom denna (Veteranbussar) och av dessa är minst 4 körbara.

Om någon ville dra igång någon drive för att rädda den enda sparade CR 110L som står och förfaller hos SSS är jag villig att gå in med 20 tkr som startkapital.

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 30 oktober 2011, 18:55:29 PM
Utan att förta ert intresse.

Det finns idag 5 sparade CR 111 förutom denna (Veteranbussar) och av dessa är minst 4 körbara.

Om någon ville dra igång någon drive för att rädda den enda sparade CR 110L som står och förfaller hos SSS är jag villig att gå in med 20 tkr som startkapital.


Det är ju lovvärt, men vad gäller CR111:an ovan är det mest frågan om frivilliga insatser i form av arbete, inte pengar.
Vill några engagera sig i den sist tillverkade CR111:an är det ju deras val. Det finns f ö gott om andra gamla bussar som behöver resurser i form av både arbete och kapital.

CD

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 oktober 2011, 18:22:15 PM
Ja, men herregud, är man korrupt för att man vill bevara ett kommunalt bolags historia ? Denna buss har ju både ett samhälls intresse och ett kultur intresse, så det kommunala bolaget som ägde bussen borde ju ha ett intresse av att ställa upp på detta.

Var definitift inte min avsikt att avbryta tråden på något sätt, ville bara tala om hur jag tycker att det borde gå till.  :P



hur går det med bevarande av 3047? haft mer kontakter med svensk-arabiska föreningen?