Lyxkryssare, men knappast lyxbuss...

Startat av Robert Brink, 09 juni 2011, 19:12:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Idag var det högtrafik på kryssningsfartyg i Stockholm, och jag har full förståelse för att man har svårt att få tag på bussar/förare!
Men är detta verkligen bra reklam för Stockholm??? P&O Cruises är här med sin M/S Azura som bara är några år gammal, vad får deras gäster åka i?
Jo, fd Linjebuss 4956 som rullat hårt på 179:an ända tills Veolia förlorade Råsta!!! Är detta bra reklam för Stockholm och bussbranschen??? Vad säger SL om denna "stombuss" som rullar omkring i City med deras lackering och märkning??? Jag tycker i alla fall att det inte är ok, och det står jag för!

Och på bilden som jag tog i em, så ser den ovanligt fräsch ut, har mera bilder där den ser lite värre ut...

//R

5783

Citat från: Robert Brink skrivet 09 juni 2011, 19:12:54 PM

Idag var det högtrafik på kryssningsfartyg i Stockholm, och jag har full förståelse för att man har svårt att få tag på bussar/förare!
Men är detta verkligen bra reklam för Stockholm??? P&O Cruises är här med sin M/S Azura som bara är några år gammal, vad får deras gäster åka i?
Jo, fd Linjebuss 4956 som rullat hårt på 179:an ända tills Veolia förlorade Råsta!!! Är detta bra reklam för Stockholm och bussbranschen??? Vad säger SL om denna "stombuss" som rullar omkring i City med deras lackering och märkning??? Jag tycker i alla fall att det inte är ok, och det står jag för!

Och på bilden som jag tog i em, så ser den ovanligt fräsch ut, har mera bilder där den ser lite värre ut...

//R

Ingen verkar bry sig förutom sådana som du och jag. Det är den uppfattning jag har om saken.

virtual1

Citat från: 5783 skrivet 09 juni 2011, 19:38:16 PM
Ingen verkar bry sig förutom sådana som du och jag. Det är den uppfattning jag har om saken.

Skulle säga det samma, Interbus 560, f.d. Swebus 4192, samma ålder som 4956:an har rullat bra länge
i innerstan utan att nån höjer på ögonen...

Optimal

Citat från: virtual1 skrivet 09 juni 2011, 20:40:03 PM
Skulle säga det samma, Interbus 560, f.d. Swebus 4192, samma ålder som 4956:an har rullat bra länge
i innerstan utan att nån höjer på ögonen...

Interbus 560 och Gladös nyförvärv, också en volvo B10M, dock en röd. Dessa är ju "Miljöbussar". Dessa drivs av någon form av biogas. Svartsot eller vad föraren sa att det hette

Leif Spångberg

Efter att ha arbetat tre år på kryssningsfartyg i framförallt Karibien, men även Europa, brukade man inte bry sig om kvaliten/komforten i bussarna som används för shuttle-trafiken. Dessa linjer går i regel mellan kajen och någon central del i respektive stad. I shuttle-bussen gällde det framförallt att turtätheten var hög. I regel gick det åt ganska många bussar, när vi kom till kajen, för det var oftast 2-300 crew som ville in till stan för att endera shoppa, turista eller förnöja sig... Samt naturligtvis de passagerarna som ville se stan på egen hand.

Däremot var de så kallade "utfärderna" som rederiet arrangerade/beställde åt passagerarna helt annorlunda. Där gällde det att AC:n fungerade, toalett ombord, mm mm.

Så, denna buss ser helt ok ut för mig. Förmodligen rörde det sig om högst 10-15 minuters resa tillbaks till fartyget.

/Lafe Spongberg, former Ship's Doc

Bussföraren

Citat från: Leif Spångberg skrivet 09 juni 2011, 21:46:46 PM
Efter att ha arbetat tre år på kryssningsfartyg i framförallt Karibien, men även Europa, brukade man inte bry sig om kvaliten/komforten i bussarna som används för shuttle-trafiken. Dessa linjer går i regel mellan kajen och någon central del i respektive stad. I shuttle-bussen gällde det framförallt att turtätheten var hög. I regel gick det åt ganska många bussar, när vi kom till kajen, för det var oftast 2-300 crew som ville in till stan för att endera shoppa, turista eller förnöja sig... Samt naturligtvis de passagerarna som ville se stan på egen hand.

Däremot var de så kallade "utfärderna" som rederiet arrangerade/beställde åt passagerarna helt annorlunda. Där gällde det att AC:n fungerade, toalett ombord, mm mm.

Så, denna buss ser helt ok ut för mig. Förmodligen rörde det sig om högst 10-15 minuters resa tillbaks till fartyget.

/Lafe Spongberg, former Ship's Doc

Jag tillhör faktiskt dem som blivit bortkörda av rederiets agenter från Masthamnen på -90 talets mitt när Shuttlebussen jag tilldelats inte ansågs hålla måttet ;D

Leif Spångberg

Det kan inte ha vart mitt rederi. Som vi ofta kallade "Verkligen KundeInte BryMig Mindre", fast på engelska   :D

Bussföraren

Citat från: Leif Spångberg skrivet 09 juni 2011, 21:56:50 PM
Det kan inte ha vart mitt rederi. Som vi ofta kallade "Verkligen KundeInte BryMig Mindre", fast på engelska   :D

Numera Strömmaägda Seascape

New_options

Jag tror att de flesta utom de mest inbitna nördarna skiter lite i vad det är för buss - det viktiga är inte bussen i sig utan att de kommer dit de ska.

Kvarne

Hmmmmmmmmm....den bussen får väl inte vara på den platsen....?  :o
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: New_options skrivet 09 juni 2011, 22:02:11 PM
Jag tror att de flesta utom de mest inbitna nördarna skiter lite i vad det är för buss - det viktiga är inte bussen i sig utan att de kommer dit de ska.

Nja, rena säten och inte alltför hög bastutemperatur inne i bussen spelar nog roll för de flesta.

Fikman

NORDISK PROCESSTEKNIK AB
Vad är det för företag, ägare av den sen slute av 08.

Robert Brink

CitatSå, denna buss ser helt ok ut för mig. Förmodligen rörde det sig om högst 10-15 minuters resa tillbaks till fartyget.

Är inte beredd att hålla med. Jag tror ingen kräver en turistbuss när dom ska åka transferbuss till sin båt, snarare är oftast lokaltrafiksbussar bättre anpassade med tanke på åldern på passagerarna!
Men här pratar vi om en sliten ledbuss som rullat riktigt hårt i lokaltrafik, samt även ersättningstrafik för spårtrafik, utan att fått någon som helst uppsnyggning invändigt! Dessutom är bussen lackerad i SL:s stombussblå med SL emblem vilket nog inte är helt rätt...
Jag tror tex Keolis nyaste MAN kortvagnar eller Omnilink ledvagnar skulle uppskattas mera i denna transfer...

//R

Robert Brink

Två bilder till...

Sköntheten bakifrån...

Turist som strax ska bita på naglarna... :o ;)

//R

Bussföraren

Citat från: Fikman skrivet 09 juni 2011, 22:14:46 PM
NORDISK PROCESSTEKNIK AB
Vad är det för företag, ägare av den sen slute av 08.

Intressant är att bolaget ifråga Likviderades redan i slutet på februari :-)

Bussen har ju f.ö varken rätt längd eller miljöklassning för trafiken.