Ny sedel kommer inom kort

Startat av Hans Fredriksson, 03 juni 2011, 21:14:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Cero skrivet 04 juni 2011, 11:32:00 AMVilken bild? Är det någon som sett någon? Oavsett sanningshalten i det som påtalas är det helt otroligt att det kan bli sådan medial debatt och så upprörda känslor från vissa håll bara för att någon som förefaller vara s.k. gangster påstår sig ha en bild som visar någon som ser ut som kungen (eller är det kanske Lettström?). Ingen bild har visats och det har väl heller inte framkommit att den i så fall skulle visa just kungen? Innan någon icke manipulerad bild har visats från trovärdigt håll tycker jag man ska ta avstånd ifrån den här typen av journalistik, oavsett om det gäller kungen, presidenten, statsministern, världens bästa fotbollsspelare eller bara en vanlig person. Detta oavsett vad man tycker om monarkin och den person som blir anklagad.

Bilderna lär nog finnas i någon form, annars hade det nog inte blivit ett sådant ståhej kring det hela, dvs. ingen rök utan eld. Sen kan det vara så att det nog inte rör sig om några direkta mängder med bilder utan ett litet antal som är kända i sig, men som samtidigt kanske har en okänd förvaringsplats ochsom inte går att få fram direkt på begäran. Man kan t.ex. spekulera i att det handlar om att trissa upp priset nu när det hela blivit en het potatis för vissa. Det som sedan nog även påverkar hur medieföretagen kommer att agera är kanske frågan om hur det hela eventuellt kan tänkas slå tillbaka mot dem själva?

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 juni 2011, 11:41:07 AMTönt? Nej tvärtom. Han är mycket intelligent och har stil. Jag är imponerad av honom.

Tja, alla har rätt till en egen åsikt så vi kan bara konstatera att pga av egen övertygelse så finns det olika åsikter kring det hela och dessa åsikter spänner nog då från ena änden av skalan till den andra. Att debattera vem som har rätt är ganska gagnlöst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 04 juni 2011, 11:32:00 AM
Vilken bild? Är det någon som sett någon? Oavsett sanningshalten i det som påtalas är det helt otroligt att det kan bli sådan medial debatt och så upprörda känslor från vissa håll bara för att någon som förefaller vara s.k. gangster påstår sig ha en bild som visar någon som ser ut som kungen (eller är det kanske Lettström?). Ingen bild har visats och det har väl heller inte framkommit att den i så fall skulle visa just kungen? Innan någon icke manipulerad bild har visats från trovärdigt håll tycker jag man ska ta avstånd ifrån den här typen av journalistik, oavsett om det gäller kungen, presidenten, statsministern, världens bästa fotbollsspelare eller bara en vanlig person. Detta oavsett vad man tycker om monarkin och den person som blir anklagad.

Aftonbladet uppger att bilden har visats för ett antal journalister men inte ställts till deras förfogande så att det gått att avgöra om den är äkta eller manipulerad. På bilderna finns enligt uppgift en person som skulle kunna vara kungen men den är väldigt otydlig. Det kan vara en look-a-like. Kanske rentav jag. När vi båda var yngre var det många som tyckte att vi var lika.

Så vi kan nog fastslå att bilderna finns men det är fortfarande en öppen fråga om vad de egentligen visar.

För att undvika missförstånd tycker jag också att sådan här journalistik är bedrövlig. Aftonbladet försvarar sig med att det är deras journalistiska skyldighet att utreda detta. Javisst, utred gärna men skriv inte om det förrän det kommit fram mer.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 juni 2011, 11:41:07 AM
Tönt? Nej tvärtom. Han är mycket intelligent och har stil. Jag är imponerad av honom.

Jovisst är det definitivt en smart kille. Så smart att han sett till att gifta in sig i kungahuset och bo på ett slott. Och inte behöver han gå upp i svinottan för att ta sig till jobbet för brödfödan heller. Vore alla tiders för en bussdiggare, åka jorden runt gratis och se allt, skjutsad i limo och med ett gäng livvakter som håller i de olika Nikon- eller Canonhusen av senaste proffsmodell och byter glugg när det behövs...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 04 juni 2011, 12:00:54 PM
Nejdå, Staffan inte ett dugg lik dig!

Inte i dag men när vi var yngre båda två.

När jag serverade i restaurangvagnarna och åkte med en kollega som var på pricken lik Yngve Gamlin var det till och med en gäst som frågade en tredje kollega om det var dolda kameran eftersom det var Yngve Gamlin och kronprinsen (han var inte kung då) som serverade.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2011, 12:04:18 PM
Inte i dag men när vi var yngre båda två.

När jag serverade i restaurangvagnarna och åkte med en kollega som var på pricken lik Yngve Gamlin var det till och med en gäst som frågade en tredje kollega om det var dolda kameran eftersom det var Yngve Gamlin och kronprinsen (han var inte kung då) som serverade.

Aha, därav förväxlingen! Det var inte kungen som var på de obskyra klubbarna, utan hans look-alike! Dags att lägga korten på bordet, så kungen får ro!  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2011, 13:06:01 PM
Aha, därav förväxlingen! Det var inte kungen som var på de obskyra klubbarna, utan hans look-alike! Dags att lägga korten på bordet, så kungen får ro!  ;D

Fast detta var på 1970-talet. Och jag har aldrig varit på Alexandra.
:)

Mats Karlsson

Citat från: Nico skrivet 04 juni 2011, 11:52:50 AM
Tja, alla har rätt till en egen åsikt så vi kan bara konstatera att pga av egen övertygelse så finns det olika åsikter kring det hela och dessa åsikter spänner nog då från ena änden av skalan till den andra. Att debattera vem som har rätt är ganska gagnlöst.

Unge man, jag var varken ute efter att debattera eller komma med åsikter. Jag bara konstaterade. 

Nico

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 juni 2011, 16:04:03 PM
Unge man, jag var varken ute efter att debattera eller komma med åsikter. Jag bara konstaterade. 

Jag får tacka för de vänliga orden... då jag fyller 41 ganska snart så har jag liksom vant mig av med att se mig som någon direkt ungdom längre.

Sen har du nog kanske missat något väsentligt här för detta är ett debattforum ,vilket då även är något omfattar också denna avdelning. Det innebär i sin tur att kommer du eller någon annan med ett påstående så får man vara beredd på att råka få sitt inlägg kommenterat. I det här fallet kan man även säga att du missade dubbelt då ditt inlägg knappast är ett konstaterande såtillvida att du fastslår något allmänt faktum.

Det enda du gjorde var att du kom med just en åsikt. Det har du all rätt att göra, men det innebär inte att din åsikt är normativ eller att du har tolkningsföreträde. Istället är det, vilket jag påpekade, så att alla har sin egen åsikt kring detta och kring annat. Därför har t.ex. Mickes åsikt lika stor giltighet som din egen. Fortfarande gäller dock att detta med att debattera vems åsikt som är 'mest rätt' i detta fall är ganska gagnlöst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats Karlsson

Citat från: Nico skrivet 04 juni 2011, 16:21:24 PM
Jag får tacka för de vänliga orden... då jag fyller 41 ganska snart så har jag liksom vant mig av med att se mig som någon direkt ungdom längre.

Sen har du nog kanske missat något väsentligt här för detta är ett debattforum ,vilket då även är något omfattar också denna avdelning. Det innebär i sin tur att kommer du eller någon annan med ett påstående så får man vara beredd på att råka få sitt inlägg kommenterat. I det här fallet kan man även säga att du missade dubbelt då ditt inlägg knappast är ett konstaterande såtillvida att du fastslår något allmänt faktum.

Det enda du gjorde var att du kom med just en åsikt. Det har du all rätt att göra, men det innebär inte att din åsikt är normativ eller att du har tolkningsföreträde. Istället är det, vilket jag påpekade, så att alla har sin egen åsikt kring detta och kring annat. Därför har t.ex. Mickes åsikt lika stor giltighet som din egen. Fortfarande gäller dock att detta med att debattera vems åsikt som är 'mest rätt' i detta fall är ganska gagnlöst.

?????

Nico

Nu är det min tur att inte förstå, vad är det egentligen du svarar på med inlägget ovan? Detta är fortfarande ett diskussionsforum och så svårt kan det inte vara att hitta motargument. Att det du tidigare framförde alltså endast är en personlig åsikt och inte ett konstaterande borde varit ganska uppenbart till och med för dig själv.

Alfred E. Neuman

Peter Elmheden

Finns det någon anledning att spara tråden överhuvudtaget?
Nu verkar det ju som om många av inläggen är borta men ändå fortsätter diskussionen runt dem?
Är det inte här ni brukar rekommendera att skicka pm?

Nico

Mig veterligt har inga inlägg raderats och tråden ligger i avdelningen ordet är fritt. Skulle man börja rensa bort trådar där utifrån något slags relevansskala så skulle man nog kunna ta bort ganska många. Sedan, de flesta inläggen berör någon form av allmän diskussion kring kungahuset och jag inte se detta som enskilda samtal som tas via pm.

Frågan i just detta fall är dock fortfarande varför en debattörs yttrande om en viss person i kungahuset enbart skulle vara en åsikt medan en annan debattörs åsikt (enligt honom själv) istället ska gälla för att vara ett konstaterande. Själv menar jag på att det i bägge fallen rör sig om just personliga åsikter och sådana har vi rätt att ha egna.

Alfred E. Neuman

Möllers

Finns det ingen risk kungen kan se detta eller detta hämnar på skvaller sidor eller hamnar det på Aftonblandet vad vi tycker om kungen?
Var det inte snack om viktoria var gravid med tack sen med?

Nico

Tja, det finns alltid en möjlighet men skvallerpressen föredrar nog sitt eget material och dito plattformar. Å andra sidan så lär det heller knappast spela någon större roll vad vi personligen tycker på olika kanter, dvs. vare sig någon tycker att kungen är en förebild eller en fjant så är det faktiskt högst tillåtet att tycka så varför det har noll nyhetsvärde. Skulle man däremot gå ut på forumet och sedan medvetet sprida osanningar så finns det alltid risk för att forumet man uttrycker detta på, samt dess ansvarige utgivare, skulle kunna åka på ett förtalsåtal.

Personligen så tycker jag mig knappast se något sådant här, men man kan för den delen ändå undvika att kopiera tabloidpressen. Däremot, med tanke på vad som föranlett det hela, så kan man nog även misstänka att denna sak diskuteras i olika former lite varstans. Har t.ex. hört det skämtas ganska friskt både här och var på stan så det lär nog ta ett tag innan detta blåser över.

Alfred E. Neuman