Borås Lokaltrafik får köpa Scania

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 september 2007, 15:43:26 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Länsrätten har nu medgivit att Borås Lokaltrafik får fortsätta upphandlingen av nya bussar. Förhandlingarna med Scania avbröts sedan Svenska Neoplan, som ville sälja MAN, överklagat därför att bussarna inte uppfyllde kraven som fanns i upphandlingsunderlaget. Det gjorde inte MAN heller men varför vara småsint? När det gäller det egna märket alltså.
Affären är dock ännu inte klar men det finns i alla fall inte något yttre hinder för att fortsätta den.
På Radio Sjuhärads hemsida kan man läsa att Borås bara kommer att ha nya bussar när detta är klart. Av BL:s 120 bussar är den äldsta från 2004. Sanningen är att BL har 13 bussar från 2004, två från 2006 och så då de 20 nya. Det räcker för att klara tätortstrafiken inklusive reserver med bussar som är högst fyra år, men all övrig trafik som BL kör måste köras med äldre bussar. Och minst ett 15-tal bussar från 1995 skulle egentligen ha bytts ut redan i dag och absolut senast vid årsskiftet. Vi får väl se hur det går med detta.
Om nu affären med Scania blir av gäller det OmniLine. Det har tidigare också sagts att det skulle bli 10 nya bussar och en option på ytterligare 10 något år senare. Om det blir så kommer inte BL att kunna uppfylla ålderskraven för tätortstrafiken under ytterligare drygt ett år.
http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1621326

Zella

Varför köpa MAN när man kan få bättre  ???   

Finns fler aktörer som borde se på kvalite än pris

Staffan Sävenfjord

Citat från: Zella skrivet 26 september 2007, 16:05:19 PM
Varför köpa MAN när man kan få bättre  ???   

Finns fler aktörer som borde se på kvalite än pris

Det är Scania som BL tänker köpa. Det var MAN som överklagade upphandlingen eftersom inte de fick ordern. BL har tidigare köpt 15 MAN, men de verkar ha övergivit märket nu.

Hagri

Det kanske kan rinna mer vatten under broarna innan det är klart om Man överklagar till kammarrätten?

Staffan Sävenfjord

Enligt Radio Sjuhärads senaste sändning blir det 10 bussar februari/mars 2008 och i 10 till sommaren 2009. Detta innebär att det inte finns tillräckligt med många nya bussar för tätorstrafiken förrän om nästan två år.
Alla bussarna får biogas-motorer. BL:s vd underströk att det när leveranserna blir klar bara blir nya bussar i Borås. Men 13 bussar är då fem år gamla så det är väl inte så mycket att yvas över.
Det är ju också märkligt att man anskaffar bussarna mitt i en avtalsperiod, men när man missade det förut så lär man bli så illa tvungen nu.

Jo

Vad var anledningen till att man trots allt fick genomföra affären?

Som jag tolkar lagen så gäller väl inte LOU offentliga företag som verkar på en helt kommersiell/konkurransutsatt marknad. Kör BL någon trafik som inte är konkurrensutsatt?  Hade man överhuvudtaget behövt upphandla trafiken?

(Jag antar att det finns något undantag eftersom man upphandlade, därav frågan.)

Omni

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2007, 15:43:26 PM
Länsrätten har nu medgivit att Borås Lokaltrafik får fortsätta upphandlingen av nya bussar. Förhandlingarna med Scania avbröts sedan Svenska Neoplan, som ville sälja MAN, överklagat därför att bussarna inte uppfyllde kraven som fanns i upphandlingsunderlaget. Det gjorde inte MAN heller men varför vara småsint? När det gäller det egna märket alltså.
Affären är dock ännu inte klar men det finns i alla fall inte något yttre hinder för att fortsätta den.
På Radio Sjuhärads hemsida kan man läsa att Borås bara kommer att ha nya bussar när detta är klart. Av BL:s 120 bussar är den äldsta från 2004. Sanningen är att BL har 13 bussar från 2004, två från 2006 och så då de 20 nya. Det räcker för att klara tätortstrafiken inklusive reserver med bussar som är högst fyra år, men all övrig trafik som BL kör måste köras med äldre bussar. Och minst ett 15-tal bussar från 1995 skulle egentligen ha bytts ut redan i dag och absolut senast vid årsskiftet. Vi får väl se hur det går med detta.
Om nu affären med Scania blir av gäller det OmniLine. Det har tidigare också sagts att det skulle bli 10 nya bussar och en option på ytterligare 10 något år senare. Om det blir så kommer inte BL att kunna uppfylla ålderskraven för tätortstrafiken under ytterligare drygt ett år.
http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1621326

Nja, nu tror jag nog du tagit cykeln igen o är ute o cyklar ännu en gång Staffan.....OmniLine med gasmotor ska man knappast ha. OmniLink är det mer troliga skulle jag vilja säga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 september 2007, 22:45:36 PM
Nja, nu tror jag nog du tagit cykeln igen o är ute o cyklar ännu en gång Staffan.....OmniLine med gasmotor ska man knappast ha. OmniLink är det mer troliga skulle jag vilja säga.

Givetvis. Ren felskrivning från min sida. Det var ditt fel. Jag läste ditt mejl om OmniLinen i Molde precis innan jag skrev.  ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2007, 22:51:37 PM
Givetvis. Ren felskrivning från min sida. Det var ditt fel. Jag läste ditt mejl om OmniLinen i Molde precis innan jag skrev.  ;)

OmniLine är vad jag förstått ganska ovanliga i Sverige. De verkar vanligare i vissa andra länder. I Danmark har jag sett betydligt fler OmniLine än i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 september 2007, 22:56:56 PM

OmniLine är vad jag förstått ganska ovanliga i Sverige. De verkar vanligare i vissa andra länder. I Danmark har jag sett betydligt fler OmniLine än i Sverige

Frånsett dem som Arriva tagit hit finns det ett par som används som skolbussar hos Vårgårdabuss (2), Vara kommun (2), Höörs kommun (1) och Kristianstads kommun (1).
Uddevalla Omnibus har en som används i linjetrafik och det finns också en hos Erikstads Buss. Användningsområdet på denna känner jag inte till.
Det skulle alltså bli 8 stycken. Därutöver finns - eller har funnits två - hos Scania för uthyrning och prov.

Visar en bild på den som tillhör Höörs kommun, dock en bit från hemorten. Denna buss är så ovanlig att inte ens Uffe R hade den på kort när jag tog den här bilden. Han tog dock kort på den 3 sekunder efter mig och det är tack vare honom jag överhuvudtaget kunde ta bilden.

Ber om ursäkt för bildfilens namn men vad gör man när alla webbläsare inte kan läsa ö

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2007, 23:09:57 PM
Ber om ursäkt för bildfilens namn men vad gör man när alla webbläsare inte kan läsa ö

Vissa påstår att bokstäverna Å, Ä och Ö är överflödiga. Dessa verkar ha glömt bort vissa ord. Bl.a "hör" och "höra".

Omni

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2007, 23:09:57 PM
Frånsett dem som Arriva tagit hit finns det ett par som används som skolbussar hos Vårgårdabuss (2), Vara kommun (2), Höörs kommun (1) och Kristianstads kommun (1).
Uddevalla Omnibus har en som används i linjetrafik och det finns också en hos Erikstads Buss. Användningsområdet på denna känner jag inte till.
Det skulle alltså bli 8 stycken. Därutöver finns - eller har funnits två - hos Scania för uthyrning och prov.

Visar en bild på den som tillhör Höörs kommun, dock en bit från hemorten. Denna buss är så ovanlig att inte ens Uffe R hade den på kort när jag tog den här bilden. Han tog dock kort på den 3 sekunder efter mig och det är tack vare honom jag överhuvudtaget kunde ta bilden.

Erikstads Busstrafik använder sin OmniLine säkerligen som skolbuss, då den är lackad i en mörkblå färg, som inte alls är i närheten av Västtrafiks.

I Danmark är OmniLine väldigt vanlig, särskilt på Jylland och Fyn, där det finns närmare ett par hundra stycken. Totalt har det levererats 245 OmniLine till Danmark., varav Arriva nog har dom flesta.