En snabb sväng förbi Säffle

Startat av Karsten, 22 maj 2011, 22:42:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Jag och en kollega från Keolis hade vägarna förbi Säffle efter ett bröllop i Åmål, och vi övertalades av resesällskapet att åka förbi bussfabriken. Vi tvekade ett tag men till slut föll vi för grupptrycket och svängde in. Vi hittade både något väntat och något oväntat. Det väntade var 2 boggivagnar till Keolis Stockholm, Nacka/Värmdö ska enligt upgift få 10 sådana till augusti. Det oväntade var två SL-blå B9S med Nobinas stolsklädsel, var kan dessa tänkas hamna? Tyresö har ju precis fått en massa nytt blått, så gissningen blir då Norrtälje.

Den nya fronten har onekligen ett intressant utseende, jag kan inte bestämma mig för om jag tycker den är tilltalande eller inte. Inga siffror eller reg-plåtar hittades på skapelserna.

j-a

Fanns det något intressant vid rekonden då,för dom ville väl dit också? ;)

Karsten

Jo de tjatade och tjatade, men vi lurade i dem att vi hade dåligt med tid och var tvungna att åka vidare för att hinna först i kön på den underbara vägkrogen i Väsetrakten. Vi vann den ronden och slapp rekonden! :D

Bekännelse: Vi tänkte inte på det och missade det därför. Oförlåtligt, ja visst. Men jag får skylla på att jag faktiskt jobbar med tåg och inte kan det där med bussar så bra...

Hagri

Det går att hitta bussar på många ställen i Säffle
Prova Philipsen Lack, eller varför inte gamla vägväerket vid 172 där det står en hög dubbelleder och vid Nettbuss depå där karoserit brukar ställa upp nya bussar inför leverans.

j-a

Citat från: Hagri skrivet 22 maj 2011, 23:16:43 PM
Det går att hitta bussar på många ställen i Säffle
Prova Philipsen Lack, eller varför inte gamla vägväerket vid 172 där det står en hög dubbelleder och vid Nettbuss depå där karoserit brukar ställa upp nya bussar inför leverans.
Så sant :)Säffle är en guldgruva om man vill se både gamalt och nytt

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 22 maj 2011, 22:42:33 PM
Det oväntade var två SL-blå B9S med Nobinas stolsklädsel, var kan dessa tänkas hamna? Tyresö har ju precis fått en massa nytt blått, så gissningen blir då Norrtälje.

Linje 677 lär ju kräva några nya blåa B9S, så det kan nog stämma.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2011, 05:41:45 AM
Linje 677 lär ju kräva några nya blåa B9S, så det kan nog stämma.

Tidgare uppgifter gör gällande att man ska ha 6 nya B9S för den trafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Klint

Lite halv-OT... Inga tips på vilka Nobina-vagnar som kan tänkas flytta från övriga Sverige till Norrtälje?

Optimal

Hur är du säker på att Nacka/Värmdö ska få dom. Fördelningen av Volvo boggi ser ju ut så här:

Nacka/Värmdö: 10 Volvo korta boggi RME.

Stockholm Sydväst: 22 Volvo långa boggi RME.
Stockholm Sydväst: 11 Volvo korta boggi RME.

Och för dom som gillar Scania:

Nacka/Värmdö: 82 Scania boggi Etanol.

Karsten

Jag visste inte om att det skulle fler Volvoboggi än så till SL-trafiken, helt enkelt.

Finns det en förklaring till att man köper olika längd på boggibussarna även i Sydväst? Vilka linjer kräver korta boggi?

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 23 maj 2011, 14:51:03 PM
Jag visste inte om att det skulle fler Volvoboggi än så till SL-trafiken, helt enkelt.

Finns det en förklaring till att man köper olika längd på boggibussarna även i Sydväst? Vilka linjer kräver korta boggi?

5701 - 5710   10   Volvo   Boggi  13,7   B7RLE   2011      Nacka-Värmdö RME   Regional
5711 - 5721   11   Volvo   Boggi  13,7   B7RLE   2011      Stockholm Sydväst RME
5763 - 5784   22   Volvo   Boggi  14,8   B7RLE   2011      Stockholm Sydväst RME

Linje 163 är ett förhandstips, inom Stockholms stad klarar sig de korta utan dispens.

/Ted

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 23 maj 2011, 15:14:24 PM
5701 - 5710   10   Volvo   Boggi  13,7   B7RLE   2011      Nacka-Värmdö RME   Regional
5711 - 5721   11   Volvo   Boggi  13,7   B7RLE   2011      Stockholm Sydväst RME
5763 - 5784   22   Volvo   Boggi  14,8   B7RLE   2011      Stockholm Sydväst RME

Linje 163 är ett förhandstips, inom Stockholms stad klarar sig de korta utan dispens.

/Ted

Förlåt, men numrena 5701-5721 tillhör väl Carrusarna i Norrtälje (nu IAF)???? - eller ska de skrotas/säljas
och man återbesätter numrena på studs????

Marc

Carrus i Norrtälje heter 5730-5759 (5760)! :)

virtual1

Citat från: Marc skrivet 23 maj 2011, 17:55:12 PM
Carrus i Norrtälje heter 5730-5759 (5760)! :)

Ja, det är ju tusan sant! :-)