Rapport från linje 100 i Borås i dag

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 maj 2011, 22:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D_skalis

Jag kan tänka mig att det var konserten på Liseberg som var orsaken till den stora skaran resenärer.
Det var kö från Liseberg ända upp till korsvägen enligt GP.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.632580-liseberg-stangde-sina-portar
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 13:33:57 PM
Enkel prissättning från den 1 juni vore:

• 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
  • 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.

Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.

Som CS också säger är kontanterna borta sedan länge, men jag kan förtydliga lite vad som är på gång.

I dagsläget är taxesystemet utformat så att enkelbiljetter prissätts så här:

* Biljett köpt på Pressbyrån: 124 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr.
* Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
* SMS-biljett: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).

Det man vill är att biljetter förköpta genom olika försäljningskanaler ska ha samma pris, bara resor med Västtrafikkortet ska vara billigare. Alltså gör man så här:

* Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
* Biljett köpt med bankkort på bussen: 82 kr.
* Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).

Tanken är god, men man missar att identifiera två konsekvenser. Den ena är att man inte längre får någon form av ombordköpsavgift. Inte ens i stadstrafik där SMS-biljetter idag också är något billigare än biljett köpt ombord. Den andra konsekvensen är att på en sådan här linje där priset med Västtrafikkort hamnar så nära "kontantpriset" blir det extra svårt att motivera resenärer att ladda pengar på kortet och betala med det.

Så mitt tips till Västtrafik är: Gör om, gör rätt!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

Bara hoppas att det blir bättre framöver .... :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

reseguiden86

Ett annat alternatviv mella göteborg-Borås är väl kust till kust tåget. Där kostar en enkel biljett på sin höjd 40-60 kr så sj:s tåg är defenetivt billigare än västtrafiks val... Så därav gör jag mina resor till Göteborg med Sj, annars åker jag via Alingsås -Herrljunga för att jag tjänar mer på det ekonomiskt...

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 12:31:08 PM
Ett annat alternatviv mella göteborg-Borås är väl kust till kust tåget. Där kostar en enkel biljett på sin höjd 40-60 kr så sj:s tåg är defenetivt billigare än västtrafiks val... Så därav gör jag mina resor till Göteborg med Sj, annars åker jag via Alingsås -Herrljunga för att jag tjänar mer på det ekonomiskt...

Jo, men det är ganska få avgångar. Köper man biljetten på Internet eller före resan på annat sätt är den cirka en femma billigare än på bussen. Köper man den på tåget tillkommer 100 kronor för köp ombord.

Du kan inte åka från Borås till Göteborg via Alingsås eller Herrljunga med bara SJ utan då blir Västtrafik inblandat. Det är knappast billigare än att åka med bussen. En SJ-biljett Herrljunga-Göteborg är dessutom dyrare än att åka med Västtrafik.

Olof Lagerkvist

Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 12:31:08 PM

Jag förstår inte riktigt hur du menar här, inget av det du skriver faktiskt.

En biljett Borås-Göteborg med SJ Regional brukar ligga mellan 75-80 kronor om man "spontanköper" den samma dag som man ska åka. Förköper man den några dagar i förväg kan man ibland komma ner mot 60 kr, men lägre än så har jag lite svårt att tro på.

Dessutom, SJ-biljetten gäller ju inte för vidare resa i Göteborg och inte för eventuell anslutningsresa man kan tänkas behöva i Borås. Alltså behöver väldigt många köpa till extra biljetter för anslutningar i det fallet vilket man inte behöver med Västtrafik eftersom deras biljetter gäller för övergång.

Jag misstänker dessutom att behovet av anslutningsresor är större för resenärer med SJ-tåg. Många resenärer ska till Liseberg, mässan m m och eftersom SJ-tågen inte stannar vid Liseberg blir det ofta en spårvagns- eller bussresa från centralen tillbaka till Liseberg.

Dessutom förstår jag inte alls det där med Alingsås-Herrljunga. Hur menar du att du "tjänar mest på det enkonomiskt"?

Däremot är t ex Bus4you med sina 39 kr-biljetter ett prisvärt alternativ i många fall vid enkelresor. Dessutom väldigt bekväma bussar.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 maj 2011, 16:48:33 PM
Som CS också säger är kontanterna borta sedan länge, men jag kan förtydliga lite vad som är på gång.

Det man vill är att biljetter förköpta genom olika försäljningskanaler ska ha samma pris, bara resor med Västtrafikkortet ska vara billigare. Alltså gör man så här:

Tanken är god, men man missar att identifiera två konsekvenser. Den ena är att man inte längre får någon form av ombordköpsavgift. Inte ens i stadstrafik där SMS-biljetter idag också är något billigare än biljett köpt ombord. Den andra konsekvensen är att på en sådan här linje där priset med Västtrafikkort hamnar så nära "kontantpriset" blir det extra svårt att motivera resenärer att ladda pengar på kortet och betala med det.

Då får jag revidera mitt tidigare förslag till detta nya:

• Biljett köpt med bankkort på bussen: 124 kr (eller varför inte jämna ut uppåt till 130 kr?).
  • Biljett köpt på Pressbyrån: 82 kr
  • Biljett köpt i SJs automat eller genom annan fjärrtågsoperatör: 82 kr.
  • SMS-biljett: 82 kr.
  • Betala resan med Västtrafikkort laddat med pengar: mellan ca 73-81 kr (avståndsbaserad taxa beroende på hur långt man fortsätter in i Göteborg).

Det måste alltid finnas tre olika taxor.
- Den dyraste är enkelbiljetten ombord, då det ska kosta extra att utöka lastningstiden.
- Mellantaxan ska vara enkelbiljetter köpta i förväg utanför bussen, oavsett var.
- Den billigaste taxan ska vara huvudmannens busskort.

Att höja ombordbiljetten till 130 kr samtidigt som man sänker Pressbyråbiljetten till 82 kr vore en god idé, som klart och tydligt visar för resenärerna hur man vill ha det.

reseguiden86

jag ska förtydliga, jag brukar köpa Sj-biljetter via Tradera allt som oftast och även om sj ibland kan vara dyrare så lönar det sig för dom som har sj prio kort och samla poäng.. Därför tjänar jag jag på det ekonomiskt..
Västtrafiks priser tjänar man ju inte på som sj kund... och inte tvärtom heller, så därför föredrar jag sj när jag far till Gbg..

Jan Sjöberg

Bus4you(Nettbuss express) tar från 39 kronor och Swebus något liknande
För sträckan Borås-Göteborg :) :)
Men dem alternativen tas knappt aldrig upp
Annonserna visas med sin frånvaro iallafall 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 22 maj 2011, 13:57:01 PM
jag ska förtydliga, jag brukar köpa Sj-biljetter via Tradera allt som oftast och även om sj ibland kan vara dyrare så lönar det sig för dom som har sj prio kort och samla poäng.. Därför tjänar jag jag på det ekonomiskt..
Västtrafiks priser tjänar man ju inte på som sj kund... och inte tvärtom heller, så därför föredrar jag sj när jag far till Gbg..

Den informationen borde du väl gett från början, tycker du inte? Vad jag förstår har du inget behov av att åka på bestämda tider utan kan åka när det passar dig. Då kan naturligtvis Tradera-auktioner vara ett alternativ. Men är det inte rätt ovanligt att biljetter Borås-Göteborg via Herrljunga eller Alingsås bjuds ut på Tradera. Eftersom du måste börja resan med Västtrafik i sådant fall tror jag knappt att det finns sådana.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 22 maj 2011, 16:33:35 PM
Bus4you(Nettbuss express) tar från 39 kronor och Swebus något liknande
För sträckan Borås-Göteborg :) :)
Men dem alternativen tas knappt aldrig upp
Annonserna visas med sin frånvaro iallafall 

Swebus tar mellan 62 och 71 kronor för en biljett Borås-Göteborg eller vice versa. Bus4you har meddelat sina VIP-kunder detta priserbjudande och det finns knappast ekonomi i att annonsera alltför stort om det eftersom det trots allt rör sig om ett begränsat antal platser per dag. Biljetten måste också bokas i förväg.

Bus4you vill alltså fylla bussen även på sträckan Göteborg-Borås. Annars står ju platserna som bokas från Borås tomma. Men de vill förstås inte att alla platser bokas upp Göteborg-Borås så att de inte kan ta några resenärer Göteborg-Stockholm/Uppsala.

CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 maj 2011, 16:48:33 PM

I dagsläget är ombordköpet med bankkort 82kr eftersom man sedan starten har ett introduktionspris.

I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen. Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...

Ersa

Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:06:28 PM
I dagsläget är ombordköpet med bankkort 82kr eftersom man sedan starten har ett introduktionspris.

I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen. Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...

Det ger mig en minnesbild över hur det var, och fortfarande är, att köra stadsbuss i Umeå tätort. Där gav man snart upp att ens försöka hinna med tidtabellen och försöka hinna med anslutningar pga all tidsödande ombordförsäljning. Inte heller trodde arga resenärer på orsaken "enkelbiljetter" när man svarade dem varför man var sen. Efter att ha klagat klart över föreningen skulle de tio arga resenärerna ha varsin enkelbiljett av föraren... ::)

CS

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2011, 21:10:17 PM
Det ger mig en minnesbild över hur det var, och fortfarande är, att köra stadsbuss i Umeå tätort. Där gav man snart upp att ens försöka hinna med tidtabellen och försöka hinna med anslutningar pga all tidsödande ombordförsäljning. Inte heller trodde arga resenärer på orsaken "enkelbiljetter" när man svarade dem varför man var sen. Efter att ha klagat klart över föreningen skulle de tio arga resenärerna ha varsin enkelbiljett av föraren... ::)

Har som mest lastat 17min i Borås en lördag, bara på grund av ett dussin bankkortsköp. Det lär väl bli värre till sommaren fruktar jag...

En vardag under rusningen kan man lasta dubbeldäckarna fulla på 4min med arbetspendlare...

Olof Lagerkvist

Ja, jag utelämnade det eftersom det egentligen bara är en tillfällig sak för just den här linjen samt några tåglinjer. Men visst har du rätt.

I övrigt med sänkningarna från juni är det inte bara något man vill utan beslutat och klart, det blir alltså verklighet från sommartabellen.

Ja, jag menade inte att påstå något annat utan bara förklara vad Västtrafik motiverat förändringen med.

Blir "spännande" att se hur många som går från sms-biljett och laddat västtrafikkort till att köpa enkelbiljett med bankkort istället och vilka lasttider vi kommer få på helgen...

Precis. Men jag är helt säkert på att det bara är en tidsfråga innan man måste göra om det här igen eftersom det som ska införas alltså är dåligt genomtänkt. Jag förstår vad man har för avsikt, men konsekvenserna kommer knappast bli de man avser.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-