Huvudmeny

Soligt i skuggan

Startat av MartinMartin, 18 maj 2011, 20:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 maj 2011, 20:12:57 PM
...eller så undviker man att bromsa allt på slutet och istället lägger foten på bromsen något tidigare, funkar klockrent för mig :D

Vem har sagt att jag bromsar allt på slutet?. Bara för du har kört Turistbuss innan och jag lastbil har det ingen betydelse, Snarare att jag har lite mer erfarenhet då jag kört med backar med tomglas i skåpet som inte får välta, och det har dom inte gjort heller. Retardern rycker iallfall. Eftersom retardern är så stark, så stannar bussen iallafall på  2 sekunder

Martin Maltkvist

Citat från: Jim skrivet 19 maj 2011, 22:39:59 PM
Vem har sagt att jag bromsar allt på slutet?. Bara för du har kört Turistbuss innan och jag lastbil har det ingen betydelse, Snarare att jag har lite mer erfarenhet då jag kört med backar med tomglas i skåpet som inte får välta, och det har dom inte gjort heller. Retardern rycker iallfall. Eftersom retardern är så stark, så stannar bussen iallafall på  2 sekunder
Ääh, mer en skämtsak pik i all ära ;) ;)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: calken skrivet 18 maj 2011, 21:16:00 PM
Eller använda handen... Tydligen så är enklare att bromsa mjukt med handbromsen!  ;D (men vad vet jag, jag har aldrig tesat!  ::) )

Rör man parkeringsbromsen under färd kan man gott lämna tillbaka sin D-behörighet, för då har man inte något bakom ratten i en buss att göra.

Ersa

Citat från: bustrafikken.dk skrivet 19 maj 2011, 00:03:39 AM
Keolis' busser i Stockholm, er de med Hanover destinationsskilt eller Mobitec? (Det ligner meget Hanovers skrifttyper/font.)

Det är numera nästan uteslutande Mobitec i alla nyare SL-vagnar. På 1990-talmodellerna är Brose rätt vanligt, men dessa blir ju färre för varje år.

Hannoverskyltar finns/fanns bara på ett fåtal bussar. Bl.a på de som Busslink ärvt från Pitebuss i Piteå, dvs ett gäng Volvo/Scania Carrus Star i 819x- och 829x-serierna, samt Fridströms två Scania Carrus Fifty.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 00:02:24 AM
Rör man parkeringsbromsen under färd kan man gott lämna tillbaka sin D-behörighet, för då har man inte något bakom ratten i en buss att göra.

Jag har använt hanbromsen någon gång, just för att pröva om det är fram eller bakskivorna på bussen som är skeva. På Scanias lastbilar kan man inte göra så, för dom har handbromsen på både fram och bakaxel  :-X

Ersa

Citat från: Jim skrivet 21 maj 2011, 01:49:33 AM
Jag har använt hanbromsen någon gång, just för att pröva om det är fram eller bakskivorna på bussen som är skeva. På Scanias lastbilar kan man inte göra så, för dom har handbromsen på både fram och bakaxel  :-X

Två av de stora bussföretagen har idag sensorer på sina ekonomimätare, de där som lär förarna att köra bränslesnålt. Dra i handbromsen under rörelse så ser trafikledningen detta på olika sätt i sin statistik och man blir inom kort inkallad till sin personalchef för ett allvarligt samtal.

Bussmicke

De där bussarna  verkar gå på allt möjligt numera men de brukar vara vanliga på 65 av någon anledning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 06:30:12 AM
Två av de stora bussföretagen har idag sensorer på sina ekonomimätare, de där som lär förarna att köra bränslesnålt. Dra i handbromsen under rörelse så ser trafikledningen detta på olika sätt i sin statistik och man blir inom kort inkallad till sin personalchef för ett allvarligt samtal.

Vi har inga sådanna mätare än iallfall. Eftersom handbromsen går på dom vanliga beläggen så spelar det väll egentligen ingen roll beläggen slits ju förr eller senare iallfall. Då vi inte har några mätare och trafikledningen i sin tur har inget med körningen att göra, så kör alla på sitt sätt tills någon säger något, vilket kommer att dröja. Så länge inte kunderna klagar är företaget nöjd :)

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 21 maj 2011, 08:37:28 AM
De där bussarna  verkar gå på allt möjligt numera men de brukar vara vanliga på 65 av någon anledning.

Kan vara eftersom Frihamnen har så få omlopp på 65an att det ser ut som dom är där ofta. Dock så rullar det biogas vagnar på i princip alla kortvagnslinjer som Frihamnen har.