Anslutningsbuss från Växjö i Alvesta

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 maj 2011, 13:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Veolia kör anslutningsbuss från Växjö till Alvesta och deras tåg 7156 mot Stockholm med ordinarie avgångstid 18.50. I går var det denna trotjänare och skönhet som gick.

Något hade tydligen blivit fel för 25 minuter senare kom ytterligare en buss från Växjö, nu en Volvo B10M Säffle, med resande till tåget. Uppenbarligen hade några blivit frånåkta av någon anledning. Tåget blev därigenom 22 minuter sent från Alvesta. Tyvärr han jag inte få den på bild.

Niclas Rosenius

Trevligt att se en av dom första VH T9:or i Sverige.

Har för mig att systerbussen 2152 hamnade i Belgien inom Veolia-koncernen.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 maj 2011, 15:10:58 PM

Trevligt att se en av dom första VH T9:or i Sverige.

//Niclas

Man måste ju säga att den är väl bevarad. Bussen kom som ny till dåvarande Linjebuss och har blivit kvar i koncernen till dess oavsett om den hetat Connex eller Veolia. Jag har noterat att den från början fanns i Kristianstad men är  det någon som vet vad den användes till där och vilka öden den sedan har varit med om innan den fick dagens hedersamma uppdrag i Växjö.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2011, 15:20:41 PM
Man måste ju säga att den är väl bevarad. Bussen kom som ny till dåvarande Linjebuss och har blivit kvar i koncernen till dess oavsett om den hetat Connex eller Veolia. Jag har noterat att den från början fanns i Kristianstad men är  det någon som vet vad den användes till där och vilka öden den sedan har varit med om innan den fick dagens hedersamma uppdrag i Växjö.

Gick som beställnings/tågersättnings/skolvagn i Kristianstad. Flyttades till Växjö 2008.
Är dock inte helt säker på att den gick i Kristianstad från början.

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2011, 15:20:41 PM
Jag har noterat att den från början fanns i Kristianstad men är  det någon som vet vad den användes till där och vilka öden den sedan har varit med om innan den fick dagens hedersamma uppdrag i Växjö.

Den uppgiften stämmer inte.
2152 och 2153 levererades samtidigt - den ena till Bredden (2152) och den andra till Timrå (2153). De rullade från början mest på Y-Buss.
2153 flyttades från Timrå 1999.

Staffan Sävenfjord

Tackar Esbjörn och Jeppe för svaren. Därmed är bussens historik klarlagd.