Min VBK på vägen igen!

Startat av Lasse S, 11 maj 2011, 22:30:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

Tack Fredrik! Hade inget minne av att den hade bakre dörr när man åkte i den på sjuttiotalet. Verkligen trevligt att den finns på vägen igen. Den tillsammans med BRB 282 är absolut mina favorit bussar  ;D /Tobbe

Mats Karlsson

Citat från: Fredrik H skrivet 14 maj 2011, 16:06:35 PM
Ombyggnationen till 1+1 gjordes vid mitten av 80-talet för att bussen skulle kunna användas som reservvagn i linjetrafiken.
I samma veva gjordes omklädningen, den gröna klädseln var rejält sliten. Bussens orginalklädsel var blå plysch som byttes ut mot den gröna när vi köpte bussen 1972. Exteriört var bussen gul och blå då den kom från Karlskrona Turistbussar.
/Fredrik
Ombyggnaden skedde 1986 enligt mina anteckningar. Att bygga om en 19 år gammal buss för linjetrafik tillhör knappast vanligheterna, men har man att göra med ett företag som verkligen kan sköta om sina bussar och en välbyggd buss så är allt möjligt.

Lasse S

Jodå Tobbe, här en bild (slarvig) på guidestolen som lär ha kvar 80-talsklädsel.
Plus ett par bilder på nuvarande klädsel, tagna igår vid vår resa till VM-plöjningen i Skänninge.
[/img]http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/DSC03668.jpg?t=1305457536[/img]

Tobbe

Ja det är den klädseln. Den platsen hade man gärna suttit vid :)  På bilderna noterar jag att någon stol är vänd, är det någon tillfällig lösning eller blev det gjort i sammband med ombyggnaden? /Tobbe

Lasse S

Hej Tobbe, det stämmer att en del stolar är vända och det är jag själv som har förorsakat det. Har plockat bort två soffor, vänt på två och plockat in två bord som gör det möjligt att sitta där och fika om man skulle råka ut för dåligt väder på en utflykt. Bussen är ju min och inget har gått till spillo, all inredning finns kvar och är enkelt att återställa.
Hälsn Lasse.

bilomnibussen

Roligt att se denna snygga buss! Hänför sig lackeringen till något existerande bussföretag nu eller tidigare eller är det Lasses Buss? Dörrarna är väl inte VBK?
Mvh jan g

Lasse S

Hej och tack Jan, visst är det Lasses buss men den gula nyansen är den som jag minns att E.A.Forsberg i Österbymo hade på sina vagnar. Den röda är mitt påhitt men jag har försökt följa färgfältsindelningen som bussen hade hos Harald Gustavsson. Betr. dörrarna så är nog framdörren orginal men när bussen byggdes om på 80-talet tog man vänsterdörren från BRB 282 till bakdörr. När Anders Haraldsson ville återställa BRB tog han helt resolut tillbaka dörren från K-bussen så bussen var "endörrad" när jag köpte den men när nöden är som störst... så hade Magnus Knutsson en dörr som passade!
Hoppas att Fredrik eller Niklas rättar mig om jag har fel!
Hälsn. Lasse.