En klassisk nattbusslinje

Startat av Gunnar D, 10 maj 2011, 07:02:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Användes inte spårförbindelsen Långholmsg-Heleneborgsg för utgående 3:or från Brännkyrka fram till 1956? Om nu Bkh hade några turer på 3:an då.

/Gunnar

Mr H

#16
Det påstods att det var just som utgångsspår för trean från Bkh som förbindelsen kom till men var det inte så att linje 3 en gång i tiden vände i den "stora slingan" så att säga? Vet inte när trean stod i Brännkyrka men under många år med Mustangutsättning tillhörde den väl Råsunda?F.ö så blev ju just denna udda förbindelse kvar i gatan väldigt länge, kanske den ligger kvar än idag?

Mr H

PS
På Eniros "Gatuvy" ser man att spåret ligger kvar än idag men till största delen överasfalterat förstås. Däremot är växeln från PÅlsundsgatan borta, även den hängde ju kvar länge!
DS

Mr G

Innan Västerbron kom till (1935) vände 3:an i en stor slinga med östra sidan i Varvsgatan och den västra i Långholmsgatan (om jag nu minns rätt). När Västerbron öppnades flyttades västra benet till Pålsundsgatan, 3:an kom inte längre att ta sig fram ända till Långholmsgatan, utan fick då den slinga som den hade ända till nedläggningen 1960 och som sen 10:an tog över. Norra spåret i slingan i Heleneborgsgatan behölls, men det södra i Högalidsgatan kapades vid Pålsundsgatan. Om det skedde 1935 eller senare vet jag inte.

Hur det var med växlar i de aktuella korsningarna vet jag inte heller. Hornsgatan/Varvsgatan, Pålsundsgatan/Heleneborgsgatan resp Heleneborgsgatan/Långholmsgatan. Var det bara bara växlar i en riktning i alla dessa korsningar, eller gick det att ta sig åt flera håll?
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 14 maj 2011, 00:18:22 AM
Innan Västerbron kom till (1935) vände 3:an i en stor slinga med östra sidan i Varvsgatan och den västra i Långholmsgatan (om jag nu minns rätt).

Jag är ju lätt impad över att du minns vad som hände år 1935!  ;D ;D ;D

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2011, 22:22:17 PM
Jag är ju lätt impad över att du minns vad som hände år 1935!  ;D ;D ;D

Mr H

Om jag nu minns rätt från mina bibelstudier kanske det borde ha stått  >:( ??? >:(
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2011, 22:51:36 PM
Vet inte när trean stod i Brännkyrka men under många år med Mustangutsättning tillhörde den väl Råsunda?F.ö så blev ju just denna udda förbindelse kvar i gatan väldigt länge, kanske den ligger kvar än idag?

Mr H

Vid närmare eftertanke kanske trean aldrig tillhörde Bkh men den utgick delvis från Jakobsdal iaf. Då borde denna förbindelse använts.

/Gunnar