Otillgängliga bussar för rullstolsburna

Startat av Hagri, 07 maj 2011, 11:55:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Det händer minst en gång i veckan att han inte kommer på bussen med rullstolen för att det saknas ramp. Percy Olsson har ringt upp Veolia Transport och påtalat problemet utan att det skett någon förändring

På Veolia Transport är affärschefen Anders Karlström medveten om problemet. Han säger också att företaget beställt ramper till de som saknar, vilket är fem fordon.
– Vi gjorde en beställning, men de har aldrig levererats. Kanske har företaget gått i konkurs. Vi får ta på oss att vi missat och inte följt upp, säger Anders Karlström.

Läs mer på ekuriren

Wetjo

Ser ut att vara en eldriven stol...
Så här ser det ut i Dalarna.
Det har kommit förtydligande i ett nytt trafikmeddelande, men det har jag inte hemma.

http://dalatrafik.se/templates/Units/templates/dtInfo.aspx?id=1569&epslanguage=SV

Ersa

Ja, nog är det där en permobil alltid. Och de är i regel för tunga för att ha inne en buss då de kan orsaka stora personskador vid en krock. Tänk er t.ex om en sådan hade funnits inne i en av bussarna i Rasboolyckan. Hur många spännband behövs det för att spänna fast en bemannad permobil med en totalvikt på 250-300 kg?

Det är tråkigt att tillgängligheten är en så helig fråga att man numera kan tumma på totalsäkerheten i vissa län.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2011, 00:03:50 AM
Ja, nog är det där en permobil alltid. Och de är i regel för tunga för att ha inne en buss då de kan orsaka stora personskador vid en krock. Tänk er t.ex om en sådan hade funnits inne i en av bussarna i Rasboolyckan. Hur många spännband behövs det för att spänna fast en bemannad permobil med en totalvikt på 250-300 kg?

Det är tråkigt att tillgängligheten är en så helig fråga att man numera kan tumma på totalsäkerheten i vissa län.
Alla kan dessvärre inte vara med på allting vilket jag antydde i ett annat forum, inget ont om rullstolsresenärer dock.
Dylika föremål kan emellanåt åka med mina bussar men konstigt nog har jag då aldrig haft en eldriven manick ombord.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Aniara

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2011, 00:03:50 AM
- - -
Hur många spännband behövs det för att spänna fast en bemannad permobil med en totalvikt på 250-300 kg?
- - -

I den färdtjänsten jag har kört, spänner vi alltid fast alla rullstolar med 4 spännband, 2 fram och 2 bak, plus att resenären bältas med ett riktigt säkerhetsbälte. När jag kör buss har jag oxå tillgång till 4 spännband, och i vissa bussar finns ett extra långt säkerhetsbälte för passageraren. Men jag har aldrig sett någon annan chaufför spänna fast någon rullstol, däremot har jag sett många åka utan att vara fastspända alls, när jag åkt med andra bussar...


Ersa

Citat från: Aniara skrivet 08 maj 2011, 01:45:49 AM
I den färdtjänsten jag har kört, spänner vi alltid fast alla rullstolar med 4 spännband, 2 fram och 2 bak, plus att resenären bältas med ett riktigt säkerhetsbälte. När jag kör buss har jag oxå tillgång till 4 spännband, och i vissa bussar finns ett extra långt säkerhetsbälte för passageraren. Men jag har aldrig sett någon annan chaufför spänna fast någon rullstol, däremot har jag sett många åka utan att vara fastspända alls, när jag åkt med andra bussar...

Fyra spännband för en vanlig lätt rullstol således. Men en permobil är ju en helt annan sak, då den är mycket tyngre med alla elmotorer och batterier. Är det rimligt att gissa på att c:a tio st spännband skulle behövas för att en sådan skulle stå kvar om bussen kolliderade i 70 km/t? 70 km/t är ju en hastighet som ju många låggolvade tätortsbussar körs i på många linjesträckningar.

Jag har inte heller något emot rullstolar och barnvagnar på bussar, men jag tänker här på totalsäkerheten för alla resenärer. Både de i rullstolen/permobilen, samt alla andra resenärer som sitter i stolarna framför rullstolen/permobilen.

Hagri

Så här står det på länstrafikens hemsida under rubriken Funktionsnedsatta

Så här står det på Eskilstuna kommuns hemsida om Busskort för färdtjänstberättigade

På inget av de ställen står något om begränsningar i vikt eller mått på rullstolar.
Endera har man inga nedskrivna begränsningar eller så har man glömt att publicera dem.

För kommunen är det sparade penar för varje färdtjänst berättigad som åker buss i stället för färdtjänst.  Men om man ger grattis bussresor till färdtjänstberättigade inom Eskilstuna kommun borde kommunen och länstrafiken kolla upp så att samtliga bussar som trafikerar de aktuella linjerna klarade att ta ombord rullstolar.

Svempa

I stadstrafik finns inget krav på att rullstolen skall vara fastspänd (örebro) . däremot i länstrafik. . Rullstolen skall däremot placeras på för rullstol avsedd plats i bussen och bromsas.

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2011, 02:13:31 AM
Fyra spännband för en vanlig lätt rullstol således. Men en permobil är ju en helt annan sak, då den är mycket tyngre med alla elmotorer och batterier. Är det rimligt att gissa på att c:a tio st spännband skulle behövas för att en sådan skulle stå kvar om bussen kolliderade i 70 km/t? 70 km/t är ju en hastighet som ju många låggolvade tätortsbussar körs i på många linjesträckningar.

Jag har inte heller något emot rullstolar och barnvagnar på bussar, men jag tänker här på totalsäkerheten för alla resenärer. Både de i rullstolen/permobilen, samt alla andra resenärer som sitter i stolarna framför rullstolen/permobilen.
Nja, 4 band räcker nog ganska långt även för permobiler. Ett vanligt säkerhetsbälte klarar ju att hålla en tung resenär på plats, och spännband är ju ofta grövre än så.

Nico


Citat från: Hagri skrivet 08 maj 2011, 04:32:05 AMPå inget av de ställen står något om begränsningar i vikt eller mått på rullstolar.
Endera har man inga nedskrivna begränsningar eller så har man glömt att publicera dem.

Nja, orsaken till att inget står är troligen mera (om man nu ska spekulera över en orsak) att man inte har några begränsningar alls. Detta då de högre ansvariga sällan eller aldrig är ute i trafiken själva och därmed inte heller insett att det finns en ganska klar skillnad. Att ha en drös med spännband mm. ombord kanske sedan fungerar på ett par mindre orter med få bussar och gles turtäthet, men jag undrar hur det skulle fungera praktiskt i större städer som t.ex. Norrköping, Uppsala, Malmö, Stockholm eller Göteborg? Sedan håller jag med Martin om att "alla kan dessvärre inte vara med på allting" och man bör nog ändå främst se till majoritetens behov. Någonstans går även en gräns för vad som fungerar praktiskt i förhållande till vad man sparar på att dra ned på färdtjänst och liknande.

Jag är inte alls negativ till att rörelsehindrade ska åka kollektivt, men det får inte vara för mycket besvär för vare sig dem eller för övriga passagerare. När t.ex. rullstolsburna missar buss efter buss p.g.a. att rullstolsramper och annat saknas eller inte fungerar så inser man att där finns ett konkret problem. Likaså är frågan vad man vinner ekonomiskt om tio vanliga passagerare förr eller senare istället tar bilen då man kanske sinkas alltför mycket av att det ska ombord en rullstol eller två? Det är lite där jag tror att många av de politiskt ansvariga saknar nödvändig praktisk kunskap och det är då man får sådana här udda lösningar med 250 kilos permobiler på stadsbussar osv. Alltså en lösning som vare sig gagnar den rullstolsburne, de övriga trafikanterna eller föraren.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussnissen

I Umeå är det här en ekonomisk fråga mer än något annat.
Kommunen tjänar stora pengar på att vi får ta hand om färdtjänstresenärer med
förseningar som följd.
Många resenärer med rätt till färdtjänst är långsamma resenärer som kräver
både två, tre och fyra gånger så lång tid att få ombord på bussen.
Men vad bryr sig politikerna om detta bara de sparar pengar och ökar stressen för
oss istället.
Jag anser att en del av våra färdtjänstresenärer inte borde få använda sitt kort
på bussen. Av den enkla anledningen att de inte kan åka på samma villkor
som andra bla pga bristande balans och extremt dålig rörlighet.
Någonstans måste gränsen dras, vi kan inte ta över färdtjänsten helt och hållet
bara för att det är gratis.

yngrot

Vi får inte ha permobiler med pga säkerheten för alla i bussen samt tiden det tar att spänna fast.. Precis som en del andra skrivit så kan inte alla åka med på vanliga bussar även om det är låggolv.  Och vad vinner vi på att ta med dessa långsamma om de så att säga vanliga slutar att åka och istället tar bilen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 09 maj 2011, 09:01:52 AM
Och vad vinner vi på att ta med dessa långsamma om de så att säga vanliga slutar att åka och istället tar bilen??

Det blir mer rättvist.  ::)

Omnilasse

Nu har väl också frågan en annan dimension, eller snarare vision som ligger över det rent ekonomiska (att den ändå finns är ju givet) och det är föreställningen om ett samhälle där funktionshindrade kan delta på samma sätt som andra. Som alltid är visioner dyra att omsätta i praktiken. Bara detta att ha lågéntre på bussarna har ju onekligen kostat samhället rätt många hundra miljoner vid det här laget (kapitalförstöring och minskad sittplatskapacitet).

Jag tycker nog ändå att det är rimligt att man ska kunna erbjuda flertalet att åka kollektivt på samma villkor. Så många som åker kollektivt och använder rullstol är det knappast att vanliga passagerare uppfattar det som ett problem. Ett par minuters marginal måste dock givetvis finnas i körtiderna för att hantera detta.

Sedan måste förstås de som använder rullstol själva vara medvetna om vikten av att spänna fast rullstolen. Det måste kunna gå att göra på något annat sätt än att föraren ska behöva vara behjälplig. När det för drygt 40 år sedan gick att ta sig till månen, så måste ett snabbt och effektivt låsningssystem för rullstolar kunna skapas på bussar.

Taunusch

Citat från: Omnilasse skrivet 09 maj 2011, 09:51:42 AM
Sedan måste förstås de som använder rullstol själva vara medvetna om vikten av att spänna fast rullstolen. Det måste kunna gå att göra på något annat sätt än att föraren ska behöva vara behjälplig. När det för drygt 40 år sedan gick att ta sig till månen, så måste ett snabbt och effektivt låsningssystem för rullstolar kunna skapas på bussar.

Det finns snart sagt lika många varianter på rullstolar som det finns rullstolsbrukare, hur skulle en sådan lösning se ut då? Sådana system borde i så fall redan finnas på specialfordonen inom färdtjänsten, vilket inte finns...