Busshvilan: Västerås

Startat av Bussmicke, 03 maj 2011, 23:34:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Såg denna på hemvägen igår i bilen från jobbet och i morse cyklade vi o jag stannade till.

Hoppas denna buss ligger i rätt forum? Årsmodell 1974

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bilomnibussen

En Groth-kaross tillverkad i Mönsterås. Jag vill minnas att man kunde skymta den ordinarie Fordfronten bakom Groths dito. Man noterar att vindrutorna mycket påminner om dem på Scania-Vabis CR 76 o efterföljare.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Denna lite ovanliga Fordbuss tycks inte ha varit i bruk på många år, avställd 2005-10-25,
och senaste besiktning 2003-08-01.

Känner någon till förresten hur pass många sådana här småbussar det funnits i landet ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 04 maj 2011, 19:05:29 PM
Känner någon till förresten hur pass många sådana här småbussar det funnits i landet ?

Mvh Peter Ö

Det lär ha tillverkats 13 stycken under perioden 1967-73. Alltså ingen vanlig modell med ca två tillverkade per år.

bilomnibussen

Jag tror karossen var ett designprojekt av en elev i någon högskoleutbildning i sådant.
Mvh Jan G

Mattias

Citat från: bilomnibussen skrivet 04 maj 2011, 18:55:17 PM
En Groth-kaross tillverkad i Mönsterås. Jag vill minnas att man kunde skymta den ordinarie Fordfronten bakom Groths dito. Man noterar att vindrutorna mycket påminner om dem på Scania-Vabis CR 76 o efterföljare.
Mvh Jan G

Hej Jan!

Det inte bara påminner, det är precis samma rutor som användes på CR 76-111, även glasfiberformen som sitter emellan och nedtill runt vindrutorna är densamme.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header