Släp kan lösa överfulla bussar

Startat av Hagri, 03 maj 2011, 05:53:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

DALARNA/GÄVLEBORG - Flera kollektivtrafikbolag i Sverige vill börja köra passagere i släpvagnar som kopplas bakom de vanliga bussarna. Men i Sverige är den här sortens bussar inte tillåten - trots att de redan används i andra EU-länder.

Läs mer på SVT Gävledala

Se inslaget på SVT Gävledala

Hagri

Är detta ett effektivt och kostnadsbesparande sätt att få utökad kapacitet vid högtrafik och anpassning till lågtrafik?

Blir totalkostnaden mindre än att köra ledbus om man ser till att släpen måste kopplas på och av och ha uppställningsplats en bit ifrån linjerna samt kopplas till värme och liknade under den kala årstiden? Vad blir kostanden för extra personalkostnader för de manövrarna?

Vad blir skillnaden i investeringskostnaderna för ledbus jämfört med buss och släp? Ålderskraven bör bli lika mellan de båda varianterna vilket gör att avskrivningstiden blir samma?

Blir det några miljövinster om man ser till skillnaden mellan ledbus och buss med släp om man ser till hela livscykeln på ekipagen från tillverkning, till trafik, till skrotning och återvinning?

mushkot

Citat från: Hagri skrivet 03 maj 2011, 06:06:26 AM
Är detta ett effektivt och kostnadsbesparande sätt att få utökad kapacitet vid högtrafik och anpassning till lågtrafik?

Blir totalkostnaden mindre än att köra ledbus om man ser till att släpen måste kopplas på och av och ha uppställningsplats en bit ifrån linjerna samt kopplas till värme och liknade under den kala årstiden? Vad blir kostanden för extra personalkostnader för de manövrarna?

Vad blir skillnaden i investeringskostnaderna för ledbus jämfört med buss och släp? Ålderskraven bör bli lika mellan de båda varianterna vilket gör att avskrivningstiden blir samma?

Blir det några miljövinster om man ser till skillnaden mellan ledbus och buss med släp om man ser till hela livscykeln på ekipagen från tillverkning, till trafik, till skrotning och återvinning?
...och hur blir det för alla förare som inte har DE-kort? Är väl inte helt vanligt?

Omnilasse

Det var ganska oväntat måste jag säga. Ingen tvekan om att man säkerligen kan spara några kronor. Skillnaden i bränsleförbrukning är dock tämligen liten och ofta kan man ju lägga omlopp så att man utanför maxtrafiken istället kan ha kortare bussar. En betydligt bättre och säkerligen billigare lösning.

Här är man dock ofta ganska stela på många håll - istället för att använda överskottet av kortbussar i lågtrafik, använder man i regel ledbussarna hela dagen i stadstrafik (om det är en sådan linje för att trafikhuvudmannen bestämt så). På många linjer har ju undersökningar visat är det också bara ett fåtal avgångar som det egentligen behövs ledbussar på - väljer man istället att köra med blandat busstorlek på en linje, kan man också ofta i regel minimera kostnaderna.

Att det senare inte görs oftare idag beror helt enkelt på att vinsten är rätt liten. Per heldagsomlopp kanske man skulle spara 50.000 per år (räknat här på att helger har man oavsett kortbussar så att det kan fylla upp trafiken och att inköpskostnader är marginellt mindre - säg motsvarande 30 000 per år). Men från detta ska man nog räkna ifrån att det tar 120 minuter per dag att koppla från och till - om man inte har någon terminal i centrum där de kan stå - men det är sällsynt i stadstrafik som det handlade om här och oftast är ju linjerna genomgående, vilket i sådana fall blir 125 000 kronor per år och heldagsomlopp...

Förslaget kommer nog snarare från synen att det känns som slöseri att köra med långa ledbussar när det är få passagerare än att man egentligen sparar in så många kronor. Ofta betalar ju trafikhuvudmännen bara för utförd trafik, men med ett sådant här koncept kommer garanterat förarkostnaden per timme att öka...


Bussmicke

Puckosverige. Släpbuss har ju funnits förr...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 03 maj 2011, 16:56:31 PM
Puckosverige. Släpbuss har ju funnits förr...

För några år sedan infördes av någon anledning en längdbegränsning till 18,75 m för buss med släpvagn. Jag förstår inte riktigt varför, men det känns lite som "pucko-EU" snarare än "puckosverige"?

Jan

Citat från: mushkot skrivet 03 maj 2011, 06:13:47 AM
...och hur blir det för alla förare som inte har DE-kort? Är väl inte helt vanligt?

De sista 15 åren har väl alla fått endast D kort om de inte specifikt kört upp med släp.
I branschen 37 år

mushkot

Citat från: Jan skrivet 04 maj 2011, 06:58:36 AM
De sista 15 åren har väl alla fått endast D kort om de inte specifikt kört upp med släp.
Jo, precis min poäng. Det ska ju till att det finns förare som får köra skiten också...

Ersa

Körkortsfrågan får väl lösas hos operatören så snart beslutet om släp klubbats. Ceris Resor i Timrå och Danielssons Busstrafik i Östersund fick väl lov att se till att deras förare blev DE-utbildade innan trafikstarten med deras godssläp skedde.

Björn Forslund

Det lär ju bli väldigt korta släp om regeln om maxlängd tillämpas. Undrar hur man gjort i t ex Estland, där det rullade (rullar?) släpbussar? De måste väl fått ett undantag från längdbegränsningen om de fortfarande kör med släp, efter inträdet i EU?

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 maj 2011, 10:11:48 AM
Det lär ju bli väldigt korta släp om regeln om maxlängd tillämpas. Undrar hur man gjort i t ex Estland, där det rullade (rullar?) släpbussar? De måste väl fått ett undantag från längdbegränsningen om de fortfarande kör med släp, efter inträdet i EU?

Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för bra med en regel som tvingar medlemsstaterna att ha längdbegränsningar på det sättet, det rimliga vore väl att EU-reglerna föreskrev att 18,75 m långa fordonståg skall vara tillåtna men inte hindrade längre fordonståg. Hur som helst kan Transportstyrelsen medge undantag från den där bestämmelsen, men jag fattar inte varför den infördes till att börja med. Det var som sagt inte så länge sedan.

Hagri

Citat från: JDS skrivet 04 maj 2011, 10:18:00 AM
Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för bra med en regel som tvingar medlemsstaterna att ha längdbegränsningar på det sättet, det rimliga vore väl att EU-reglerna föreskrev att 18,75 m långa fordonståg skall vara tillåtna men inte hindrade längre fordonståg. Hur som helst kan Transportstyrelsen medge undantag från den där bestämmelsen, men jag fattar inte varför den infördes till att börja med. Det var som sagt inte så länge sedan.

Det finns redan undantag i Sverige från den regeln för dubbelledbussarna som är ca 24 meter långa. Så undantag för släp skulle antagligen inte vara något problem beroende på längd.


Hagri

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 09:40:28 AM
Körkortsfrågan får väl lösas hos operatören så snart beslutet om släp klubbats. Ceris Resor i Timrå och Danielssons Busstrafik i Östersund fick väl lov att se till att deras förare blev DE-utbildade innan trafikstarten med deras godssläp skedde.

Körkortsbiten kan bli lite knepig.
Skulle det i en ny upphandling bli krav på släp och en ny operatör som vinner upphandlingen kan en hel del av de gamla förarna, som saknar DE på kortet, bli obehöriga att söka sina "gamla tjänster". 
En god gissning i det fallet är att AF kommer att stå för kompetenshöjningen för att göra förarna anstälningsbara.

Ersa

Citat från: Hagri skrivet 04 maj 2011, 12:09:25 PM
Körkortsbiten kan bli lite knepig.
Skulle det i en ny upphandling bli krav på släp och en ny operatör som vinner upphandlingen kan en hel del av de gamla förarna, som saknar DE på kortet, bli obehöriga att söka sina "gamla tjänster". 
En god gissning i det fallet är att AF kommer att stå för kompetenshöjningen för att göra förarna anstälningsbara.

I mina exempel ovan skedde införandet av de tunga godssläpen just i samband med övertagande av trafik. Ceris Resor tog över linjen Sundsvall-Örnsköldsvik-Umeå av Veolia Transport, och Danielssons tog över flera linjer i bl.a Krokoms kommun från KR Trafik. Är det någon insatt som vet hur man löste man behörighetsfrågorna respektive personalövergången på dessa ställen?

JDS

Jag fattar ingenting av den här diskussionen om finansieringen av körkorten. När en operatör lägger anbud på trafik måste man väl budgetera för de kostnader det innebär att få tag i behörig personal?!? Och om beställaren slänger in släpvagnar som ett tilläggsuppdrag måste man väl kunna fakturera denne för merkostnaden. Har aldrig hört talas om att AF skulle betala utbildning för personal som redan har jobb? Och om man skulle bli av med jobbet för att man inte har DE-behörighet måste ju arbetsgivaren i fråga ha hittat någon som har det, och då behöver väl inte AF utbilda en till som redan blivit överflödig. Verkar helsnurrigt...