Aftonbladet om Rasboolyckan, trasiga bälten kan ha förvärrat olyckan

Startat av Lars Ödlund, 24 september 2007, 09:38:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredde

CitatInget ovanligt att bälten inte är funktionsdugliga.

//Lars

Instämmer, utan att komentera det ytterligare i detalj. Dock går väl Bilprovningens personal igenom det vid den årliga kontrollbesiktningen?

/Fredde

Sundås

Hur många platser är det det ska finnas bälten på för att man ska få säga att bussen har bälten? Det är väl inte så många om jag inte missminner mig..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 09:38:17 AM
http://www.aftonbladet.se/uppsala/article847444.ab

Inget ovanligt att bälten inte är funktionsdugliga.

//Lars

Förvisso är det inte bra med bälten som inte fungerar och förvisso kan det förvärra skadorna på resenärerna vid en olycka. Men i det här fallet revs hela sidan upp och stolar lossnade. Inte hade det hjälpt med bälten då.

Walter

Nej detta kan ju inte förklara olyckan, men eventuellt hade ju någon mer överlevt/blivit mindre allvarligt skadad. Hur var det överlevde chaufförerna så man kan få klarhet i olyckan?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

blubb

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 09:38:17 AM
http://www.aftonbladet.se/uppsala/article847444.ab


Inget ovanligt att bälten inte är funktionsdugliga.

//Lars

Även den lokala antibuss blaskan raporterar..
http://sydsvenskan.se/sverige/article268221.ece

Olycksbuss hade trasiga bälten
och lite längre ner kan man läsa
... inte uteslutas att de trasiga bältena kan ha bidragit till att så många dog.

Nicklas Vasa

Det hade väl stått något lastbilssläp på en parkeringsficka som den ena föraren väjt för, och inte kunnat ta sig tillbaka till sitt spår....

Denna förare skulle väl åtalas för vårdslöshet i trafik som det hördes.....

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 09:59:56 AM
I de aktuella bussarna = 100%

Du tänker på de gamla Tempo 100 reglerna kanske? då gällde oskyddade platser utan andra säten framför sig, normalt 6-8 platser/buss.

//Lars

För jag var nämligen med och bytte säten i en Setra S317 GT-HD där det fanns bälten sedan innan, och bältena från de gamla sätena sattes sedan i en äldre S319UL. Men det var bara på några få platser..

(Detta var alltså nu i somras)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

För att först svara på frågan om förarna överlevde så är svaret ja. De fördes till sjukhus men blev inte allvarligt fysiskt skadade.
När det gäller bältena i olycksbussarna verkar det vara som om tidningarna har hängt upp sig just på detta. SHK:s representant uttalade i eko-sändningen klockan 11.00 att han i det här fallet var ganska säker på att det hade hjälpt med bälten för att rädda livet på dem som omkom.
Det är bra att det fokuseras på bälten men det får inte bli löjligt. Bälten räddar inte liv i alla situationer.

homer

Man ska inte helt utesluta att bältena hjälpte till att förvärra de hela heller, bussbälten är fastsatta i stolarna som endast sitter med ett par skruvar, det är inte som på personbilar där bältena sitter i golvet och sidostolparna

Hagri

Det rapporteras om att det fans trasiga bälten. Men det vore intressant att veta hur många som över huvud taget använde bälte i de båda bussarna.  Hela bälten som inte används hjälper inte heller till att förbättra säkerheten.

Walter

Citat från: Hagri skrivet 24 september 2007, 14:21:07 PM
Det rapporteras om att det fans trasiga bälten. Men det vore intressant att veta hur många som över huvud taget använde bälte i de båda bussarna.  Hela bälten som inte används hjälper inte heller till att förbättra säkerheten.

Mycket sant!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

Citat från: Hagri skrivet 24 september 2007, 14:21:07 PM
Det rapporteras om att det fans trasiga bälten. Men det vore intressant att veta hur många som över huvud taget använde bälte i de båda bussarna.  Hela bälten som inte används hjälper inte heller till att förbättra säkerheten.

TV4 hade ett relativt sakligt inslag med intervju av någon från haverikommissionen och där var väl slutsatsen att de flesta av de omkomna ändå skulle ha fått så allvarliga skador att de avlid ev. bälte till trots. Däremot menar man att vissa passagerare kan ha fått allvarligare skador i ansikte/nacke än nödvändigt pga. av att bältena inte låste samt att många/alla? av bältena bara var tvåpunktsbälten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 24 september 2007, 19:21:34 PM
TV4 hade ett relativt sakligt inslag med intervju av någon från haverikommissionen och där var väl slutsatsen att de flesta av de omkomna ändå skulle ha fått så allvarliga skador att de avlid ev. bälte till trots. Däremot menar man att vissa passagerare kan ha fått allvarligare skador i ansikte/nacke än nödvändigt pga. av att bältena inte låste samt att många/alla? av bältena bara var tvåpunktsbälten.

Det måste vara samme man som intervjuades i Ekot. Roswall uppfattade jag namnet som. Det fanns inslag av gotländska i idiomet.

homer

Kontrollerar verkligen KR's förare samtliga bälten innan bussen går ut på morgonen??? hur har man råd att vinna ett anbud då, med tanke på att Swebus förare har drygt 3 minuter på sig från de att dom ska vara på depån tills att bussen ska rulla.