Det som blev över från Jönköping annandag påsk

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 april 2011, 22:41:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I samband med mitt besök i Jönköping den 25 april fick jag en del bilder som så att säga blev över därför att de inte platsade in i redovisningen av de avgående expressbussarna.

Först en studie i olika färger. Swebus har onekligen den tråkigaste. Först Taxi Nyberg, sedan Swebus och slutligen Horredstrafiken.

Så tre andra bussbakar. Två bussar från Bus4you flankerar en Swebus.

- Nej, jag skall inte åka med bussen. Jag tog Porschen med mig.
Inte blev det bättre av att snubben uppfattade bussplanen som en formel 1-bana. Vissa borde inte ha körkort.

Trots alla bussavgångar lyckades jag faktiskt få till en sådan här bild. Det var inte det lättaste och jag har varken fotoshoppat den eller satt ut avstängningsbockar.

- Pappa, vad betyder det där roliga vägmärket med en överkorsad gubbe?
De här två var inte de enda som fick bussföraren hjärtslag att öka och riskerade sina egna liv. Att bevaka bussplanen vid Resecentrum i Jönköping är inget för den med svaga nerver. Här är det ju ändå inte så farligt i jämförelse med det exemplar av homo sapiens som gick en meter bakom en backande buss och nonchalerade varningssignalerna.

Ibland är det bråttom när man skall i väg och de är det lätt hänt att man glömmer något. Dock hann inga resväskor ramla ut, mycket därför att föraren strax efter det jag tog bilden stannade och stängde luckan.

En buss dök upp som dock inte gick som expressbuss utan den skulle till det ekumeniska brödraskapet i Taizé i Frankrike. Sådana resor är en specialitet för Delfinbuss och de kör varje vecka under sommaren. Resan kostar 2 295 kronor och därutöver förväntas man bidra till brödraskapets omkostnader med 6-8 euro per dag om man är under 30 år och 16-25 euro par dag om man är äldre än så. Det får ändå betraktas som billigt även om det inte precis är något lyxhotell. Jag har själv inte varit med på en sådan resa men jag har hört av dem som varit det att det är en fantastisk upplevelse. Ett visst mått av kristen tro bör man ha, i varje fall är det knappast något som vänder sig till ateister.

tågluffaren

Staffan Sävenfjord

the0fiskis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2011, 22:41:50 PM
I samband med mitt besök i Jönköping den 25 april fick jag en del bilder som så att säga blev över därför att de inte platsade in i redovisningen av de avgående expressbussarna.

Först en studie i olika färger. Swebus har onekligen den tråkigaste. Först Taxi Nyberg, sedan Swebus och slutligen Horredstrafiken.

fina bilder!
Taxi Nyberg, har den snygaste/colaste lacken för den sticker ut, gillar ochså swebus därför deras stripning är så simpel vilket kan vara snygg ibland....

Knut

Er vel ingen Porsche det her da.

Kjørte langt med "tjatande" varsel då.

KG

Behöver Staffan glasögon måntro? Bilen i fråga är en Corvette C3.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 01 maj 2011, 05:41:47 AM
Behöver Staffan glasögon måntro? Bilen i fråga är en Corvette C3.

När jag var 4 år gammal kunde jag peka ut alla bilmodeller. Men den förmågan gick över sedan.  :-[  Jag tror inte nya glasögon hjälper.

Nu var det viktiga inte bilmodellen utan tilltaget att köra in bilen och parkera den mitt bland bussarna medan han utförde någon form av ärende och dessutom köra som om han stulit bilen.

mushkot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2011, 08:09:13 AM
När jag var 4 år gammal kunde jag peka ut alla bilmodeller. Men den förmågan gick över sedan.  :-[

Nu var det viktiga inte bilmodellen utan tilltaget att köra in bilen och parkera den mitt bland bussarna medan han utförde någon form av ärende och dessutom köra som om han stulit bilen.
Folk verkar tro att förbuden finns där bara för att bussförare ska få känna sig lite viktiga, inte för att obehöriga kan bli påkörda...   :(

Jan

Citat från: Tonnie skrivet 01 maj 2011, 11:35:03 AM
Inte okej! Tittar man inte i speglarna kanske ?

Det är lämpligt att göra detta, men även ett fungerande larm som talar om att luckan är öppen när man släpper handbromsen.
I branschen i 40 år

yngrot

Trevliga bilder men man upphör inte att förvånas hur en del helt skiter i alla regler som finns suck... 

Horredstrafiken har en snygg lack ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hans Fredriksson

Citat från: mushkot skrivet 01 maj 2011, 08:15:29 AM
Folk verkar tro att förbuden finns där bara för att bussförare ska få känna sig lite viktiga, inte för att obehöriga kan bli påkörda...   :(

Citat från: yngrot skrivet 05 maj 2011, 12:30:59 PM
Trevliga bilder men man upphör inte att förvånas hur en del helt skiter i alla regler som finns suck...

Ibland tror jag att vissa skribenter  har psyiska anomalier men jag hoppas att det bara är det gamla vanliga bussförargnället. Men varför måste gnället torgföras och innefatta även kollegor. Sätt på er foliehatten och skäms.

Bussens förare bad att få teknisk och administrativ assistans på plats av en annan bussförare värre än så var det inte.

mushkot

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 07 maj 2011, 22:54:01 PM
Ibland tror jag att vissa skribenter  har psyiska anomalier men jag hoppas att det bara är det gamla vanliga bussförargnället. Men varför måste gnället torgföras och innefatta även kollegor. Sätt på er foliehatten och skäms.

Bussens förare bad att få teknisk och administrativ assistans på plats av en annan bussförare värre än så var det inte.
Nämen hoppsan då...
Nu råkar det vara så att
1. Det ursäktar väl inte att köra, som Staffan uttryckte det, som man stulit bilen bland bussarna.
2. Jag syftade mest på de som tog en promenad bakom bussarna. Jag har själv varit nära på att backa på en sådan terminalvandrare, så nej, tycker inte att foliehatten är något för mig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 07 maj 2011, 22:54:01 PM

Det kan förklara det som syns på bilden. Men det är ingen ursäkt för att bilen kördes synnerligen aggressivt när den körde ut från bussplanen. Det var det körsättet som gjorde att jag helt uteslöt att det kunde röra sig om en bussförare som skulle assistera. Så han har sig själv att skylla. Man ser vad man ser.

Bör inte den som assisterar ha åtminstone väst på sig och därmed föregå med gott omdöme inför sina kollegor? Han vistades ju ändå på område som inte är upplåtet för allmänheten.

(Jag vill inte gnälla på en enskild bussförare egentligen men så var det där med foliehatten och skämmas. Dessutom är privatbilar i allmänhet på bussplanen i Jönköping ett alltför vanligt problem för att det skall lämnas okommenterat. Men de brukar i alla fall köra lugnt.)

Staffan Sävenfjord

Jag blev just uppringd av föraren av den svarta Corvetten och vi hade ett mycket trevligt samtal, trevligare än vad jag egentligen förtjänat. Helt riktigt så jobbar han på Swebus och tog vägen förbi Resecentrum sedan en kollega med problem ringt. Egentligen var han på väg på ett privat ärende, vilket förklarar bilval och klädsel. När det gäller hur han körde ut på bussplanen står ord mot ord men han hade i alla fall en plausibel förklaring till det inträffade, nämligen att hans bil låter väldigt mycket när han kör den på låg växel vilket han gjorde där. Detta kan leda till att en åskådare får uppfattningen att det går betydligt fortare än det gör. En tröst är att jag inte är ensam om det misstaget: han hade till och med blivit stoppad av polisen en gång med anmaning att ta det lite lugnare i en liknande situation. 

Det är bara att konstatera att jag hade fel i mina slutsatser samt be om ursäkt för detta.

Vi var dock rörande överens om att obehöriga privatbilar bussplanen är ett stort problem.