Busslink... Eller Keolis?

Startat av Fredrik Klint, 30 april 2011, 12:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: MrH skrivet 25 juni 2011, 12:55:48 PMApropå uniformer från olika epoker, för en f.d Busslinkare som inte bor i varken SL-land eller Busslinkland längre, förekommer det fortfarande gamla SL Buss AB-tröjor osv bland chaufförer som varit med länge eller har dessa (kläderna alltså) försvunnit numera?

Både det ena såväl som det andra syns ibland, men oavsett operatör (Arriva, Keolis, MTR, Nobina, Veolia m.fl.) så vill jag ha det till att dylika plagg inte ska användas. Jämför med andra grupper som inte heller använder tidigare uniformer, t.ex. på järnvägarna, flyget osv.

All trafikpersonal har fått kläder från respektive håll varför de som använder gamla plagg i tjänsten kan få en tillsägelse och även bli hemskickad för att byta om ifall så är. Vissa undantag finns dock i de allra flesta fall. T.ex. för nyanställda som inte hunnit få det som de ska ha eller plagg som bärs över uniformen när man är på väg till/från jobbet eller liknande. Bl.a. så är det inte helt ovanligt att folk använder gamla vinterjackor utan emblem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrH

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 14:19:01 PM
Både det ena såväl som det andra syns ibland, men oavsett operatör (Arriva, Keolis, MTR, Nobina, Veolia m.fl.) så vill jag ha det till att dylika plagg inte ska användas. Jämför med andra grupper som inte heller använder tidigare uniformer, t.ex. på järnvägarna, flyget osv.

Håller fullständigt med dig!  ;D  På min tid (1999-2004) var det dessutom inte helt ovanligt att vissa gamla SL-plagg dök upp bland vissa kollegor, dvs från tiden då SL själva skötte trafiken och trafikpersonalen ifråga således hade SL-uniform.

/MrH

MartinMartin

Citat från: MrH skrivet 25 juni 2011, 15:07:29 PM
Håller fullständigt med dig!  ;D  På min tid (1999-2004) var det dessutom inte helt ovanligt att vissa gamla SL-plagg dök upp bland vissa kollegor, dvs från tiden då SL själva skötte trafiken och trafikpersonalen ifråga således hade SL-uniform.

/MrH

Jag såg en kvinna i 50-60 års åldern som körde i en vit blus med SL-logga på senast i förra veckan !!
Den blusen såg ut att vara 20 år gammal men uppenbarligen var det bättre kvalité på grejerna förr !!

the0fiskis

det tycker jag är mer okej att ha sl logga än att ha en konkurents logga  ::)

Optimal

Citat från: MartinMartin skrivet 25 juni 2011, 22:39:19 PM
Jag såg en kvinna i 50-60 års åldern som körde i en vit blus med SL-logga på senast i förra veckan !!
Den blusen såg ut att vara 20 år gammal men uppenbarligen var det bättre kvalité på grejerna förr !!


För att vara exakt är hon 53år ;). Hon gillar dom. Bättre passform än dom nya som är som tält

Carl Eric

Citat från: the0fiskis skrivet 25 juni 2011, 23:21:35 PM
det tycker jag är mer okej att ha sl logga än att ha en konkurents logga  ::)


Tror att Martin syftar en tröja från SL-buss tiden, då SL körde sina bussar själva!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Gamla SL-plagg är mera harmlöst än att t.ex. fortsätta använda en tidigare entreprenörs kläder trots att man kanske kör hos en ny. Detta då det skapar förvirring och faktiskt är lite av falsk marknadsföring etc. om man kanske missköter något iklädd företag Q:s kläder/logga trots att man numera jobbar hos företag Z. Ser man till SL i sig, även då äldre utgångna plagg, så blir det då något som är mera neutralt. All trafikpersonal i hos entreprenörerna i Storstockholm företräder ju på något vis SL och det är även med SL som trafikanterna har sitt avtal, dvs, färdbevisen har de köpt av SL.

Sett ur den synvinkeln så hade det nog i vissa lägen varit bra med lite mera synliga SL-märkningar här och var även ute i trafiken. Är sedan inte alls säker utan det rör sig mera om rykten, men tidigare har det t.ex. talats om att man skulle göra ungefär på samma vis som med väktarnas kläder. Alltså en gemensam uniform (troligen ett slags SL-uniform i så måtto) där man sedan hade utbytbara tygmärken med respektive entreprenörs-företagslogga på. Vet dock som sagt inte om det hela var en anka eller om det verkligen funnits några konkreta planer på detta.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrH

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 09:54:38 AM
Gamla SL-plagg är mera harmlöst än att t.ex. fortsätta använda en tidigare entreprenörs kläder trots att man kanske kör hos en ny. Detta då det skapar förvirring och faktiskt är lite av falsk marknadsföring etc. om man kanske missköter något iklädd företag Q:s kläder/logga trots att man numera jobbar hos företag Z. Ser man till SL i sig, även då äldre utgångna plagg, så blir det då något som är mera neutralt. All trafikpersonal i hos entreprenörerna i Storstockholm företräder ju på något vis SL och det är även med SL som trafikanterna har sitt avtal, dvs, färdbevisen har de köpt av SL.

Sett ur den synvinkeln så hade det nog i vissa lägen varit bra med lite mera synliga SL-märkningar här och var även ute i trafiken. Är sedan inte alls säker utan det rör sig mera om rykten, men tidigare har det t.ex. talats om att man skulle göra ungefär på samma vis som med väktarnas kläder. Alltså en gemensam uniform (troligen ett slags SL-uniform i så måtto) där man sedan hade utbytbara tygmärken med respektive entreprenörs-företagslogga på. Vet dock som sagt inte om det hela var en anka eller om det verkligen funnits några konkreta planer på detta.



Mer harmlöst håller jag med om, men inte är det OK heller kan jag tycka. Däremot intressant med en gemensam operatörsoberoende uniform, det skulle inte varit helt fel. Precis som bussar och tåg är enhetliga med en mindre dekal som talar om vem SL i det fallet samarbetar med så skulle man kunnat haft en gemensam uniform där det står "SL i samarbete med .." följt av tygdekal med resp. operatörslogga, som du skriver.

Men att köra t.ex med Nobinatröja som Keolisanställd i Keolisbuss måste ju vara helt oacceptabelt, men som du skrev tidigare så finns det ju också  "godkända" undantag. Som när jag jobbade på Swebus och Björknäs (där då Busslink fortfarande var operatör)  hade akut personalbrist och vände sig till närliggande garage med förfrågan om hjälp. Det ledde till att jag blev utskickad av min trafikledning för att köra några varv på 428:an i en Busslinkbuss, detta eftersom jag kunde 400-linjerna. Då hade jag naturligtvis min egen Swebusuniform på mig, något annat var ju knappast realistiskt med tanke på att det var kort varsel det handlade om!  ;D

/MrH

Nico


Jo, i det senare fallet var det helt i sin ordning då du implicit var uthyrd som Swebus-förare till en annan entreprenör. Således hade du 'rätt' uniform på dig. Sen kan man väl tycka vad man vill om SL-märkningen, men just SL i sig har den fördelen att det dels är neutralt och sedan dessutom är såpass välkänt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

Beträffande klädseln är ibland allting tillåtet i N/V när det är brist på "rattvridare", har du bara kläder på dig samt ett D-kort så ut och styr oavsätt om det är en uniform, privata kläder eller "kycklingkläder" du bär.

När det är gott om dem så jagas alla som inte har godkänd klädsel. Man vrider som sagt kappan efter .....  ???